$
דעות

מניה בפינצטה: לסיינטיפיק גיימס אזל המזל

לאחר כמה שנים עם רווח נקי של כ־70 מיליון דולר קרסו אשתקד רווחי חברת הלוטו ל־8 מיליון דולר, ו־2009 נראית עגומה אף יותר

אילון ג'דה 11:0302.11.09
סיינטיפיק גיימס (NASDAQ: SGMS) היא חברה שעוסקת במשחקי לוטו. כ־80% מהכנסותיה נובעות ממוצרים ומשירותים לתעשיות משחקי המזל. מחצית ממכירות סיינטיפיק בשנה שעברה נבעה מ"מוצרים מודפסים", או במילים פשוטות יותר, מהדפסת מוצרי גירוד מהסוג המוכר בארצנו כ"חיש גד".

 

אבל סיינטיפיק עושה הרבה יותר מהדפסת כרטיסי הגירוד. במקרים רבים היא גם מפתחת את משחק הגירוד, מעצבת ומשווקת אותו. בארצות הברית משווקת החברה את תוצרתה בכל 43 המחוזות שבהם מופעלים משחקי לוטו בעלי אישור ממשלתי. מחוץ לארה"ב פועלת החברה ב־60 מדינות. החברה מתהדרת בקיבולת הדפסת הכרטיסים הגבוהה ביותר מבין כל מתחרותיה בעולם, ובשנת 2008 היא הדפיסה 38 מיליארד כרטיסי גירוד.

 

 

מעבר למכירה של כרטיסי גירוד לסוכנויות הלוטו השונות תמורת תשלום ליחידה, לסיינטיפיק יש מודל שיווק אלטרנטיבי הקרוי CSP (קיצור של Cooperative Services Program) המתבסס על חלוקת רווחים עם לקוחותיה. תחת מודל זה סיינטיפיק וחברת הלוטו מגיעות לסיכום, שלפיו חלק מהתשלום על הכרטיסים המשווקים מגיע לסיינטיפיק מתוך הכנסות הלוטו. מודל זה הוכח במקרים מסוימים כמוצלח מאוד, מכיוון שהוא הופך את סיינטיפיק לבעלת אינטרס בהצלחת המוצרים שהיא מפיקה. מכיוון שהחברה אחראית גם לפיתוח משחק הגירוד, המוטיבציה שלה לפתח מוצר שבאמת יתפוס בשוקי היעד גדול בהרבה לעומת מכירה "רגילה" של בלוקים של כרטיסי גירוד.

 

אחד מסיפורי ההצלחה של סיינטיפיק בתחום הוא שיתוף הפעולה עם Gratta E Vinci, חברת הלוטו האיטלקית. מאז החל שיתוף הפעולה עם Gratta, זינקו מכירות סיינטיפיק בלא פחות מ־5,500% מאז 2004, לרמה של 9 מיליארד יורו בשנת 2008.

 

למרות המשבר הכלכלי העולמי סיינטיפיק הציגה תוצאות יפות עד 2008. בשנים האחרונות היא מצליחה לצמוח בעקביות: מכירותיה גדלו בחמש השנים האחרונות בקצב שנתי ממוצע של יותר מ־11%. ניתן היה לצפות שתעשיית ההימורים באינטרנט תרסק את כרטיסי הגירוד, אך מתברר שההפך הוא הנכון. כרטיסי הגירוד זוכים לצמיחה מהירה יותר מהמקבילים הממוחשבים בגלל סיבה פשוטה: אם זוכים, כרטיסי גירוד מאפשרים להיפגש עם מזומנים מהר ופשוט יותר.

 

סיבה נוספת לצמיחת החברה ניתן למצוא בחדירה מוצלחת לשווקים חדשים, כמו למשל השוק הסיני וכאמור, איטליה.

באופן כללי מצליחה סיינטיפיק לתרגם את הגידול במכירות לגידול ברווח הגולמי, אולם כאן מסתיימות החדשות הטובות. לרוע המזל, סעיף "פחת והפחתות" של סיינטיפיק יצא מכלל שליטה בעת האחרונה, בשל "הפחתת שווי נכסים" שביצעה בכמה טריטוריות שבהן היא פועלת. ב־2007 היו אלו פרו וגרמניה, וב־2008 מקסיקו ואוקלהומה. הרווח הנקי הגיב בהתאם: משנת 2004 ועד 2007 התנודד הרווח הנקי של סיינטיפיק הלוך ושוב בין 60 ל־75 מיליון דולר, אולם ב־2008 הוא קרס ל־8.5 מיליון דולר בלבד.

 

לעת עתה, 2009 נראית עגומה אף יותר. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית נסוגו מכירות החברה ב־19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סיינטיפיק מתרצת זאת בשינויים שחלו בהתקשרויות שערכה עם חברות לוטו מסוימות (מה שמרמז על ירידה מתמשכת ברווחיות) ובחולשת הדולר (שאולי תחלוף מתישהו בעתיד). סימן מדאיג נוסף הוא החלטת החברה שלא לספק צפי הכנסות ורווחיות עתידיות בהודעתה על התוצאות הכספיות לרבעון השלישי של 2009. האם לחברת כרטיסי המזל נגמר המזל?

 

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים. האמור אינו מהווה המלצה או ייעוץ כלשהו בהשקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x