סגור
כרטיס אשראי דיינרס ו כרטיס אשראי אמריקן אקספרס
כרטיס אשראי דיינרס וכרטיס אשראי אמריקן אקספרס ( )

האוצר נגד כאל וישראכרט: פותח לתחרות את הסליקה בכרטיסים של המותגים דיינרס ואמריקן אקספרס

מנכ"ל האוצר הודיע לחברות האשראי שעליהן לאפשר לשאר הסולקות לסלוק את כרטיס דיינרס, שמונפק בכאל ואת כרטיס אמריקן אקספרס, שמונפק בישראכרט. לדבריו, אם לא יסופק הסכם תחרותי תוך 120 ימים, המשרד יעבור לחקיקה; לפי דו"חות 2021, רווחי החברות מהפעילות הבלעדית בכרטיסים מהוות יותר מ-12% מהרווח הכולל של כל אחת

משרד האוצר מחסל את הפריבילגיה של ישראכרט וכאל ופותח את דיינרס ואמריקן אקספרס לסליקה ענפית.
מנכ"ל משרד האוצר רן בלניקוב שלח מכתב להנהלות כרטיסי האשראי בה קבע כי על כאל וישראכרט לאפשר לשאר הסולקות בענף לסלוק את כרטיס דיינרס, שמונפק בכאל ואת כרטיס אמריקן אקספרס, שמונפק בישראכרט.
המהלך של האוצר נעשה על מנת להגדיל את התחרות בכרטיסי האשראי וללחוץ מטה על עמלת הסליקה בכרטיסים המוזכרים. המשרד הבהיר לחברות כי הוא צופה התנגדות של החברות בשטח ועל כן אם המתווה החדש לא יספק הסכמים תחרותיים של סליקה תוך 120 ימים, משרד האוצר יפעיל את סמכותו נגד המנפיקות ישראכרט וכאל.
כיום שלוש חברות כרטיסי האשראי, ישראכרט, מקס וכאל, הן אלו שגם מבצעות את סליקת התשלומים ומעבירות את התשלום מחשבונות הבנק של בעלי הכרטיסים אל בתי העסק. מעבר לשלוש החברות, גם חברת טרנזילה וקארדקום מאפשרות סליקה של כרטיסי אשראי לעסקים. הסליקה של המתחרים תעשה במודל מאגד (חבירה של מספר בתי עסק).
ישראכרט, בהובלת רן עוז וכאל בהובלת לוי הלוי, נהנו בעשור האחרון מהאפשרות להגביל את הסליקה של כרטיסי דיינרס ואמריקן אקספרס למסלקות שלהן בלבד. זאת מאחר ששני הכרטיסים אינם מהווים יותר מ-10% ממחזור הפעילות של כרטיסי האשראי או מסך הכרטיסים ועל כן הוחרגו מ"חוק ישראכרט". החוק קובע שמנפיק כרטיסי אשראי, אשר נחשב למנפיק גדול (יותר מ-10%) מחויב לאפשר לסולקים אחרים לסלוק עסקאות שבוצעו בכרטיסי החיוב שלו. החוק ביקש להגדיל את התחרות בענף הסליקה ולאפשר לעסקים קטנים כוח מיקוח מול מספר מנפיקים ולבחור עם איזה חברת אשראי להתקשר – ישראכרט, כאל ולאומי כארד (היום מקס). אולם הסוכריה של המשך החזקת דיינרס ואמריקן אקספרס יצרה אינטרס של כאל וישראכרט לשמור את היקף הכרטיסים אל מתחת ל-10% והם מהווים יחד כ-9% מהענף.
הבלעדיות שהחזיקו חברות האשראי ישראכרט וכאל על המותגים אמריקן גרמו לעלות סליקה כפולה מהמקובל בשוק ולגבות על פי הערכות 200 מיליון שקל בעמלת סליקה עודפת. הסליקה העודפת הביאה לידי כך שכרטיסי דיינרס ואמריקן אקספרס, למרות שיעורן הנמוך מהמחזור הכללי של ענף כרטיסי האשראי, מהווים שיעור רווח גבוה מהשיעור הכולל של המנפיק שלהם. ישראכרט תפרסם את דוחותיה לרבעון השני בשבוע הבא (11.8), אולם על פי הדוח השנתי של 2021, רווחיה מפעילות אמריקן אקספרס הסתכמו ב-43 מיליון שקל, כ-12.5% מהרווח הכולל של החברה. על פי הערכות, דיינרס מהווה שיעור דומה אם לא יותר מרווחי כאל.
מניית ישראכרט נסחרת בעת כתיבת שורות אלו בירידות של יותר מ-2%. הירידות הסבירות במניית החברה נובעות, ככל הנראה, מהצפי של השוק לפגיעה חריפה יותר בחברה ועל כך שמשרד האוצר בחר בגרסה מרוככת של מאמץ הגדלת התחרותיות. המשרד יכל ללכת עד הסוף לו היה מחליט כי הוא מכיר בכך שאמריקן אקספרס וישראכרט לצד דיינרס וכאל הם למעשה בעלי אותו מנפיק ואין הבדל בין כרטיסים אלו לשאר הכרטיסים המנוהלים בחברות. לו זה היה התרחיש, הנזק לרווחי כאל וישראכרט היה יכול להיות גדול יותר, כאשר גם ישראכרט וגם כאל היו נאלצות להסתפק בעמלה צולבת של 0.5%, לעומת עמלה ממוצעת מוערכת היום של 2%.