סגור
סניף מרכזי של בנק מזרחי טפחות רחוב החשמונאים תל אביב
סניף מזרחי טפחות בתל אביב (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
תחרות לביט? מזרחי טפחות רוצה להיכנס לשוק התשלומים

מזרחי טפחות קיבל אישור מבנק ישראל לבצע העברות כספים לכלל לקוחות הבנקים. הבנק יוכל לקיים שיתוף פעולה עם ארנקים דיגיטליים לביצוע העברות תשלום ישירות בתשתית שתעקוף את חברות כרטיסי האשראי ועלויות השירות שלהן

מזרחי טפחות מתכנן להיכנס לפעילות בעולם התשלומים. ל"כלכליסט" נודע כי הבנק, בניהולו של משה לארי, קיבל באחרונה אישור מיוחד מבנק ישראל לפעול כ"שירות ייזום תשלומים". אישור מיוחד זה יאפשר לבנק לבצע העברות כספים מחשבונות לקוחות כל הבנקים (בתנאי כמובן שהלקוח נותן לכך אישור) לצד שלישי.
הרישיון הזה יאפשר לבנק לבצע שיתוף פעולה עם חברת פינטק או ארנק דיגיטלי, כך שהלקוח ייתן למזרחי טפחות אישור להוציא כספים מחשבון הבנק שלו ולטעון את הארנק בכסף או לבצע העברות תשלומים. ככל הידוע מזרחי הוא הבנק היחיד שביקש וקיבל מבנק ישראל אישור לשירות ייזום תשלומים.
כיום אפליקציות התשלומים והארנקים הדיגיטליים פועלים על תשתית של כרטיסי אשראי, ואילו העברת כספים דרך מזרחי טפחות אמורה לייעל באופן משמעותי את המודל העסקי של הארנקים הדיגיטליים. הסיבה לכך היא שהיות שהעברת התשלומים ניתנת ללקוח כשירות חינמי, הרי שהאפליקציות כיום נוטלות על עצמן את עלויות ההעברה, הכרוכה בשימוש בתשתית כרטיסי האשראי, ועומדות על 0.5%-0.25% מסך העסקה. מהצד השני ההכנסות של האפליקציות הללו מאוד נמוכות, כך שהן מפסידות.
ברגע שמזרחי טפחות יעקוף את השימוש בתשתית כרטיסי האשראי, ויהיה אחראי על העברת הכספים, ההפסד אמור לרדת באופן דרמטי. אם הבנק גם יצליח להביא ערך מוסף ולייצר הכנסות, הפעילות אף עשויה להיות רווחית בתוך זמן קצר יחסית.
עם זאת, גיבוש מוצר עם ערך מוסף ללקוח אינו משימה טריוויאלית, שכן היתרון בארנקים הדיגיטליים שעובדים דרך תשתית כרטיסי האשראי הוא שיטת החיוב הנוחה. שיטת החיוב בכרטיסי אשראי מתבצעת אחת לחודש (שיטת החיוב הנדחה), בעוד העברת כספים מחשבון לחשבון, כפי שמזרחי צפוי לעשות, תחייב באופן מיידי את חשבונו של הלקוח המשלם.
לאורך השנים למזרחי טפחות לא הייתה פעילות משמעותית בתחום התשלומים - לבנק אין חברת כרטיסי אשראי בבעלותו, והוא נמנע מהקמת אפליקציית תשלומים, שכן לא זיהה בכך פוטנציאל עסקי. כעת השוק השתנה: ראשית, נכנסה הבנקאות הפתוחה המאפשרת גישה למידע הקיים בבנקים על לקוחותיהם. שנית, במסגרת הרפורמה בשוק התשלומים ניתנת גם האפשרות לבצע בעבור הלקוח תשלומים מתוך חשבונותיו. במסגרת חוק ההסדרים עברה באחרונה החקיקה שבמסגרתה יינתן רישיון לגופים חוץ־בנקאיים מטעם רשות ניירות ערך לבצע את הפעולות הללו, אולם היות שמזרחי טפחות מפוקח על ידי בנק ישראל, הוא יכול לבצע את האפשרות הזו בכפוף לקבלת אישור מהפיקוח על הבנקים, כפי שקיבל.
זאת ועוד, במסגרת החקיקה הוחלט גם לאפשר לאותם ארנקים דיגיטליים להציע ללקוחותיהם פיקדונות, מה שמרחיב את אפשרויות ההכנסה והפעילות שלהם. כל הדברים הללו גרמו לבנק בכל זאת להיכנס לפעילות בתחום התשלומים. עם זאת, בבנק טרם החליטו עם איזה גוף לבצע את שיתוף הפעולה, ותחת איזה מודל ואילו שירותים להציע שיפיקו ערך מוסף לעומת המצב כיום בשוק.
כיום שוק אפליקציות התשלומים נשלט על ידי ביט של בנק הפועלים, שחולשת על נתח שוק של 80% בהעברות כספים בין אנשים, ואחריה נמצאת פייבוקס של דיסקונט ושופרסל. סבסוד העברות התשלומים הסב לבנק הפועלים הפסד מצטבר של מאות מיליוני שקלים מאז הקמת ביט בשנת 2016, והיא מנסה למצוא דרכים לייצר הכנסות ולצמצם הפסדים. גם פייבוקס מחפשת דרכים להתרחב ולהציע שירותים שהם מעבר להעברת כספים, והשבוע הודיעה כי תאפשר קבלת ריבית זכות של 3% לכספים שיושארו באפליקציה שלה לבעלי כרטיס אשראי שלה. כאמור, תחום הארנקים הדיגיטליים אמור לצבור תאוצה בעקבות הרפורמה בשוק התשלומים שעברה בחוק ההסדרים האחרון, להתרחב מעבר להעברת כספים, ולהוות אלטרנטיבה לחלק מהשירותים הבנקאיים.