סגור
Pay PayBox פיי בוקס פייבוקס עם כסף שקלים
אפלקיציית פייבוקס. כיום לא ניתן לצבור יותר מ-20 אלף שקל (צילום: Maor_Winetrob / Shutterstock.com)

פייבוקס בצעד חריג: תציע ריבית של 3% על הכסף

בשל מגבלה של בנק ישראל, אפליקציית התשלומים תעניק את הריבית עד לתקרה של 20 אלף שקל, כך שלקוח יוכל לקבל לכל היותר 600 שקל בשנה. הריבית השנתית תינתן רק למחזיקי האשראי של פייבוקס, תחושב לפי היתרה היומית ותשולם ללקוח אחת לחודש. הענקת ריבית על העו"ש היא צעד חריג שעשוי לחולל שינוי בכלל המערכת הבנקאית

אפליקציית התשלומים פייבוקס הודיעה היום (ב') כי החל מהשבוע תעניק ריבית שנתית של 3% על יתרת הכספים באפליקציה עד לתקרה של 20 אלף שקל. המשמעות היא שלקוחות האפליקציה, המוגדרים ככל מי שמחזיק בכרטיס אשראי דיגיטלי של החברה, יוכלו לקבל ריבית על כסף נזיל, זאת בשונה מכספי העו"ש במערכת הבנקאית עליהם הבנקים לא משלמים ריבית.
מטרת המהלך של פייבוקס, שמנסה להפוך מאפליקציית תשלומים לגוף שמציע מגוון שירותים פיננסיים המתחרים בבנקים, היא לתמרץ לקוחות להשתמש באפליקציה כארנק דיגיטלי ולרכז בו את הכסף אותו הם מעוניינים לשמור כנזיל. אם בעבר את הכספים שהתקבלו באפליקציה היה צריך להעביר לחשבון הבנק כדי להשתמש בהם, כיום ניתן לשלם איתם ישירות על-ידי כרטיס האשראי הדיגיטלי של החברה, כך שהם משמשים כמעין גרסה מצומצמת של חשבון עו"ש.
מדובר במהלך אטרקטיבי ללקוחות שזקוקים או מעדיפים לשמור על נזילות כספית: כיום, כ-500 מיליארד שקל שנמצאים בחשבונות העו"ש במערכת הבנקאית אינם מניבים כל תשואה, זאת על אף שבמערכת הבנקאית מקבלים עליהם ריבית בשיעור דומה לריבית בנק ישראל, שעומדת כיום על 4.75%. אלטרנטיבה משמעותית לצרכנים שמעוניינים בשמירה על זמינות הכסף היא השקעה בקרנות כספיות, שמניבות תשואה דומה לריבית בנק ישראל, אך בכדי לרכוש אותן נדרש לפתוח תיק השקעות.
הענקת ריבית כלשהי על כסף שיושב בחשבון העו"ש (על אף שלא מדובר ממש בעו"ש, שכן לא ניתן להעביר אליו משכורות, למשל) היא תקדים שעשוי לחולל שינוי בכלל המערכת הבנקאית. מנכ"ל פייבוקס, אריק פרישמן, אמר לכלכליסט כי "אנשים נולדו למוסכמה בנקאית לפיה על כסף נזיל לא מקבלים תמורה, ואת המוסכמה הזאת אנחנו מנפצים היום".
הריבית השנתית בשיעור 3% תחושב לפי היתרה היומית ותשולם ללקוח אחת לחודש. היקף הכספים שנמצאים כיום באפליקציה עומד על כמה מאות מיליוני שקלים, אך בחברה מקווים שהמהלך יביא לשינוי בהתנהגות הצרכנים ויגדיל משמעותית את היקף הכספים. יתרות הצרכנים יעברו לחשבון נאמנות בבנק דיסקונט, שמחזיק ב-50.1% ממניות החברה.
כיום לא ניתן לצבור באפליקציה יותר מ-20 אלף שקל, זאת בשל מגבלה של בנק ישראל, כך שצרכן יוכל לקבל לכל היותר 600 שקל בשנה על יתרת כספיו באפליקציה. בחברה אומרים כי הם נמצאים בתהליך מול בנק ישראל כך שיהיה ניתן להגדיל את הסף. יחד עם זאת, שיעור האינפלציה עומד כיום על 5%, כך שהחזקת כספים בעו"ש עדיין מביאה לשחיקה ריאלית של ערך הכסף, ומומלץ ככל שניתן לשים את הכסף באפיקים עם פוטנציאל לתשואה גבוהה יותר.
יצוין כי המהלך עשוי להיות רלוונטי גם לצרכנים שמפקידים כספים בפיקדונות לטווח של עד חודש. לפי נתוני בנק ישראל, הריבית השנתית הממוצעת במערכת הבנקאית לפיקדונות לתקופה של עד חודש עמדה על 2.03%, כך שבחלק מהמקרים, פייבוקס מציעה ריבית אטרקטיבית יותר על כסף נזיל לחלוטין מאשר כסף שנעול לטווח קצר בבנק.