סגור
בנייה  אשקלון
בנייה באשקלון (צילום: תומר שונם הלוי)

שפל בנטילת משכנאות חדשות בעקבות המלחמה

כך על פי הערכות של גורמים במערכת הבנקאית. עד כה קיבלו הבנקים כ־20 אלף בקשות להקפאת משכנתאות

המלחמה עלולה להביא את שוק המשכנתאות לשפל של 5 שנים. לפי הערכות גורמים במערכת הבנקאית, היקף המשכנתאות החדשות שיילקחו עד סוף אוקטובר צפוי לעמוד על 3.5–4.5 מיליארד שקל. הפעם האחרונה ששוק המשכנתאות ירד מרף ה־4.5 מיליארד שקלים היתה לפני 4 שנים - באוקטובר 2019. במידה והיקף המשכנתאות יירד מתחת ל־4 מיליארד שקל תהיה זו הפעם הראשונה מאז ספטמבר 2018 שהשוק מתכווץ לממדים אלו.
אמנם בשל חגי תשרי הציפייה היתה לביצועים חלשים במהלך אוקטובר, אך השפעת המלחמה ואי הוודאות הביטחונית והכלכלית הכרוכה בה היא זו שצפויה לפגוע במיוחד בשוק.
בכיר באחד הבנקים אופטימי יותר לגבי נתוני אוקטובר, וטוען שהשוק עשוי לעמוד על 5.5 מיליארד שקל, מכיוון שאנשים שהחלו כבר בתהליך הקנייה ישלימו אותה, אך הוא מעריך שהאטה עלולה להגיע בחודשים הקרובים, זאת כשהשוק גם כך האט משמעותית בשל הריבית הגבוהה.
ההאטה המשמעותית בלקיחת משכנתאות חדשות היא רק צד אחד במשוואה. מן הצד השני המערכת הבנקאית קיבלה עד כה קרוב ל־20 אלף בקשות להקפאת תשלומי משכנתאות קיימות, זאת בהמשך למתווה עליו סיכמו בנק ישראל והבנקים. במערכת הבנקאית צופים שהיקף המשכנתאות שיוקפאו באוקטובר יסתכם ב־15–20 מיליארד שקל, זאת לעומת הערכות מוקדמות יותר לסך של 10 מיליארד שקל. מדובר ב־2.7%–3.7% מסך המשכנתאות בשוק שעומד על כ־540 מיליארד שקל.
לפי המתווה שפרסם בנק ישראל, כלל לקוחות הבנקים יוכלו להקפיא את תשלומי המשכנתאות וההלוואות לשלושה חודשים, כאשר בני משפחות הנרצחים והנעדרים, תושבי העוטף וחיילי המילואים יוכלו לעשות זאת מבלי לשלם על כך ריבית. רוב הבנקים הרחיבו את המתווה.
כפי שדווח אתמול ב"כלכליסט", לאור מתווה הסיוע ללקוחות, וכן החשש מהשפעות המלחמה על יכולת החזר הלוואות של משקי הבית, הפרשות הבנקים להפסדי אשראי ברבעון הנוכחי צפויות לגדול בכ־2–3 מיליארד שקל. יציבות הבנקים והתנהלותם זוכות לתשומת לב מיוחדת מסוכנויות דירוג האשראי, כאשר שתיים מהן - מודי'ס ופיץ', הודיעו בשבוע האחרון על הכנסת הבנקים לרשימת מעקב שלילית, שעלולה להוביל לירידת דירוג האשראי ולעליית גיוס ההון.
יודגש כי גם במהלך הקורונה גיבש בנק ישראל מתווה להקפאת משכנתאות והלוואות, שהביא לכך שתוך חודש הוקפאו משכנתאות בהיקף של כ־50 מיליארד שקל, והסתכם בשיא המשבר ב־96 מיליארד שקל. מאז המשק התאושש וחזר לשגרה, ונכון לאוגוסט האחרון סך המשכנתאות שנמצאות בהקפאה או בדחיית תשלומים עומד על 27.3 מיליארד שקל. כעת, סכום זה צפוי לזנק עד לסוף החודש ואף להכפיל עצמו.
בשונה מתקופת הקורונה, המשק צפוי להמשיך לפעול במעין "שגרת מלחמה", כך שייתכן שהיקפי ההקפאות לא יגיעו לסדר גודל של תקופת הקורונה. עם זאת, אל המשבר הנוכחי מגיעים רוכשי הדירות עם משכנתאות הרבה יותר יקרות, בשל עליית הריבית החדה בשנה וחצי האחרונות. כלומר, לרבים מהם עוד טרום המלחמה, היוותה המשכנתה עול כבד, ולכן היכולת שלהם לספוג ירידה בהכנסות ולעמוד עדיין בתשלומי המשכנתה נמוך יותר לעומת תקופת הקורונה.