סגור

בלעדי
לאומי מקים חברה שתחבר בין הבנק לחברות פינטק

החברה החדשה - פינטקה - תאפשר לסטארט־אפים פיננסיים שיקבלו רישיון מתאים גישה למערכות הבנק, בתמורה לתשלום או לשותפות עסקית. בנוסף, הבנק יציע ללקוחותיו את האפשרות להשתמש בשירותים של חברות הפינטק

על רקע כניסת הבנקאות הפתוחה לתוקף בשבוע הבא, בנק לאומי מקים חברה בת שתעסוק בחיבור של חברות הפינטק לבנק, כך נודע ל"כלכליסט". החברה תיקרא פינטקה, ותשמש למעשה שלוחה של הבנק בעולמות הפינטק (סטארט־אפים פיננסיים), ותוחזק באופן מלא על ידי הבנק. מנכ"ל פינטקה יהיה שי רוזנברג, ובימים אלה מגייס הבנק 20 עובדים לחברה מתוך ומחוץ לבנק. עד עתה החלו בלאומי לעבוד עם פחות מעשר חברות פינטק, כאשר הצפי הוא שהכמות תגדל כאשר הבנקאות הפתוחה תיכנס לפועל, והליך מתן הרישיונות של רשות ניירות ערך לחברות הפינטק יצבור תאוצה.
הבנקאות הפתוחה אמורה לאפשר לחברות פינטק, שיקבלו רישיון מרשות ניירות ערך, לקבל גישה מהבנקים לנתונים של הלקוח ובאמצעותם להציע ללקוח שירותים ומוצרים פיננסיים מתקדמים. בנקאות פתוחה היתה קיימת עד כה בישראל רק בין הבנקים, שיכולים לקבל מידע אחד מהשני, ובשבוע הבא אמור להתרחש שלב חשוב ברפורמה הזו, כאשר גם חברות פינטק מורשות יוכלו לקבל גישה אל הנתונים. הבנקאות הפתוחה לכאורה מאיימת על הבנקים, שכן קיים בה פוטנציאל להגברת התחרות בין הבנקים עצמם וגם מול חברות הפינטק. בלאומי החליטו להתמודד עם האיום באמצעות "חיבוק" של הפינטק, ולהציע לחברות פלטפורמה רחבה יותר ממה שמחייב החוק בבנקאות הפתוחה.

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל פינטקה שי רוזנברג וראש חטיבת לאומי טכנולוגיות חיים שקולניק
מנכ"ל פינטקה שי רוזנברג וראש חטיבת לאומי טכנולוגיות חיים שקולניק
מנכ"ל פינטקה שי רוזנברג וראש חטיבת לאומי טכנולוגיות חיים שקולניק
(צילום: כפיר סיון )
בלאומי בחנו את סוגיית התחרות, והגיעו למסקנה שבסופו של דבר רוב חברות הפינטק מכוונות את פעילותן לחו"ל, ולכן פוטנציאל התחרות הישירה מול הבנק עצמו מוגבל. בנוסף, הפלטפורמה הזו תאפשר לבנק להיחשף לטאלנטים ולרעיונות חדשניים בתחום הפיננסים, שאת חלקם גם הבנק יוכל לאמץ.

למכור מוצרי מתקדמים

לאומי מציע לאותן חברות חיבור למערכות שלו בתחומים שונים - למשל משפטיים, טכנולוגיים, אבטחת מידע וכדומה. בלאומי גם יקימו פורטל ללקוחות הבנק (מרקט פלייס), ושם יוצעו השירותים של חברות הפינטק. הבנק לא יגבה על כך תשלום, אלא יפנה אל חברות הפינטק, שיחליטו אם להציע את השירות בתשלום. החיבור ייעשה ישירות בין חברת הפינטק ללקוח, אך הלקוח יידע שמבחינת הסטנדרטים של השירותים, למשל בתחום אבטחת מידע, יהיה מדובר ברמה של הבנק. בתמורה תעביר חברת הפינטק תשלום מסוים לבנק.
אפשרות אחרת תהיה לייצר שותפות עסקית שבה הבנק יעשה שימוש ביכולת של חברת הפינטק. למשל, אם תהיה חברה שתפתח מוצר שמאפשר לבצע את תהליך פתיחת חשבון בצורה מהירה ויעילה יותר מהמצב כיום, הבנק יוכל יאמץ אותו לעצמו. אפשרות אחרת היא שהבנק ישווק מוצר מסוים ללקוחותיו.

2 צפייה בגלריה
חנן פרידמן
חנן פרידמן
חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי
(אורן דאי)

בלאומי עובדים מזה כשנה על הקמת החברה, בהובלת ראש חטיבת לאומי טכנולוגיות חיים שקולניק. ההחלטה להקים חברה ייעודית נבעה מההבנה שקיים פער בין התרבות הארגונית של הבנקים, שנחשבת מסורבלת, איטית ובירוקרטית, לעומת חברות הפינטק, שרגילות לעבוד בקצב מהיר. פינטקה אמורה להיות סוג של חברת פינטק בעצמה, שתעשה את החיבור בין שני הגופים.

ניסיון לא מוצלח בפינטק

נזכיר כי המנכ"לית הקודמת של לאומי רקפת רוסק עמינח בחרה להתמודד עם אתגרי הטכנולוגיה של המערכת הבנקאית באמצעות הקמת הבנק הדיגיטלי פפר. אין כיום נתונים לגבי היקף השימוש בפפר, אולם לא נראה שהוא הביא למהפכה כלשהי בעולם הבנקאות. המנכ"ל הנוכחי של לאומי חנן פרידמן החליט להותיר את פפר, אך בחר במקביל באסטרטגיה נוספת להתמודדות עם האיומים הטכנולוגיים, וזאת באמצעות שיתוף פעולה עם חברות הפינטק בחברה ייעודית.