סגור
בניין כאל כרטיסי אשראי כרטיס אשראי לוגו חדש
בניין כאל (צילום: באדיבות כאל)

אחרי ביטול עסקאות מצד כאל - משפחת המתנחל הגישה תביעה לקבלת כספי התרומות

נעמי חסדאי פנתה לבית המשפט על מנת לקבל מחברת כרטיסי האשראי את כספי התרומות שנאספו עבור משפחתה. התרומות בסך 43 אלף שקל, נאספו עבור המשפחה על ידי עמותת שלום אסירייך - זאת בעקבות הסנקציות האמריקאיות שהוטלו בתחילת פברואר על ארבעה מתנחלים, ביניהם חסדאי

כאל ביטלה עסקאות ישראליות שמטרתן היתה לגייס תרומות עבור משפחות מתנחלים - עליהם ארה"ב הטילה סנקציות. נעמי חסדאי פנתה לבית המשפט תל אביב מרכז ביום שני האחרון על מנת לקבל מחברת כרטיסי האשראי כאל את כספי התרומות עבור ילדיה. התרומות הועברו בעקבות הסנקציות שהוטלו בצו נשיאותי של ארה"ב על בעלה דוד חסדאי.
בתחילת חודש פברואר הטילה ארה"ב סנקציות על ארבעה מתנחלים באמצעות צו נשיאותי. ההגבלות אושרו בעקבות מה שהבית הלבן רואה כאלימות מתמשכת מצדם נגד שכניהם הפלסטינים. הסנקציות כוללות איסור כניסה לארה"ב, ביצוע מסחר עם אמריקנים והקפאת נכסים וחשבונות של המתנחלים במוסדות פיננסיים אמריקניים. הבנקים הישראלים יישרו קו עם ההחלטה האמריקנית ובנק הדואר חסם את חשבונו של חסדאי. זמן קצר לאחר חסימת חשבונו החלה עמותת שלום אסירייך להתרים כספים עבור משפחת חסדאי.
לאחר איסוף התרומות, כאשר נודעה מטרתן, הורתה חברת כאל לחברות שהיו אחראיות על סליקת התרומות בכרטיסי אשראי גמא סליקה וניהול לבטל את כלל העסקאות במסגרת הפרויקט. כאל רואה בתרומות למשפחת לוי וחסדאי הפרה של הסנקציות האמריקאיות, למרות שקמפיין ההתרמות נערך עבור משפחת חסדאי ולא עבורו.
סך הכול, על פי התביעה, בוטלו 290 עסקאות בסכום כולל של 43 אלף שקל שגויס עבור משפחת חסדאי. מדובר אמנם בסכום צנוע אך הוא מבהיר עד כמה רחוק מוכנים המוסדות הפיננסיים הישראליים ללכת עם ההחלטה של הממשל האמריקני להטיל סנקציות על אזרחים ישראלים. למעשה חלק מעסקאות האשראי כבר הושלמו והכסף הועבר למשפחה, על כן גמא, חברת סליקה שבבעלות חברת הביטוח הפניקס, פנתה לעמותת שלום אסירייך וביקשה את כל הכספים בחזרה. על פי תביעה של חסדאי שהוגשה אתמול בבית המשפט מחוזי בתל אביב – יפו, קיזזה גמא כספים מתרומות אחרות שקיבלה העמותה וכך דאגה שהעמותה לא תעביר כספים נוספים למשפחה.
"למרבה האבסורד, ילדים רבים אזרחי ישראל, שמעולם לא עמדו בקשר עם ארה"ב, עלולים למצוא עצמם מחוסרי מזון וקורת גג, רק בשל הגבלת מי מהוריהם לפעול בתוך מדינת ישראל, בעניינים פרטיים שלהם ושל ילדיהם, ובאמצעות מטבע ישראלי – על ידי צו של מדינה זרה", טוענת חסדאי בתביעה.
תביעת חסדאי מצטרפת לתביעה קודמת שהגישה משפחת ינון לוי בחודש פברואר האחרון לאחר שכאל ביקשה להחזיר את הכספים חזרה לתורמים. בית המשפט קבע בצו ארעי כי הכספים לא יוחזרו אך גם לא יועברו עד למתן דין.
כאל מסרה לכלכליסט כי "במסגרת פעילותה, הכוללת גם פעילות בינלאומית ומול ארגונים בינלאומיים, כפופה החברה להוראות הדין החלות עליה ופועלת על פיהן. החברה תמסור את תגובתה המפורטת לבית המשפט".