סגור
בנקים בנק הפועלים לאומי
בנק הפועלים ובנק לאומי (צילום: אביב גוטליב)

בלעדי
הבנקים יאלצו לפרק את הבעלות המשותפת במס"ב

ב־2025 יסתיים הפטור מהסדר כובל לחברה להעברת תשלומים שמוחזקת על ידי הבנקים, ורשות התחרות הודיעה כי אין בכוונתה להאריכו - זאת בשל התפקיד שצפויות לשמש תשתיות מס"ב בהגברת התחרות בין הבנקים

רשות התחרות ממשיכה לעסוק בבנקים: שבוע לאחר שהרשות הודיעה לבנקים כי בכוונתה להכריז עליהם כקבוצת ריכוז, ל"כלכליסט" נודע כי הרשות בראשות מיכל כהן שלחה מכתב לבנקים המחזיקים ביחד בחברת מס"ב, ובו התריעה כי אין בכוונתה להאריך את הפטור מההסדר הכובל לשליטתם המשותפת בחברה. פטור זה אמור להסתיים ביוני 2025.
מס"ב (מרכז סליקה בנקאי) מפעילה את מערכת העברות התשלומים בישראל, ומבצעת שירותי סליקה בין הבנקים. החברה נשלטת על ידי חמשת הבנקים הגדולים, כאשר הפועלים, לאומי ודיסקונט מחזיקים ב־75% מהמניות. בשל הבעלות המשותפת בחברה על ידי הבנקים, שהם גופים מתחרים, ההחזקה הזו כפופה לקבלת פטור מהסדר כובל. במועד סיום הפטור הבנקים ייאלצו למכור חלק מהחזקותיהם במס"ב.
במכתב שנשלח לבנקים מציינים ברשות התחרות כי בעקבות שינויים צפויים בעולם התשלומים, הרשות צפויה שלא להאריך את הפטור מהסדר כובל, אלא אם הבנקים ישכנעו אותה אחרת. הבנקים גם יכולים לבקש מבית הדין לתחרות להאריך את הפטור.
עמדת רשות התחרות נובעת בעיקרה מרפורמת שירותי התשלום. במסגרת רפורמה זו חברות שירותי התשלום, ובראשן חברות הפינטק, אמורות להתחבר למערכת של מס"ב, מה שאמור לסייע להן להתחרות בבנקים. ברשות התחרות חוששים מניגוד עניינים בכך שקידום התחרות ייעשה על התשתית של מס"ב, בזמן שהיא נמצאת בשליטת הבנקים.
במכתב לבנקים הרשות לא מציינת איזה מבנה בעלות היא דורשת שיהיה במס"ב, והדבר ייקבע במסגרת שיחות בינה לבין הבנקים, אולם הרשות רוצה לחתור לכך שמס"ב לא תהיה בשליטת ובהשפעת הבנקים. עם זאת, ייתכן שהיא תאפשר להם החזקות מיעוט בחברה.
למס"ב היסטוריה עם רשות התחרות. בעבר היו למס"ב קשרים עמוקים עם חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים) האחראית על תשתית התשלומים בישראל, ושהיתה גם כן בשליטת הבנקים. ברשות התחרות לא אהבו את הקשרים העמוקים בין החברות, שהתבטאו בכוח אדם ובשימוש משותף בתשתיות. בסופו של דבר סוכם על מתווה הפרדה בין השתיים, שמתבצע בשלבים.
במקביל לכך ובטרם גובש ההסדר עם רשות התחרות, דירקטוריון שב"א בחן רכישה של מס"ב לפי שווי של 200 מיליון שקל, אולם בסופו של דבר היו חילוקי דעות בין הבנקים לגבי המיזוג, ומס"ב נשארה עצמאית. נראה היה כי לאור מתווה ההפרדה שלה משב"א, שסוכם עם רשות התחרות, שסאגת הבעלות ופעילות החברה מאחוריה, אולם כאמור מבחינת רשות התחרות לא כך הדבר. כעת ייאלצו הבנקים להגיע להסכמות לגבי אופן הפרדת הבעלות.
מס"ב מבצעת שירותי סליקה בין הבנקים ולקוחותיהם. כך, למשל, היא אחראית על העברת המשכורות למרבית העובדים בישראל, העברת כספים לחסכונות הפנסיוניים ועוד. בנוסף, בשנים האחרונות שמה החברה דגש של פיתוח פתרונות תשלום מתקדמים כגון העברת כספים שמתבצעת באופן מיידי בין חשבונות הבנקים (מערכת faster payments).
הכנסות מס"ב עמדו בתשעת החודשים הראשונים של 2023 על 60.1 מיליון שקל לעומת 48.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח הנקי של החברה עמד על 13.8 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים לעומת 3.1 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. השיפור החד ברווח נבע מעליות שערים בשוקי ההון אשר השפיעו על תיק ניירות הערך למסחר של החברה.
עוד נציין כי במקביל לשינוי שצפוי במבנה הבעלות של מס"ב במהלך השנה הקרובה, בימים אלה ישנה גם אי־דאות בהנהלת החברה: אתמול הודיעה מנכ"לית החברה בשלוש השנים האחרונות אודליה משה אוסטרובסקי כי היא תעזוב את החברה לטובת תפקיד ראש חטיבת לקוחות עסקיים ושותפים בחברת כרטיסי האשראי כאל.