סגור

ניתוח כלכליסט
הקרב הבא של הסוכנים: למנוע מהבנקים הקטנים להיכנס לתחום

טיוטת חוק ההסדרים שנחשפה בכלכליסט כוללת פרק שמקדם כניסת בנקים קטנים לפעילות בתחום הביטוח. הצעד נועד לשפר את מצבו של הצרכן הישראלי, אבל סוכני הביטוח נערכים למלחמה נגדו ואומרים - זה רק יקטין את התחרות

אחרי שנים בהם הבנקים מנסים להיכנס לפעילות בתחום הביטוח, נראה כי פתח ראשוני לכך עשוי להתרחש בקרוב. בשבוע שעבר נחשפה ב"כלכליסט" טיוטת חוק ההסדרים. באחד מסעיפי הטיוטה מוצע לאפשר לבנקים קטנים בעלי נתח שוק של פחות מ־10% להקים סוכנות ביטוח. הצעה זו רלוונטית לבנק הבינלאומי, בנק ירושלים ולבנק הדיגיטלי וואן זירו, שטרם נפתח לציבור הרחב. בטיוטת החוק ניתנה גם האפשרות להוריד את רף נתח השוק המקסימלי לבנקים ל־5%.
כיום עוסקים הבנקים במכירת ביטוחי משכנתאות, וכן בשיווק חלקי של מוצרים מעולם הפנסיה. ההערכות הן שאם ההצעה תעבור, ייכנסו הבנקים הקטנים לפעילות במכירת ביטוח אלמנטרי - תחילה בביטוחי רכב ודירה, ובהמשך תיתכן הרחבה גם לתחום ביטוחי הבריאות ותאונות אישיות.
1 צפייה בגלריה
מייסד וואן זירו אמנון שעשוע, מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר צדיק והממונה על שוק ההון והביטוח משה ברקת
מייסד וואן זירו אמנון שעשוע, מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר צדיק והממונה על שוק ההון והביטוח משה ברקת
מייסד וואן זירו אמנון שעשוע, מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר צדיק והממונה על שוק ההון והביטוח משה ברקת
(צילומים: עמית שעל, מובילאיי)
מדו"ח רשות שוק ההון עולה, כי היקף העמלות שקיבלו סוכני הביטוח ב־2020 בתחום הביטוח האלמנטרי עמד על 2.6 מיליארד שקל. זהו פוטנציאל ההכנסות הבנקים בתחום, אם כי ראוי להדגיש שהבנקים הקטנים ככל הנראה לא ייכנסו לפעילות בכל תחומי הביטוח האלמנטרי.
כניסת הבנקים הקטנים לתחום הביטוח, שתנגוס בהכנסות סוכני הביטוח, צפויה לגרור התנגדות חריפה מצד הסוכנים, שיש להם לובי חזק בכנסת, בעיקר בליכוד.
בעבר לשכת סוכני הביטוח לא תמכה בכניסת שחקנים חדשים למגרש שלה. בהקשר זה נזכיר כי בעקבות רפורמת שטרום, הוחלט לפני כשנתיים לאפשר לחברות כרטיסי האשראי שהופרדו מהבנקים (ישראכרט ומקס) להיכנס לפעילות בתחום, ולהקים סוכנות ביטוח. צעד זה גרם למאבק מצד סוכני הביטוח, שהחל בכנסת. מי שנלחם עבורם היה ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, שכיהן באותו הזמן כיו"ר הקואליציה. לאחר שהמאבק בכנסת נכשל, עתרה הלשכה לבית המשפט, אולם בסופו של דבר, קיבלו שתי חברות כרטיסי האשראי רישיון לפעול בתחום.
גם היום בלשכה לא מתרשמים מכך שההצעה מתייחסת לבנקים קטנים בלבד, ובכוונתה לפעול להסיר הנושא מטיוטת חוק ההסדרים. בתגובה לפניית "כלכליסט" נמסר מלשכת סוכני הביטוח: "מדובר בהצעה שגויה, שאנו מתנגדים אליה מכורך הסבירות הגבוהה כי מתן הרשאה לבנקים להקים סוכנויות ביטוח, ללא קשר לגודלו של הבנק, יפר את האיזון הראוי בין השחקנים השונים בשוק. זה בדיוק היה חששה של ועדת בכר - שמאזן הכוחות שוב ייטה באופן משמעותי לטובת הבנקים באופן שיגביר את הריכוזיות וימנע תחרות הוגנת בין השחקנים בשוק".

הטיה נגד הלקוח

ואילו בנימוקי האוצר לצעד הזה, נכתב בטיוטה שהכנסת הבנקים הקטנים לתחום הביטוח נעשית כדי לנסות ולשפר את התחרות. מזה יותר מ־15 שנה נעשו ניסיונות של הרגולציה לשנות את הממשק במשולש לקוח ־סוכן ביטוח־חברת ביטוח, לטובת הלקוח. נעשה שיפור מסוים לאורך השנים, אולם מבנה השוק עדיין מטה לעיתים קרובות את סוכני הביטוח לטובת חברת הביטוח, יותר מאשר לטובת הלקוחות.
בנוסף, גם הסוכנויות של חברות הביטוח עצמן הולכות ומתחזקות. בתחילה הן בלטו בתחום הפנסיוני. לאחר מכן חלקן גם נכנסו לפעילות משמעותית בתחום הבריאות, ובשנים האחרונות מורגשת עלייה במספר הסוכנויות בבעלות חברות הביטוח גם בביטוח כללי (אלמנטרי). וזאת, לצד התפתחות של זרוע מכירה ישירה של חברות הביטוח ללקוח. כך שהצורך ביצירת שחקנים חדשים במודל אובייקטיבי (מודל של תגמול זהה מכל היצרנים) - הולך ומתחדד.

חברות האשראי כבר פעילות

באוצר וברשות שוק ההון מנסים לשפר את התחרות באמצעות הכנסת שחקנים חדשים. ניסיון ראשון נעשה על ידי הכנסת חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ומקס לתחום. מקס כבר החלה לפעול כסוכנות ביטוח, אם כי משווקת רק מוצרי ביטוח של AIG. ישראכרט, שחתמה על הסכמי הפצה עם מספר חברות ביטוח במודל תגמול אובייקטיבי, החלה בהשקה שקטה בסוף השנה שעברה וצפויה לפעול באופן מלא עוד השנה. החברות טרם חוללו שינוי משמעותי בשוק, אולם עוד מוקדם מדי לשפוט.
בלשכת סוכני הביטוח מתכוונים לפעול להסרת הנושא מטיוטת חוק ההסדרים: "מדובר בהצעה שגויה. ישנה סבירות גבוהה כי מתן הרשאה לבנקים להקים סוכנויות ביטוח, ללא קשר לגודלו של הבנק, יפר את האיזון הראוי בין השחקנים השונים בשוק"
כעת נעשה ניסיון נוסף באמצעות הכנסת הבנקים הקטנים. אין ספק שאם היו מאפשרים לכל הבנקים להיכנס לפעילות בתחום, היה מדובר ברעידת אדמה. לבנקים יכולת פריסה ושיווק אדירות, והם גם מסוגלים לסבסד מוצרים כדי לחדור לשוק, כשם שעשו בתחום אפליקציות התשלומים. לפי הערכות במערכת הבנקאית, הם היו יכולים להגיע בתוך זמן קצר לנתח שוק של 40%, מה שהיה פוגע קשה בסוכני הביטוח.
לכן נראה כי באוצר העדיפו שלא ללכת רחוק כל כך ולהסתפק לבינתיים רק בבנקים הקטנים, לפי הערכות, פוטנציאל נתח השוק שלהן בשיווק ביטוח אלמנטרי יכול להגיע ל־5%. וגם כדי להגיע לנתח כזה, הם יצטרכו להתאמץ.
כיום הבנקים פעילים בתחום ביטוחי המשכנתאות, ושם הם לא ממש הביאו בשורה צרכנית. בהרבה מקרים הביטוח שהם מציעים הוא כלל לא ההצעה משתלמת ללקוח, אלא פשוט פתרון נוח, של השלמת תהליך לקיחת המשכנתא. בביטוח האלמנטרי זה כבר משחק אחר, והם יהיו חייבים להביא בשורה, בעיקר במחיר, אחרת ספק אם לקוחותיהם ירכשו דרכם את הביטוח.