סגור
מאתיים שקל שקלים שטר שטרות
הייצוגית בוטלה (צילום: שאטרסטוק)

הייצוגית בוטלה: חברות הביטוח לא עברו על החוק בגביית דמי ניהול כפולים

בית המשפט העליון ביטל אישור ייצוגית שניתן ב-2019 וקבע שחברות הביטוח לא עברו על החוק כשגבו דמי ניהול עבור הוצאות ישירות בפוליסות החיסכון. בכך הוסר איום התביעה בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל על ארבע החברות הנתבעות – הפניקס, הכשרה, מנורה מבטחים והראל

בית המשפט העליון קבע שחברות הביטוח לא עברו על החוק בעוד הן גובות דמי ניהול עבור הוצאות ישירות בפוליסות החיסכון. העליון, תחת השופטים יצחק עמית, עופר גרוסקופף ודוד מינץ, ביטל היום (ה') את אישור התביעה הייצוגית שניתן ב-2019 עלי ידי שופטת בית המשפט מרכז לוד אסתר שטמר נגד ארבע חברות ביטוח. בכך הוסר איום התביעה בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל על ארבע החברות הנתבעות – הפניקס, הכשרה, מנורה מבטחים והראל.
הוצאות ישירות הן הוצאות שגובות חברות הביטוח מעבר לדמי הניהול הרגילים, כמעיין עמלה עבור תשלומים ששילמו מנהלי הפוליסה למומחי השקעות שאינם עובדי החברה. השופט גרוסקופף קבע בפסק הדין כי בענף פוליסות החיסכון חברות הביטוח משמשות כנאמן של כסף החוסכים ועל כן הן יכולות לדרוש תשלום עבור ניהול הכסף לצד "החזר הוצאות" (שהוא כאמור ההוצאות הישירות). בנוסף גרוסקופף לא ראה ניגוד אינטרסים בין מנהל ההשקעות שהיא חברת הביטוח לבין החוסך בכל הנוגע לתשלום נוסף עבור שיפור התשואה של החוסך.
עד שנת 2014 נעשתה גביית ההוצאות הישירות בפוליסות החיסכון, קרנות הפנסיה וקופות הגמל כמעט בחשאי והורדה משיעור התשואה השנתית ולמעשה ללא הגבלה. בשנת 2014, הממונה על הביטוח דורית סלינגר הגבילה את גביית ההוצאות לכדי 0.25% בשנה. שנה לאחר מכן הוכרחו חברות הביטוח להציג ללקוחות בדיווחים השנתיים את הגבייה באופן נפרד. החל מהשנה, בעקבות ההחלטה של הממונה על הביטוח הקודם, משה ברקת, ביטול ההגבלה של הוצאות ישירות התבטל, וכל גוף מוסדי יכול מעתה לקבוע את המגבלה שהוא רוצה, אך הוא מחויב לפרסמה בתחילת כל שנה ללקוח. נציין כי התביעה האמורה נגעה לפוליסות החיסכון בלבד ולא לקופות הגמל וקרנות הפנסיה.