סגור
עסקים סגורים בתל אביב, בשבוע שעבר
עסקים סגורים בשל המלחמה. בעל העסק יוכל לבחור בין מנגנוני פיצוי שונים (שאול גולן)

תוכניות הפיצוי המוגדל לעסקים באזורי הגבול יוארכו עד סוף דצמבר

כך אישרה ועדת הכספים; מטרתן של תוכניות אלו היא לפצות עסקים הממוקמים קרוב לגבול בדרום ובצפון ושנפגעו באופן מיוחד מהמלחמה; התשלום המקסימלי במסגרתן הוא 2.5 מיליון שקל לעומת 1.2 מיליון בתוכנית הפיצויים הכללית

ועדת הכספים אישרה היום (ג') הארכה של תוכניות הפיצוי המוגדל לעסקים הפועלים ב"אזורים המיוחדים" (המסלול הירוק) ובאזורי ספר - שבהם הטילה מערכת הביטחון הגבלות מחמירות בעקבות המלחמה. ההארכה היא עד לסוף דצמבר. מדובר בתוכניות שונות מתוכנית הפיצויים הכללית לעסקים בכל הארץ, שמוקדם יותר החודש הוארכה גם היא עד לסוף החודש שעבר.
מטרתן של התוכניות לאזורים המיוחדים ולאזורי ספר היא לפצות עסקים הממוקמים קרוב לגבול ושנפגעו באופן מיוחד מהמלחמה. עד כה, תוכניות אלו התייחסו רק לנזק שנגרם באוקטובר, וכעת עסקים הפועלים שם יזכו לפיצוי מוגדל גם בנובמבר ובדצמבר.
תוכניות הפיצויים לעסקים באזורים אלו כוללות תשלום מקסימלי גבוה יותר בהשוואה לתוכנית הפיצויים הכללית (2.5 מיליון שקל לעומת 1.2 מיליון שקל), וכן מאפשרות לבעל העסק לבחור בין כמה מנגנוני פיצוי (לפי תשלומי שכר לעובדים שנעדרו - עד 520 שקל ליום לעובד, ירידה במחזור העסקאות או מסלול ייעודי לחקלאים). המסלול רלוונטי ליישובי הצפון - "יישובי קו העימות, גולן צפון וגולן דרום", וכן ליישובי עוטף עזה. לצד הארכת התוכנית, אישרה הוועדה את צירוף הישובים אור גנוז, בר יוחאי, מירון, ספסופה וקדיתא לרשימת היישובים המוגדרים כ"אזורים מיוחדים", כך שהם יוכלו להיכלל בתוכנית הפיצויים המוגדלת.
יישובי הדרום שאינם בעוטף, ושנחשבו כחלק מ"האזורים המיוחדים" עד כה, וממוקמים במערב הנגב, במרכז הנגב, במערב לכיש ובלכיש, יקבלו פיצוי מוגדל רק עד לסוף נובמבר, בנימוק ש"ההחלטה התקבלה מכיוון שלכל אורך חודש דצמבר סומנו אזורים אלו במפת ההתגוננות של פיקוד העורף בסימון הירוק, המסמן אזורים שבהם הפעילות לא הוגבלה כלל".
כמו כן, ועדת הכלכלה אישרה היום רטרואקטיבית מה-7.10 את צירופם של היישובים בני נצרים, ברור חיל, דורות, נווה וצוחר למסלול האדום. מסלול זה נועד לפצות יישובי ספר בגין נזק עקיף, כשבשונה מהמסלולים האחרים, הפיצוי הוא על מלוא הנזק ואין מגבלת סכום פיצוי מקסימלי. עלות המהלך מוערכת בכ-60 מיליון שקל.