סגור
מנכ"ל דיסקונט אבי לוי
מנכ"ל דיסקונט אבי לוי. ריבית האוברדראפט צפויה לעלות ב־2 נקודות אחוז (צילומים: צפריר אביוב באדיבות בנק דיסקונט)

גם התחרות המעטה של הבנקים על ריבית האוברדראפט גוועה

בנק דיסקונט החליט לבטל את הטבת הפטור מריבית עבור 2,000 שקל באוברדראפט - לא רק שמחיר ההטבה עלה מאוד עם הריבית, המהלך לא הביא לה לקוחות חדשים. הלקוחות לא משווים תנאים והבנקים מנצלים את ההזדמנות

מדי פעם מפרסמים הבנקים השונים הצעות למוצרים חדשים או מבצעים. הרבה פעמים מדובר בעיקר בעטיפה שיווקית של חבילה עם ערך כלכלי שלה מוגבל, ולכן תום ההטבות אינו אירוע דרמטי. אולם לא כך בהחלטה של בנק דיסקונט להפסיק בסוף החודש את ההטבה עליה הודיע בתחילת 2022, כשהחליט להעניק פטור מריבית האוברדראפט בסכום של עד 2,000 שקלים.
מדובר היה בהטבה בעלת ערך אמיתי, שכן האוברדראפט (משיכת יתר מחשבון העו"ש) הוא מנת חלקם של לקוחות בנקים רבים, בין אם באופן זמני או קבוע, והריבית בו היא הגבוהה ביותר מבין סוגי ההלוואות הקיימים. זהו גם תחום שאין עליו כמעט תחרות, כי לקוחות לרוב לא משווים או מתמקחים בין הריביות המוצעות להם בעובר ושב ואין כמעט מוצרים מתחרים בתחום החוץ בנקאי. הבנקים, תחת אמתלה של רמת סיכון גבוהה (מדובר בהלוואות ללא ביטחונות וללא זמן מוגדר), מרשים לעצמם לגבות ריבית גבוהה, שעומדת נכון לדצמבר בממוצע על 11.3%.
כאשר בנק דיסקונט שנוהל אז ע"י אורי לוין הודיע על הפטור בריבית האוברדראפט זה היה צעד חשוב, שהפיח תקווה שאולי זו התחלה של תחרות שתביא לירידה בריביות הגבוהות. אלא שמבחינת דיסקונט המהלך הזה לא היה מוצלח - בבנק העריכו שעלותו תעמוד על כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה, אלא שמאז הריבית במשק טיפסה במהירות, ואובדן ההכנסות לבנק היה כואב עוד יותר. בנוסף לכך היא לא שיפרה את מצבו של דיסקונט: היא לא הביאה לגיוס משמעותי של לקוחות חדשים לבנק, והיא גם לא התניעה מהלך של תחרות בין הבנקים. אף בנק לא מיהר ליישר קו עם דיסקונט או לנסות להתחרות בריביות על האובדראפט. ביולי אשתקד עזב לוין, ובמקומו מונה למנכ"ל אבי לוי, שראה את המספרים, והחליט לחתוך, והפטור על ריבית האוברדראפט יסתיים בסוף החודש.
בזכות הפטור החלקי על ריבית האוברדראפט דיסקונט רשם את הריבית הממוצעת הנמוכה ביותר. ממערכת השוואת נתוני הריביות של בנק ישראל עולה כי נכון לנתוני דצמבר הריבית הממוצעת על האוברדפט בדיסקונט עמדה על 7.6% לעומת ריבית דו־ספרתית בארבעת הבנקים הגדולים האחרים. בדיסקונט מציינים כי גם לאחר ביטול הפטור, הריבית שיגבו תהיה נמוכה מהממוצע ותעלה ב־2 נקודות אחוז בלבד, קרי לאזור ה־9.5%–10%.
הנסיגה של דיסקונט מההטבה בריבית על האוברדראפט מסמלת את רמת התחרות הנמוכה בבנקים על משקי הבית. הריבית על האוברדראפט היא כמובן צד אחד של חשבון העו"ש, אך גם בצד יתרות הזכות המצב אינו מזהיר: יש כיום קרוב לחצי טריליון שקל השוכבים בחשבונות העו"ש בכלל הבנקים. בעקבות לחץ ציבורי אמנם החלו חלק מהבנקים לשלם ריבית על היתרות, אך מדובר בריביות נמוכות שניתנות תחת תנאים ומגבלות, וגם שם לא מתפתחת תחרות.
מדיסקונט נמסר: "הבנק מקפיד להישאר תחרותי ואטרקטיבי גם בריביות על המינוס".