סגור
פועלי בניין אתר בנייה
אתר בנייה (צילום: שאול גולן)

בתדלוק המשקיעים: גובה המשכנתא הממוצעת חזר לטפס ל־943 אלף שקל

אחרי צניחה במרץ המשכנתא שבה לעלות. את השינוי הובילו עסקאות שביצעו משקיעי נדל"ן, בהן המשכנתא זינקה מ־819 אלף שקל במרץ ל־1.02 מיליון שקל באפריל. 46% מהלווים מוגדרים בסיכון גבוה 

שוק הנדל"ן חזר להתאושש לאחר הירידה במכירות בצל המלחמה, וקצב העסקאות משתקף גם בגובה המשכנתא. לפי נתוני בנק ישראל שהתפרסמו היום (ד'), המשכנתא הממוצעת שנלקחה באפריל עמדה על 943 אלף שקל — לא רחוק מהממוצע ב־12 החודשים האחרונים שעומד על 958 אלף שקל. זאת אחרי שבמרץ גובה המשכנתא הממוצעת צנח ל־918 אלף שקל — הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת 2022.
משכנתא ממוצעת היא נתון שמספק אינדיקציה מסוימת בנוגע למחירי הנדל"ן, שלפי נתוני הלמ"ס נמצאים במגמת עלייה בחודשים האחרונים, כך שהציפייה היתה שגם המשכנתא הממוצעת תעלה. גורמים במערכת הבנקאית העריכו שהירידה במרץ משקפת שינוי מסוים בתמהיל עסקאות הנדל"ן — יותר רכישות בפריפריה או של דירות במסגרת תכנית למשתכן, אך כעת נראה שזה היה שינוי נקודתי.
השינוי התבטא במיוחד בעסקאות של משקיעים: המשכנתא הממוצעת שמשקיעים לקחו במרץ עמדה על 819 אלף שקל, בעוד שבאפריל היא זינקה ל־1.02 מיליון שקל, כשחלקם של המשקיעים במשכנתאות של אפריל עומד על 10.4%.

לדברי אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי: "אנחנו רואים עסקאות בכל הקשת: גם משקיעים, גם זוכי מחיר למשתכן, גם יד ראשונה, גם יד שנייה וגם תושבי חוץ. היוצא מן הכלל היה חודש מרץ, שבו היו ככל הנראה יותר רכישות בפריפריה, דירות להשקעה וכו', שאפשר לקחת בהן משכנתא נמוכה יותר".
כפי שדווח החודש, היקף המשכנתאות שנלקחו באפריל היה 5.91 מיליארד שקל, עלייה של 28% לעומת אפריל אשתקד. בכך, השוק ממשיך להראות סימני התאוששות, לאחר תקופה ארוכה של קיפאון, בעקבות העלאות הריבית ולאחר מכן המלחמה. שיעור ההחזר החודשי מההכנסה עמד באפריל על 29.2%, לעומת 29% במרץ ו־28.8% בפברואר. זה הנתון הגבוה ביותר, שנצפה קודם לכן רק פעמיים: בינואר ומאי של שנה שעברה. הלוואות שבהן ההחזר החודשי גבוה מ־30% מההכנסה של משק הבית, נחשבות בסיכון גבוה. לפי בנק ישראל, כ־46% מנוטלי המשכנתאות באפריל ישלמו החזר חודשי גבוה מ־30%, נתון גבוה היסטורית, אך נמוך משיעורו לפני מספר חודשים, אז עמד על כ־48%.