סגור

בלעדי לכלכליסט
גם תחת טילים: צמיחה חדה בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי

מבצע “שומר החומות” לא בלם את השימוש בכרטיסי אשראי שזינק במאי ב־17%. עלייה לקניות אונליין אף שהוסרו מגבלות הקורונה

ההתאוששות ממגפת הקורונה והביקושים הכבושים שהצטברו בתקופת המשבר ממשיכים לתת את הטון בכל הקשור לשימוש בכרטיסי אשראי ומשיכות מזומן. אפילו מבצע הלחימה "שומר החומות", ששיבש את החיים בחלקים מרכזיים מהמדינה במאי, לא בלם את ביצועים החזקים בחודש שעבר.
מנתוני חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים),המנהלת את תשתית התשלומים בישראל, עולה כי היקף הרכישות בכרטיסי אשראי עמד בחודש מאי על 33.3 מיליארד שקל, זינוק של 17.3% לעומת מאי אשתקד. נזכיר כי במאי אשתקד יצא המשק מהסגר הראשון, כך שגם בו היו ביקושים כבושים, אולם הוטלו עדיין מגבלות כמו על תחומי התרבות והתיירות. אלא שגם אם משווים את הנתונים למאי 2019, טרום מגפת הקורונה והמגבלות, רואים כי מדובר בצמיחה חדה של כמעט 19% בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי.
עוד מעניין לציין שעל אף החזרה לשגרה, ופתיחת המסחר באופן מלא, מגמת הרכישות אונליין מוסיפה להתגבר. היקף הרכישות אונליין זינק ביותר מ־20% לעומת מאי אשתקד. כמו כן הרכישות אונליין תופסות נפח הולך וגדל מסך הרכישות: אם במאי 2019 הן היוו 51% מהרכישות, אשתקד שיעורן כבר טיפס לכמעט 55%, ובמאי 2021 הוא עומד על 57% מסך הרכישות.
הסיבה לכך היא שמשבר הקורונה אילץ אוכלוסיות שלא נהגו לרכוש אונליין לבצע רכישות שכאלה - כמו למשל אוכלוסיות מבוגרות - ולאחר שאלו התנסו בכך, חלקם המשיכו לאמץ זאת גם כשהמגבלות על המשק הוסרו. כמו כן, משבר הקורונה אילץ גם עסקים להעביר חלק מהפעילות לאונליין, וגם מגמה זו לא הופסקה לאחר הסרת המגבלות, וזאת לאור היתרונות שבפעילות זו.
הנתונים החזקים של מאי מפתיעים לאור העובדה שבמהלך החודש שעבר התרחש מבצע שומר החומות, ששיתק חלק מהפעילות באזורים לא מבוטלים בישראל. בענף כרטיסי האשראי ציינו כי למבצע היתה השפעה של היקף הצריכה, ובימי המבצע נרשמה ירידה מסוימת בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי. יחד עם זאת, בשאר הימים במאי הנתונים היו כה חזקים, שבסיכום חודשי מדובר בחודש חיובי של צמיחה חדה בהיקף הרכישות.
נתון נוסף שמעיד על פעילות ערה במשק הוא היקף משיכות המזומנים. לפי נתוני שב"א, היקף המשיכות מהכספומטים הבנקאיים עמד במאי האחרון על 5 מיליארד שקל, זינוק של 19% לעומת מאי אשתקד, ועלייה קלה של 2% לעומת מאי 2019.