$
חדשות התקשורת

בלעדי לכלכליסט

בזק רוצה את תשתית ההקלות של HOT

במכתב למשרד התקשורת תוקפת בזק את ההקלות הצפויות בחובת הפריסה של HOT, כהכנה לקרב על פריסת הסיבים האופטיים. הטיעון המרכזי: כל הסדר שיחול על חברת הכבלים, מגיע גם לנו. משרד התקשורת: “נבחן את ההתייחסות”

אביאור אבו 06:5809.07.19

ארז חסדאי, סמנכ"ל כלכלה ורגולציה בחברת בזק, שלח ביום חמישי האחרון מכתב תקיף למנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן בנוגע למתן הקלות למתחרה הגדולה שלה, חברת HOT, בכל הקשור לחובת הפריסת התשתית הקווית שלה.

 

 

במכתב מתמקדת בזק באפליה, לטענתה, של הרגולטור שמבקש להקל על HOT בפריסת התשתית הקווית שלה ביישובים מרוחקים שאינם משתלמים לה. “הדרישות הנחרצות הדווקניות והבלתי מתפשרות מתרככות והיד החזקה המופעלת כלפינו הופכת ליד מלטפת בכל הנוגע לחובות HOT”, כותבת בזק במכתב. “קשה מאוד לקבל את חוסר ההוגנות, חוסר הסבירות ואת האפליה הקשה שנוקט המשרד ביחס לשני מפעילים בעלי רישיון כללי זהה”.

 

בזק רוצה ליהנות מההטבות שתקבל HOT בזק רוצה ליהנות מההטבות שתקבל HOT

 

מדובר במאבק ארוך של שתי החברות, כאשר על שתיהן חלה חובת פריסת תשתית אוניברסלית - משמע ב־100% ממשקי הבית - אך בפועל, רק בזק עומדת בה. המכתב של בזק נשלח בתגובה לשימוע ציבורי בנוגע להמלצה להקלות ל־HOT, שבמסגרתו ביקש המשרד את התייחסות חברות התקשורת המתחרות.

 

אבל הסיבה האמיתית לבחירה של בזק להעלות את טענותיה דווקא בעת הזאת היא הקרב הבא, על פריסת הסיבים האופטיים. אם ההקלות ל־HOT בתשתית הקווית הן כבר עובדה מוגמרת, בזק מבקשת להבטיח שהקלות דומות יחולו גם על הפרויקט המשמעותי ביותר שלה - הסיבים האופטיים.

 

“חוסר הוגנות ואפליה”

 

רקע קצר: האסדרה על חברת הכבלים HOT חלה עליה מאז נובמבר 2003, וקובעת כי מוטלת עליה חובת האוניברסליות בנוגע להקמת תשתית קווית. בנובמבר 2011 מינה שר התקשורת דאז משה כחלון ועדה מייעצת לעניין החובה שלא קוימה.

 

ביוני 2014 המליצה הוועדה לדחות את בקשתה של HOT להחריג 237 אזורים מחובת הפריסה, והמלצות אלה אומצו במלואן. לאורך השנים שרי התקשורת החליטו על דחיות ביישום ההחלטה מ־2014, מכמה סיבות, בין היתר התפתחות טכנולוגית המאפשרת ל־HOT לספק את שירותי הטלוויזיה בטכנולוגיית אינטרנט ולא רק בכבלים, והתפתחות רפורמת השוק הסיטונאי במגזר האינטרנט והטלפוניה שהגיעו לרמת תחרות סבירה.

 

במאי 2019 נציגי קבוצת HOT הופיעו בפני משרד התקשורת והציגו תוצאות מוצלחות לניסוי טכנולוגי שערכו לאספקת שירותיהם באמצעות רשת סלולרית, כסיבה נוספת למתן ההקלות. אם יאושר ל־HOT לספק את שירותיה ליישובים הנותרים באמצעות רשת הסלולר, במקום באמצעות תשתית קווית, יהיה מדובר בהקלה בשווי 835 מיליון שקל עבור חברת הכבלים. במכתבה, בזק טוענת להטיה בתיאור המצב העובדתי, בכך שברשימת היישובים נעדרי תשתית HOT לא מצוין שהושמטו יישובי יהודה ושומרון שבהם רק בזק פרוסה.

 

לטענת החברה, הוספתם לחישוב היתה משנה באופן דרמטי את שיעור הכיסוי המיוחס ל־HOT מ־92% לכ־77% בלבד. בזק טוענת עוד כי זה אירוני לטעון לקיום תחרות בשוק הסיטונאי, שכן שוק זה מבוסס ברובו המכריע, ובטח באותם יישובים, על תשתיות בזק. יתרה מכך, החברה טוענת כי העובדה שהיא המשיכה ברבות השנים להשקיע בשדרוג התשתית גם באזורים שבהם אין תחרות מצד HOT, משמשת באופן אבסורדי כחיזוק להמלצות להביא לביטול חובותיה של HOT. יצוין כי HOT היא החברה היחידה שאינה רשאית לעשות שימוש ברשת האקטיבית של בזק במסגרת השוק הסיטונאי.

 

מימין: מנכ”ל בזק דודו מזרחי ומנכ”לית HOT טל גרנות גולדשטיין. לא משתלם לפרוס תשתית בחלק מהיישובים מימין: מנכ”ל בזק דודו מזרחי ומנכ”לית HOT טל גרנות גולדשטיין. לא משתלם לפרוס תשתית בחלק מהיישובים צילום: רמי זרנגר, יחצ

 

 

באירופה פורסים בכ־80%

 

בנימוקיה להעניק ל־HOT הקלות בפריסת תשתית, הוועדה של משרד התקשורת ציינה כי מסקירה בינלאומית עולה שהמטרה העיקרית של חובת האוניברסליות באיחוד האירופי היא לספק רשת ביטחון המבטיחה כי גם האוכלוסיות המוחלשות, ואלו המתגוררות באזורי פריפריה, יהיו נגישות לשירותי תקשורת בסיסיים. כמו כן, מבין המדינות שנבחנו עלה שישראל היא המדינה היחידה שבה הוטלה חובת אוניברסליות ברמה כלל־ארצית על מפעילים נוספים מעבר למפעיל הוותיק. הממוצע באיחוד האירופי, אגב, עומד על 80% פריסה כללית, ו־45% פריסה באזורים כפריים.

 

בזק אינה חולקת על עמדה זו, אלא טוענת שסיב אופטי המספק גלישה אולטרה מהירה הוא לא שירות בסיסי. על כן, הוועדה ציינה כי החלופה המומלצת היא "ניטרליות טכנולוגית", המאפשרת את אספקת השירותים ללא קביעת חובה לעניין סוג הטכנולוגיה, ומאפשרת שימוש ברשת הסלולרית לצורך כך.

 

על פי המלצות הוועדה, HOT תידרש לשווק בשלב ראשון את שירותיה ברמת איכות שתהווה "תחליף ראוי לשירות הקווי", בקצבים של עד 12–30 מגה־בייט. החברה מספקת היום כבר 500 מגה. חלופת הניטרליות הטכנולוגית, לפי הוועדה, תקטין את היקף הסבסוד הצולב של עלויות הפריסה בין אזורים נעדרי תשתית HOT לבין שאר אזורי הארץ, ותמנע אפשרות של עליית מחירים למנויי החברה בכל הארץ. הוועדה למעשה מתכוונת כי לקוחות המתגוררים באזורים שבהם ההחזר על ההשקעה בפריסה גבוה יותר, יסבסדו את הלקוחות המתגוררים באזורים שבהם ההחזר על ההשקעה בפריסה נמוך יותר – כמו יישובי הפריפריה שאינם משתלמים ל־HOT כיום.

 

מטבע הדברים גם מתחרים נוספים, שעליהם לא חלה חובת פריסה אוניברסלית כמו סלקום ופרטנר, ירכזו מאמציהם באזורים הרווחיים ביותר. לכן קיים חשש כי החברות החייבות בפריסה אוניברסלית יתקשו להתחרות על הלקוחות באזורי הביקוש, ועלולות לאבד את הלקוחות הרווחיים יותר. כך, על מנת לכסות את עלויותיהן, החברות עלולות לשקול להעלות את תעריפיהן לכלל הלקוחות, והנפגעים יהיו הלקוחות באזורים לא כדאיים כלכלית לפריסה.

 

בזק טוענת במכתבה כי באמצעות ההקלות הללו מוענק ל־HOT יתרון תחרותי בלתי הוגן על חשבונה, שהרי הן מקטינות את העלות הממוצעת של הספקת שירותים ברשת HOT, בעוד עלויות בזק ממשיכות להיגזר מחובת שירות אוניברסלי.

 

הוועדה מציינת כי חלופה זו מיטיבה עם כלל הציבור מכמה סיבות: האחת, היא תאפשר הגדלת היכולת של HOT להשקיע בתשתיות תקשורת מתקדמות במגזר הנייח (סיבים אופטיים) ובמגזר הנייד (דור 5), והשנייה היא שאם תאושר ההקלה, הרי ששימוש ברשת הסלולרית הקיימת היא פשוטה יחסית ליישום מהיר ולרישות היישובים הנותרים חסרי התשתית. כך גם יתאפשר להימנע מהליכי הטמנה וחפירה שעלולים לגרום לציבור אי־נוחות.

 

 

מנכ”ל משרד התקשורת נתי כהן. “החלופה ממקסמת את התועלת לציבור” מנכ”ל משרד התקשורת נתי כהן. “החלופה ממקסמת את התועלת לציבור” צילום: משרד התקשורת

 

תקדים מיזם הסיבים

 

במכתב טוענת בזק כי למעשה המטרה המרכזית של הרגולטור בנכונותו לביטול האוניברסליות של HOT היא לאפשר לה לעמוד באתגר פרישת הסיבים. עם זאת, לטענתה, ההטבה לא מלווה בדרישות, אבני דרך או לוחות זמנים ליישום פריסת הסיבים על ידי HOT, אלא הבעת תקווה בלבד.

 

"משוואה זו עומדת בניגוד גמור לרגולציה שחוותה בזק", מציינת החברה, "המתאפיינת בהצבת תנאים מקדימים לעמידה בדרישות מחמירות ופרטניות, התניות וכללים היורדים לרמת המיקרו ככל שמדובר בחובות המוטלות עליה". בזק, כאמור, מדברת על חובת הפריסה האוניברסלית של תשתית הסיבים האופטיים שלה, פרויקט שהיא מסרבת לקדם עד אשר תקבל הקלות בהיקפי הפריסה. במשרד התקשורת אכן בוחנים אפשרות כי בזק תחויב, בתור התחלה, לפריסה ב־80% מהמדינה בלבד,. החלטה זו, אם תאושר, צפויה להתקבל אצל הנהלת בזק.

 

כיום HOT כלל לא החלה בפריסת סיבים אופטיים ואף לא הצהירה כי זהו פרויקט שעליו היא עומלת. זאת ועוד, לחברת IBC, הפורסת סיבים אופטיים על גבי תשתית חברת החשמל ונרכשה לאחרונה על ידי סלקום ותש”י, העניק משרד התקשורת הקלה במחויבות האוניברסלית לכדי 40% פריסה בלבד.

 

בזק מסיימת את המכתב בדרישה ברורה לקבלת הקלות בפרויקט הסיבים שלה, וכלל לא מעלה דרישה לחייב את HOT בפריסה אוניברסלית. הבעיה האמיתית בעיני בזק היא משרד התקשורת. "האמרה רשע וטוב לו צדיק ורע לו מקבלת משנה תוקף”, כותבת בזק. “ההקלות שניתנות ל־HOT, לא רק שהן אינן ניתנות לבזק אלא שהן מעצימות את הקשיים והסיכונים העסקיים הניצבים בפני בזק. בהתאם, כל הסדר בעניינה של HOT חייב לבוא מתוך הסתכלות הוליסטית על מגרש המשחקים כולו ולאורו תיבחן סבירות האסדרה שתחול על בזק, ולהפך".

 

ממשרד התקשורת נמסר: “החלופה הנשקלת לאספקת השירותים ממקסמת את התועלת לציבור. במסגרת הליך השימוע התקבלו התייחסויות מכמה גורמים, לרבות בזק. בימים אלו הוועדה המייעצת בוחנת את כלל ההתייחסויות שהתקבלו ובהתאם תגבש את המלצתה לשר התקשורת. ההמלצה תכלול גם התייחסות לעיקרי ההערות שהתקבלו”.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x