• תפריט
אלכוהול

העסקה הלא כשרה של יין ישראלי

הסכם בין יקבים ישראליים לחברה הגדולה לשיווק אלכוהול בארה"ב מהווה הזדמנות נדירה עבור היין הישראלי לצמוח מעבר לנישת הכשרות

רעות ברנע 08:1714.08.17

את הטענה שבישראל עושים יין לא פחות איכותי מבמקומות אחרים כבר שמענו, אבל רוב העולם טרם נחשף לזה. הסיבה היא שיצוא היין הישראלי היה עד לאחרונה כמעט באופן בלעדי בזכות היותו כשר, והופץ לרוב במוקדי קהילות יהודיות בעולם, ובארה"ב בעיקר. אלא שמשהו מתחיל להשתנות בשנים האחרונות. באוקטובר האחרון הקדיש מגזין היין הבינלאומי "Wine Spectator" גיליון שלם ליין ישראלי, שבו סקירה של היקבים ושיטות הייצור החדשניות, ראיונות עם אנשי יין מקומיים ודירוגים של יותר מ־100 יינות מ־31 יקבים ישראליים. 23 מהיינות זכו לציון 90 ומעלה שמשמעותו יין "יוצא מן הכלל".

 

אם הכל ילך כמתוכנן, השנה הקרובה תהיה שנה מכרעת בכניסתו של היין הישראלי לשוק האמריקאי. זאת הודות לשיתוף פעולה שנרקם בימים אלה בין ארבעה יקבים ישראליים - ברקן, כרמל, תבור וטוליפ - לבין חברת SGWS שהיא בעצם תוצר מיזוג של שתי חברות ענק שהתרחש לפני כשנה וחצי (Southern Wine & Spirits ו־Glazer’s), שהוליד את החברה הגדולה בארה"ב לשיווק יין ואלכוהול המגלגלת מחזור מכירות של כ־18 מיליארד דולר בשנה.

 

הסכם שיתוף הפעולה שהחל לצאת לפועל בשבועות האחרונים נעשה באמצעות מתווך, חברת Royal Wines האמריקאית, חברת ענק שעוסקת בשיווק יין לשוק הכשר.

 

יזראלי בריץ קרלטון

 

העובדה שהיין הישראלי יצא לראשונה בכמות משמעותית מנקודות ההפצה הכשרות אל מדפי הסופר, המסעדות, בתי המלון וחנויות האלכוהול הרגילות היא צעד גדול עבור תעשיית היין הישראלית, אפילו שבשלב זה מדובר בארבעה יקבים בלבד. שיתוף הפעולה הוא פרי של כמה שנות הידברות שיזם יקב טוליפ, יקב הבוטיק היחיד מבין הארבעה.

 

רועי יצחקי, בעלי יקב טוליפ רועי יצחקי, בעלי יקב טוליפ צילום: גיל נחושתן

 

 

"מ־2011 אנחנו עובדים עם Royal Wines, שהכניסו אותנו להמון נקודות מכירה בארה"ב ועשו עבודה מאוד יפה", מספר רועי יצחקי, בעל היקב. "אבל תמיד הפריע לי שיש תקרת זכוכית ברורה. תעשיית היין הישראלית יודעת לייצר יינות בסטנדרט בינלאומי גבוה ויש פה הרבה יינות מיוחדים. לא רק קברנה. החלטתי שחייבים לעשות מהלך כדי לצאת מהקהילות היהודיות ולהתחיל למכור יין גם בברים במנהטן, למשל". את אותו מהלך החל יצחקי, יחד עם איש העסקים דודי ויסמן (שלו מכר 50% מהיקב שלו בשנת 2014) שחיבר בינו ובין אנשי חברת Glazer’s. הם החלו בפיילוט עם היינות של טוליפ בדאלאס וראו כי טוב. "אחרי ששתי החברות סיימו את תהליך המיזוג הן קיבלו החלטה אסטרטגית לבנות בפורטפוליו שלהם קטגוריה של יינות ישראליים", מספר יצחקי. "זה דבר שקורה בפעם הראשונה בארה"ב. יש לנו לראשונה הזדמנות לחשוף את היין שלנו לא רק ל־5–6 מיליון יהודים שחיים שם, אלא ל־300 מיליון איש".

 

 צילום: Yakis Kidron אורי שדה, Aya Ben Ezri, גיל נחושתן
 

 

היינות הישראליים לא ישווקו כולם באותו מקום. את יינות הבוטיק של טוליפ, למשל, ימכרו בין השאר ברשת המלונות ריץ קרלטון. ברקן או תבור ימכרו ברשתות השיווק.

 

"מדובר במחויבות שלנו ליינות ישראליים", אומר לואיס צוויג (Louis Zweig) מחברת SGWS. צוויג ואשתו ביקרו בישראל לא מזמן, סיירו ביקבים ונפגשו עם יצרני היין. "עם המחויבות הזו אנחנו מנסים לחזק את מקומו של היין הישראלי בארה"ב. זה לא משהו שיקרה בן לילה, אבל אנחנו נרגשים מאוד לקראת התהליך ארוך הטווח הזה".

 

סיפור סקסי ומרגש

 

ההתרגשות שנרשמת בארץ היא גדולה אף יותר. "זו הזדמנות של פעם בחיים", אומר יצחקי. "אם בתוך שנה וחצי־שנתיים לא נביא תוצאות עסקיות מספקות, זה ייגמר וסביר שלא יהיו לנו הזדמנויות נוספות כאלה בטווח הנראה לעין. אנחנו צריכים כולנו לרכז מאמצים על מנת שזה יצליח, מה שיעזור לכל תעשיית היין בארץ". "לישראל יהיה קשה להתחרות מבחינת הרמה כי יש הרי מיליוני סוגים של יין בעולם", מוסיף ג'סטין קוהן, מנהל יקב תבור. "מה שאנחנו כן יכולים להתחרות בו הוא המחיר. אם אנחנו מוכרים בקבוק ב־14.99 דולר, אנשים מופתעים שהם יכולים לקנות יין איכותי במחיר הזה. אבל אנחנו כן צריכים להמם אותם - גם עם האיכות וגם עם הסיפור הישראלי, שהוא מרגש וסקסי. המוכר חייב לדעת לספר את הסיפור. אבל גם אז - אם היין יהיה יקר מדי, אף אחד לא ירצה לנסות אותו".

קבלו ניוזלטר שבועי שיעזור לכם לתכנן את בילויי סוף השבוע. ליחצו להרשמה
בטל שלח
    לכל התגובות
    x