מוסיקה: קח את שנות התשעים
"האלבומים", סדרה חדשה בעריכת יואב קוטנר שתעלה לשידור בינואר בערוץ 8, מציגה חמש יצירות מוזיקליות פורצות דרך, ויוצאת באמירה חד־משמעית: שנות התשעים היו תור הזהב של הרוק הישראלי
"סוף עונת התפוזים" היתה אולי הסדרה הטובה ביותר על אודות הרוק הישראלי. לא פלא שמי שעורך את הסדרה "האלבומים" הוא אותו אדם – יואב קוטנר, שממשיך לתעד ולהזכיר לכולנו באהבה חסרת פשרות שגם לרוק הישראלי היה תור זהב מכובד.
קוטנר, יחד עם דרור נחום, בחרו חמישה אלבומים
ההחלטה שלא ללוות את פרקי הסדרה בקריינות (שומעים את קולו של קוטנר רק בשאלות פה ושם), משאירה בעצם את מלאכת הסיפור לאמנים ולאנשים הסובבים אותם. וכך, אחד הדברים היפים שמתגלים הוא שלכל אמן יש בחייו דמות שיוצרת את ההפריה האמנותית שתחלץ ממנו את האמת הפנימית, וגם את העוז לעשות את הצעד הנוסף. וזו ממש לא תמיד חייבת להיות דמות של "מנטור" מבוגר. להפך — שתי הדוגמאות האופייניות הן ברי סחרוף, שמודה שהעבודה עם רע מוכיח הצעיר הוציאה משניהם את הסאונד הייחודי של "סימנים של חולשה"; ואביתר בנאי שמספר על צח דרורי, ילד גאון (וכיום מוזיקאי מחונן) שהיה הראשון ששמע את שיריו, נתן לו את הדחיפה לצאת לדרך ובמקביל שימש כשותף מוזיקלי.
אין אמן שהוא אי בודד, אבל מעבר לכך – סיפורים רבים מצטלבים, והצמתים מתרבים מפרק לפרק. תל אביב של הניינטיז היא מקום קטן עוד יותר מתל אביב של היום, והקישורים בין האמנים מייצרים מיקרו־קוסמוס מוזיקלי של ממש, שמזכיר את הגרסה הישראלית לסן פרנסיסקו של הסיקסטיז או מנצ'סטר של שנות השמונים.
ואחרי טיול של ארבעה פרקים בעידן ההוא, אנחנו חוזרים בפרק הסיום לאב המייסד של הרוק הישראלי, רמי פורטיס, שסוגר את הסדרה. וכמו שלהקת תמוז שימשה כשיא המובהק בסדרה "סוף עונת התפוזים", כך המשוגע ששימש כחשמלאי הפרוע שלה, הפך למנהיג העתידי של הרוק הישראלי ומקבל כאן את הכבוד המגיע לו.
סיפורה של ההופעה ההיסטורית בהיכל התרבות שזכתה לקבלת פנים מבוהלת כ"שערורייה של פאנק ואלימות", באדיבות הטלוויזיה הישראלית והעיתונים, רק מדגים עד כמה הטירוף הרוקנ'רולי הזה חסר היום. "זו היתה שערורייה בריאה לחלוטין לעולם המוזיקה הישראלי", אומר פורטיס היום, בחיוך גדול. ויודע שמאז אף אחד לא עשה משהו דומה.
"האלבומים" תשודר בערוץ 8 בהוט החל ב־14 בינואר, ב־22:00.