סל היינות
כוסות הפסח הן עילה לרכישת יין, ו"כלכליסט" עושה סדר בקושיות: אילו מותגים מומלצים, למה בסופר יש יינות זולים ומי דוחף לכם יינות?
איפה קונים יין? השאלה הזו חוזרת על עצמה כמעט בתדירות שבה שואלים אותנו איזה יין לקנות. אז לקראת בהלת הקניות לפסח שתתחיל ממש אוטוטו, הנה כמה עובדות על קניית יין, לא בהכרח כזה שמיועד לפסח.
ענף היין בישראל מגלגל, על פי הערכות בענף, כ־850 מיליון שקל בשנה. בין 60% ל־80% מהיינות נרכשים ברשתות השיווק, זאת למרות המבחר המוגבל, תנאי האחסון הדלים והיעדר עזרה והכוונה מקצועית. ניסיונות עבר להקים מחלקות ליינות פרימיום ברשתות השיווק הגדולות לא צלחו - וזאת גם משום שהיקבים הישראליים אינם נלהבים למתג יינות שלהם כ"יינות סופר".
חריגה בנוף רשתות השיווק היא רשת טיב טעם. בחנויות הגדולות של הרשת (דוגמת אלה בראשון לציון, בנתניה וברמת החייל בתל אביב) יש מחלקות יין מרשימות ביותר, המתהדרות בצוות מקצועי, תנאי אחסון נאותים ומגוון עשיר של יינות מהארץ ומהעולם. טיב טעם מחזיקה גם בחברת יבוא שאחראית ליבוא יינות הנמכרים ברשת באופן בלעדי.
לצד יבוא יינות צרפתיים מבורדו, איטלקיים מטוסקנה וספרדיים מריוחה, הרשת מביאה לארץ גם יינות מיוחדים שאינם מיובאים באופן סדיר על ידי יבואנים אחרים. למשל, אם תרצו יינות קרמנט דה בורגון, היין המבעבע של חבל בורגון, תוכלו למצוא את היין של יקב Veuve Ambal באופן בלעדי בסניפי הרשת. גם היינות של יקב סנטה אנה, היקב הגדול ביותר בארגנטינה, נמכרים באופן בלעדי בטיב טעם. לצד אלה, תוכלו למצוא במחלקות היין של הרשת גם יינות ישראליים ויינות יבוא שמייבאים יבואנים אחרים.
מהצד השני של הסקאלה נמצאות רשתות היין המתמחות, דוגמת דרך היין, Wine & More, בית המשקאות של נפתלי ובית המשקאות של שחר, והחנויות היחידניות, דוגמת אדון המשקאות או בית הטבק והיין. בחנויות האלה תוכלו למצוא מגוון רחב מאוד של יינות מהארץ ומהעולם, תנאי אחסנה שיהיו, לרוב, ראויים ונכונים ואנשי צוות בעלי ידע מקצועי נרחב.

אלא שבחנויות היין כדאי לשמור על ערנות: חלק מהרשתות קשורות בקשרי בעלות לחברות ליבוא יינות ולשיווקם. למשל, רשת חנויות דרך היין שייכת למשפחת שקד, שהם יבואני יינות מגוונים מרחבי העולם ומפיצים של יקבי רקנאטי וצרעה, ואילו רשת חנויות Wine & More של משפחת חינאווי מחזיקה בבעלותה בחברת ההפצה אנוטקה, המייבאת מבחר יינות ומפיצה את יינות יקבי עמק האלה וקלו דה גת. לקשרים האלה יש יתרון ברור: החנויות יכולות לפעמים להציע מבצעים משתלמים במיוחד על יינות שמייבאת החברה האם או האחות. אבל מצד שני, כדאי לבדוק שההמלצה שאתם מקבלים תואמת את טעמכם, ולא את דף יעדי המכירה של החנות - עצה שהיא טובה, אגב, ביחס לכל חנות יין, ובעצם לכל חנות בכלל.


