ועידת ניו יורק
"בישראל כמו בניו יורק - יזמים זקוקים לאקוסיסטם חזק"
בשולחן עגול שעסק בחשיבות של אקוסיסטמים שיזמה לאומיטק בוועידת ניו יורק ציינה המנכ"לית מיה אייזן צפריר: "ראינו את החשיבות האדירה של האקוסיסטם בשנתיים האחרונות ועד כמה הוא קריטי לחוסן של ההייטק הישראלי". נועם שוורץ, מנכ"ל Activefence: "האקוסיסטם הישראלי ממקסם כל נכס, כולם עוזרים לכולם להגיע לכאן"
"בעיני, סטארט-אפים ישראלים חייבים להיות בניו יורק כבר מהיום הראשון", כך אמרה נוי לוינסון, ראש תחום סטארט-אפים וקרנות הון סיכון באמזון, בשולחן עגול שנערך במסגרת ועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי.
האירוע הייחודי שהובילה לאומיטק נועד לחזק את הקשרים בין האקוסיסטמים בישראל ובניו יורק ולהדגיש את חשיבות החיבור בין יזמים, משקיעים, אקדמיה, תאגידים וגורמים אחרים נוספים כגורם מכריע בהצלחת יזמים וחברות טכנולוגיה.
מיה אייזן צפריר, מנכ"לית לאומיטק, פתחה את האירוע: "אנחנו מאד מאמינים בכוחו של האקוסיסטם. במיוחד בשנתיים האחרונות, בהם חווינו בישראל קשיים ואתגרים מורכבים, נוכחנו לדעת עד כמה אקוסיסטם שעובד יחד הוא חשוב ומשמעותי. עם זאת, יש לנו גם הרבה מה ללמוד מהעולם, מאקוסיסטמים אחרים כמו זה שבניו יורק".
לדברי לוינסון: "תחשבו על כמות המהגרים בניו יורק. כשאתה מסתכל על נתונים, מהגרים בארה"ב הקימו 55% מהיוניקורנים ו-65% מחברות הבינה המלאכותית המובילות. כשאתה מהגר ובונה הכל מאפס, ומשכפל את זה לחברה שלך – זה עוצמתי מאוד".
יוסי מלמד, יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם, הדגיש את הייחודיות של האקוסיסטם הישראלי: "מה שממר"ם עושה כיחידת העילית הטכנולוגית בישראל כל כך שונה ממקומות אחרים בעולם. אחרי חצי שנה של שירות אתה יוצא כטים לידר וכיזם - אתה קופץ לבריכה ומתחיל את המיזם שלך. וזה כל כך מיוחד לעומת אקוסיסטמים אחרים שלא מצליחים להבין את זה".
מלמד הוסיף: "מה שאנחנו מנסים לעשות הוא לבנות גשר חזק בין האקוסיסטם בניו יורק, בסן פרנסיסקו לישראל כי יש לנו יותר מ-120 ממר"מניקים בניו יורק. זה מאוד חשוב כי 99% מהסטארט-אפים הישראלים מכוונים לכאן".
ג'ון לר, מנכ"ל ומייסד שותף של קרן ההון-סיכון הניו יורקית Work-Bench סיפר על הערך של נוכחות פיזית בשוק האמריקאי: "המשימה שלנו בוורק בנץ' היא להשקיע בסטארט-אפים הטובים ביותר ולחבר אותם לתאגידים. דרך מפגשים ואירועים שונים אנחנו מאפשרים ליזמים לפגוש לקוחות פוטנציאליים ומשקיעים. יש לנו בקהילה יותר מ-10,000 חברים בניו יורק".
אורי קאופמן גפטר, מנהלת בנקאות בינלאומית וטק בוואלי בנק, שמנהלת צוותים בחוק מזרחי והמערבי של טק ישראלי ואמריקאי הסבירה: "אני עברתי לכאן לפני עשר שנים והייתי מעורבת מאוד בטק בישראל ובשנים האחרונות מכירה מבפנים את הטק בארה"ב. מה שאנחנו מנסים לעשות הוא להיות גשר לאקוסיסטמים בארה"ב. אנחנו מנסים לפתוח דלתות עבור היזמים הישראלים ולסייע להם להתמצא בשוק ענק - שם נמצאת התשוקה שלנו".
נועם שוורץ, מנכ"ל ActiveFence, דיבר על ההבדלים בין האקוסיסטם בישראל ובניו יורק: "אין בניו יורק אקוסיסטם אחד. יש כמה". לדברי שוורץ, מה שמייחד את האקוסיסטם הישראלי זה שהוא "ממקסם כל נכס שיש לו. כולם עוזרים לכולם להגיע לכאן. באופן אישי אני חושב שאין מקום יותר טוב להתחיל בו חברה חדשה מאשר בישראל, ואין טעם להגיע לניו יורק בשלב מוקדם מידי, אלא אם יש סיבות טובות".
בן ברודץ, מנכ"ל ומייסד שותף של אפריל, שיתף מניסיונו: "כשאני מסתכל על כמות הכישרון בתל אביב והאקוסיסטם בניו יורק – אנחנו רק חושבים על איך אפשר לחבר את הכישרון שיש שם לכאן. כמות הכישרון בישראל מדהימה, ואם משלבים את הגישה לשוק שיש כאן אפשר להשיג תוצאות יוצאות דופן".
נמרוד כהן, שותף מנהל ב-TAU Ventures התייחס לחשיבות האקדמיה עבור האקוסיסטם: "האקדמיה היא אחד המקומות המרכזיים שקרנות הון סיכון צריכות להיות בו. כמי שנמצאים באקדמיה, התעשייה ממש לא עושה לנו טובה, זה משרת אותה. הם חייבים לדעת מה קורה".
דינה פסקא רז, שותפה וראש תחום טכנולוגיה ב- KPMG ישראל: "אנחנו וגם הפירמות הגדולות האחרות וגם גופים פיננסים אחרים שמלווים סטארט-אפים, עושים זאת משלבים מאוד ראשוניים וזה חשוב כדי לסייע לבנות אותם פיננסית נכון כבר בהתחלה וכך לאפשר להם לגדול ולצאת מוכנים לשווקים בחו"ל ובמיוחד בארה״ב, באופן שיתמוך בצמיחה מהירה בהמשך".
ענת כץ, הנספחת הכלכלית של ישראל בניו יורק, שכיהנה בעבר כנספחת כלכלית במספר ערים מרכזיות כמו סינגפור ו-וושינגטון, ציינה מהניסיון שלה בעבודה מול יזמים בשווקים שונים: "חדשנות אמיתית תמיד הגיעה ממקומות שבהם היזמים חוו כאוס או קושי, וזה אולי מסביר את ההצלחה הגדולה של יזמים ישראלים. בניו יורק ספציפית ליזמים הישראלים יש משענת גדולה מהנוכחות היהודית כאן, מה שלא קיים באקוסיסטמים אחרים".
"בישראל כמו בניו יורק יזמים זקוקים לאקוסיסטם חזק. יש ניואנסים רבים לדרך שבה פועל אקוסיסטם ונקודת מבט שונה לכל אחד מהגורמים בו. אני חושבת שחלק מהתפקיד של האקוסיסטם הוא לסייע ליזמים למצוא את הדרך האופטימלית לצמיחה, ולנו יש מחויבות גדולה להיות חלק מכך", סיכמה אייזן צפריר.