סגור
מלאכיות הדממה- לארי אדם
(סיני דודפור)

Sohn'X Tel Aviv
"שוק המניות האמריקאי יעלה עד סוף השנה לנקודה קרובה לשיא היסטורי"

לארי אדם, אסטרטג ההשקעות בריימונד ג'יימס, נותר אופטימי למרות לחצי המלחמה באוקראינה והאיפלציה הגואה. בראיון ל"כלכליסט" במסגרת וועידת SohnX Tel Aviv, אומר אדם כי אינו חושב שהמשק האמריקאי עומד בפני מיתון. "הונף דגל צהוב מעל כלכלת ארה"ב, אבל כל המדדים שאנחנו מסתכלים עליהם מצביעים על כך שהכלכלה ממשיכה להיות חזקה"

הטלטלה בוול סטריט בעיצומה, המשקיעים מחפשים כיוון בתוך סבך חוסר הוודאות של המלחמה באוקראינה והאינפלציה בכל העולם המערבי, אבל שיחה עם לארי אדם, אסטרטג ההשקעות, בריימונד ג'יימס יכולה להפיח אופטימיות גם באלה שהפחד לופת אותם בחוזקה: "זה נכון S&P 500 נפל ב-14% מהשיא לשפל, אבל מבחינה היסטורית, כאשר יש ירידה של 10%-20% השוק נוטה להחזיר את ההפסדים האלה תוך חמישה חודשים בערך, בתנאי שלא מתחיל מיתון, ואני לא חושב שאנחנו עומדים בפני מיתון. ולכן שוק המניות האמריקאי יעלה שוב עד סוף השנה ואף יחזור לנקודה שתהיה קרובה לשיא ההיסטורי", אומר אדם בראיון ל"כלכליסט" שנערך במסגרת וועידת SohnX Tel Aviv הנערכת, זו השנה השנייה בשיתוף עם כלכליסט, באופן דיגיטלי מתארחים דוברים בכירים מגופי ההשקעות הגדולות והמובילות בעולם.
כל הכנסותיה של הוועידה מוקדשות למען פעילותה של עמותת "מלאכיות הדממה". עו"ד שמוליק זיסמן, מייסד יו"ר עמותת מלאכיות הדממה, סיפר כי "אצל הבת שלי הדר אובחנה תסמונת רט כשהיא הייתה בת שנתיים וחצי, זה היה היום הקשה ביותר בחיי. חיפוש מהיר באינטרנט גילה שילדות עם תסמונת רט יגיעו בסופו של דבר למצב של מאה אחוזי נכות, ומוות בשנות העשרה. אני מסתכל עליה, ילדה יפהפייה כל כך, כמו כל ילדה אחרת. אבל מתברר שהייתה בגנים שלה מוטציה אכזרית והרסנית".
זיסמן הוסיף כי "אחת מכל 10,000 בנות נולדת עם תסמונת רט. ללא קשר לגזע או למוצא אתני. תסמונת אינה תורשתית ועלולה לקרות לכל משפחה בעולם. העמותה הישראלית לתסמונת רט עובדת בשיתוף פעולה עם הארגון המקביל לה בארה"ב. עם השנים הצלחנו לרפא חיות מודל, ואנחנו קרובים מאוד לניסויים קליניים בטיפול גנטי עבור הילדות עצמן".
לדברי דני גילרמן, שגריר באו"ם לשעבר, יו"ר בלקסטון ישראל ויו"ר הועידה - בכנס הוגי דעות, יזמים, מנהלים ובעלי הון בעלי ניסיון וידע רב, חולקים עם המשתתפים את מחשבותיהם, את התחזיות ואת רעיונות ההשקעה שלהם לשנה הקרובה. כנס SohnX TLV ייחודי בכך שהיא מאפשר למשתתפים להצליח ובאותו הזמן גם לתרום לחברה", אמר גילרמן. "תצליחו בכך שתלמדו, תאזינו ותקבלו מידע מעשיר מהאנשים הטובים ביותר בתחום, ותתרמו לחברה בכך שכל ההכנסות ייתרמו לעמותה שפעילה במציאת תרופה לתסמונת רט".
שאלנו את לארי אדם: אתה לא חושש מהשפעת המלחמה באוקראינה והעלייה במחירי האנרגיה שפוגעת בחלק גדול מהחברות?
"לא. הפלישה החלה ב-24 בפברואר, ואם תסתכלי על הביצועים של השוק כעת הוא כבר מסתכל מעבר לאירועים המצערים. הרבה אנשים היו מצפים ששווקי המניות הבינלאומיים היו יורדים. הם ירדו, אבל החזירו את ההפסדים שלהם. תשואות האג"ח ירדו בחיפוש אחר הגנה, ועכשיו הן גבוהות ב-50-40 נקודות בסיס ממה שהן היו ביום הפלישה. גם הזהב חזר למחיר של פחות מ-2,000 דולר לאונקיה. הנקודה שלי היא שבמקרים רבים, כשיש אירועים מהסוג הזה, יש תגובה אוטומטית אליהם,אבל עם הזמן התגובות האלה נוטות לחלוף, והשוק התחיל לעלות, במיוחד בשווקי ההון".

מה לגבי תוואי הריבית העולה של הפד, האירוע השני שמשפיע על המשקיעים, כמה העלאות נוספות מעבר לזו של מרץ אתה צופה?
"זו שאלת השאלות עבור השוק כרגע. חשוב מאוד לראות עד כמה מהר הציפיות השתנו לגבי מה שהפדרל ריזרב מתכנן לעשות השנה. אם תיזכרי בסוף הקיץ שעבר, לא הייתה ציפייה כלשהי שהריבית תעלה השנה ועכשיו הציפייה היא לתשע העלאות השנה ועוד שלוש פעמים בשנה הבאה. כלומר נעבור מהמצב שבו אנחנו נמצאים עכשיו, שבו שער הריבית הוא 0.25% ל-3%. אני חושב שזה אגרסיבי מדי והריבית תעלה רק ל-2.25-2 %. .יש שתי סיבות : הראשונה היא שאם תחזרי לשנת 1980, בכל אחד ממחזורי התהדקות הריבית, בזה אחר זה, הפסגה הבאה בשער הריבית הייתה יותר ויותר נמוכה. אם תבחני את המגמה הזו היא תביא אותך למספר הזה של 2.25-2 %. הדבר השני שאנחנו מסתמכים עליו הוא העובדה שכלכלת ארה"ב, ולמעשה גם הכלכלה העולמית, נעשו הרבה יותר רגישות לשיעורי הריבית מאשר בעבר. לכן אפילו עליות קטנות בשיעורי הריבית יכולות להתחיל פתאום להאט את הכלכלה, ואני חושב שאת מתחילה לראות את הסימנים המוקדמים הפוטנציאליים של זה כאן בארה"ב. לדוגמא, ריביות המשכנתא בארה"ב עלו ל-5% , תשואות האג"ח הקונצרני, בעיקר של חברות קטנות יותר, גבוהות מ-6% ואלה דברים שעלולים להאט את הכלכלה. סיבה נוספת לתחזית הריבית הנמוכה יותר שלנו קשורה לשרשראות האספקה שבהן אנחנו רואים סימנים מוקדמים של הקלה. כמות המטענים והמשלוחים שהצטברו יורדת, זמני המשלוח פוחתים, רמות המלאי הן כעת כפי שהיו לפני הקורונה וכתוצאה מכל אלה מתחילה ירידה במחירי ההובלה, ימית ויבשתית".
2 צפייה בגלריה
לארי אדם אטסטרג השקעות ריימונד ג'יימס
לארי אדם אטסטרג השקעות ריימונד ג'יימס
לארי אדם אסטרטג ההשקעות בריימונד ג'יימס
(צילום: כלכליסט TV)

מה אתה חושב על מחירי הסחורות? אתה חושב שגם שם החלק הקשה ביותר מאחורינו?
"ככל שהם יישארו גבוהים זמן רב יותר, הסבירות לכך שיתחיל מיתון תהיה גבוהה יותר. במה שקשור ספציפית למחירי אנרגיה, אנחנו חושבים שמחירי הנפט כנראה כבר הגיעו לשיאם. ככל שהזמן יעבור, אם תהיה הפסקת אש מסוג כלשהו, או הסכם שלום, מחירי הנפט יחזרו לרמה של 95-90 דולר לחבית. עם זאת, אין ספק שזו לא חזרה לרמה של מתחת ל-80 דולר שראינו לפני המשבר באוקראינה וזאת משום שחלק גדול מהסנקציות על רוסיה כנראה יישארו בתוקף גם אחרי כל הפסקת אש שתתגבש. במה שקשור לסחורות חקלאיות, זה סיפור אחר. ואני חושב שזו תקופה חשובה מאוד בשנה,שבה, למשל, החקלאים האוקראינים מוכרחים לזרוע את היבולים שלהם, כי אם הם לא, זה עלול להוביל למחסורים רבים יותר בסחורות כמו חיטה שכן אוקראינה היא "סל הלחם" של אירופה".
בסך הכל אתה אופטימי למדי וזאת למרות שמשקיעים מוטרדים מסימנים שהולכים ומתרבים למיתון מתקרב כמו למשל התהפכות עקום התשואות שלרוב מבשרת על כך
" אנחנו מכבדים את מה שעקום התשואות מאותת עליו ובששת המיתונים האחרונים היה היפוך לפני כן, אך לא מוטרדים מכך. הונף דגל צהוב מעל כלכלת ארה"ב, אבל צריך לבחון את הכלכלה לעומק וכל המדדים שאנחנו נוהגים להסתכל עליהם מצביעים על כך שהכלכלה ממשיכה להיות חזקה. אני מאוד אוהב מדד של ניכויי מס במקור כי הוא מראה את תשלומי המס של החברות על בסיס שבועי. אלה גבוהים היום ממה שהיו אי פעם וצומחים בקצב של 20% בשנה, זה מראה ששוק העבודה בריא וחשוב מכך שלצרכן האמריקאי יהיה כסף להוציא. מדד מעניין נוסף הוא מדד הניידות בזמן אמת שלנו שבוחן הזמנות חדרים בבתי מלון, הזמנות מקומות במסעדות ופעילות שדות התעופה. בכולם נרשם זינוק וזה אומר שהצרכנים חוזרים להיות פעילים יותר וצורכים יותר. על רקע כל אלה אנחנו צופים שהכלכלה האמריקאית תצמח ב-2.5% השנה, וזאת לאחר שהורדנו את התחזית הקודמת של 3.5% בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה".
אם חוזרים שוב למלחמה ולסנקציות, עד כמה תהיה השפעה של הפסקת הפעילות ברוסיה על חברות אמריקאיות וכיצד זה ישתקף בדוחות הכספיים?
"אנחנו נראה עדכונים של חברות לגבי השפעת האירועים ברוסיה, אבל כדאי לזכור כי למרבית החברות ב-S&P 500 יש חשיפה נמוכה יחסית לרוסיה ואוקראינה ולכן אני לא צופה השפעה מהותית. מה גם שאם יש רבעון שבו אפשר לדבר על ההשפעות האלה מבלי לשאת בתוצאות מצד המשקיעים, זה הרבעון הזה. אני חושב שחוץ מזה עונת הדוחות הקרובה תהיה טובה למדי, כולל במגזר ההייטק שנפגע יותר בבורסה בחודשים האחרונים".
לסיכום, מה ההמלצות שלך לתיק ההשקעות ב-2022 הסוערת?
"אנחנו עדיין מעדיפים מניות על פני אג"ח, בתוך המניות מעדיפים את ארה"ב ובתוך ארה"ב את המגזרים המחזוריים יותר כמו אנרגיה, פיננסים והתעשייה. המגזר הדפנסיבי יותר שלנו הוא שירותי הבריאות. ברמה הבינלאומית אנחנו אופטימיים לגבי אסיה כי שם עם סיום הסגרים בסין, הצמיחה תמשיך להיות מהירה והאינפלציה באסיה פחות אגרסיבית משאר העולם, מה שמעניק לבנקים המרכזיים שם יותר גמישות. בסין להערכתנו אפילו עשויים להוריד את הריבית".
2 צפייה בגלריה
מימין עו"ד שמוליק זיסמן מייסד ויו"ר עמותת מלאכיות הדממה ו דני גילרמן יו"ר ועידת SohnX TLV
מימין עו"ד שמוליק זיסמן מייסד ויו"ר עמותת מלאכיות הדממה ו דני גילרמן יו"ר ועידת SohnX TLV
מימין עו"ד שמוליק זיסמן מייסד ויו"ר עמותת מלאכיות הדממה ו דני גילרמן יו"ר ועידת SohnX TLV
(צילום: אוראל כהן)

תומכים במלאכיות הדממה
כל ההכנסות מוועידת Sohn'X Tel Aviv מוקדשות לעמותת "מלאכיות הדממה", עבור מחקר ופיתוח תרופה לריפוי ילדות ונשים הלוקות בתסמונת רט. מדובר בתסמונת מורכבת מאד עם פגיעה רב מערכתית, שאינה תורשתית, המופיעה בעיקר בקרב בנות. מלאכיות הדממה אינן יכולות לדבר, 100% נכות וכלואות בתוך גופן. בימים אלו, יותר מתמיד, יש אור בקצה המנהרה, מחקרים רפואיים הובילו לפריצות דרך משמעותיות במסע למציאת תרופה, קידום המחקרים הוא תקוותן היחידה.
למידע נוסף על עמותת "מלאכיות הדממה" ולתרומות: לחצו כאן