סגור
גיל גרוסקופ, סמנכ"ל טכנולוגיה בחברת מקורות
(צילום: יריב כץ, סיני דוד)

TechTLV 2024
"חברת מקורות הגיעה ערוכה ל-7 באוקטובר עקב תפיסת ההפעלה של אספקת מים בחירום"

גיל גרוסקופ, סמנכ"ל טכנולוגיה בחברת מקורות, הציג בכנס TechTLV של כלכליסט בשיתוף בנק לאומי ופאפאיה, את תפיסת האוטונומיה של אספקת משק המים בשעת חירום: "תחת מתקפת סייבר או אירוע חירום אחר - כל חוליה יודעת לתפקד בצורה אופטימלית לבדה. החל ממתקני הקצה ועד חדרי הבקרה"

"מקורות משקיעה כ-1.5 מיליארד שקל בשנה בתשתיות, בחברות סטארטאפ ובהגנת סייבר" פתח גרוסקופ את דבריו בכנס TechTLV של כלכליסט שנערך היום בתל אביב בהרצאה בנושא "ביטחון מים: מאיום ההתחממות הגלובלית ועד המשבר הביטחוני הבא". "לחברה 2,000 עובדים, וההכנסות שלה עומדות על 5.1 מיליארד שקל בשנה. החברה מספקת כ-70% מהמים לצריכה בישראל. שמנוהלים ב-10 חדרי בקרה ברחבי הארץ".
גרוסקופ ציין, כי "תפיסת ההפעלה של מקורות בחירום נשענת על שלוש רגליים: הראשונה היא ביזור ארצי של מתקני החברה. אנחנו מפעילים מעל 3,000 מתקנים בכל ישראל. הרגל השנייה היא אי-איוש של המתקנים. השרשרת שלנו והרבה מאוד מהטכנולוגיה פועלת ללא איוש". עם זאת, גרוסקופ מזהיר ששילוב שתי הרגליים מייצר סכנה "האתגרים של ביזור ואי-איוש מוביל לקושי טבעי בהגנת הסייבר על המערכות שלנו".
הפתרון שמציע גרוסקופ הוא הרגל השלישית בתפיסת הפעילות של מקורות: "אוטונומיה - כל יחידה וכל מתקן קצה יכול לפעול בצורה עצמאית לחלוטין". לפי גרוסקופ - "כך, אם נתקפנו בסייבר או כל אירוע חירום אחר כל חוליה יודעת לתפקד בצורה אופטימלית לבדה. החל ממתקני הקצה ועד חדרי הבקרה". על פי גרוסקופ תפיסת ההפעלה של מקורות בחירום, יחד עם התרחישים שהרצנו למקרי חירום שכוללים הכנה לרעידות אדמה, הובילו את החברה להגיע ערוכה ל-7 באוקטובר.
"בחירום החברה ממשיכה לפעול ולספק מים, חיזקנו את מערך הסייבר. הגדלנו מלאים ואת הצוותים הטכניים.צריך להודות שלא נערכנו לכל התרחישים, כמו למשל תרחיש של כיבוש שטחים ברחבי הארץ. אבל המוכנות הגבוהה של החברה לחירום איפשרה הקמה של חדרי מצב כבר באוקטובר, שבסופו של דבר לא נעשה בהם שימוש". גרוסקופ סיים את דבריו - "ולמרות כל הטכנולוגיה בסופו של דבר, כמו דור המייסדים, גם אנחנו נשענים על עובדים מצוינים שהוכיחו את עצמם גם ב-7 באוקטובר"