סגור
מנטור קלאס: עומר כילף (משמאל) ורועי פרידמן
(צילום: אולפן כלכליסט)

מנטור קלאס
מנכ"ל Innoviz: "כדי להישאר חברה בצמיחה, יש צורך בדריכות גבוהה מאוד"

בשיחה עם רועי פרידמן, מייסד־שותף ומנכ"ל חברת Easyway, סיפר עומר כילף, מנכ"ל Innoviz, מדוע קשה ליזמים לאזן בין החיים הפרטיים לעבודה ואיך מוצאים טאלנטים: "לבנות צוות מייסדים שפותרים לך את הבעיה הזו"

"עולם הסטארט-אפ זה כמו סדרת פיבונצ'י: כל שנה היא סכום הלחצים של השנים שקדמו לה", סבור עומר כילף, מייסד משותף ומנכ"ל Innoviz, בשיחה עם רועי פרידמן, מייסד-שותף ומנכ"ל Easyway. השניים שוחחו במסגרת סדרת מפגשי האונליין Mentor Class של ”כלכליסט“ ופועלים הייטק. הסדרה מאפשרת ליזמים צעירים להיפגש עם בכירי תעשיית ההייטק שחולקים איתם את ניסיונם ואת החזון העסקי והניהולי שלהם.


פרידמן: "מי שלא מכיר - ממש בפיץ' מהיר, מה אתם עושים ב-Innoviz?"
כילף: "אנחנו מפתחים טכנולוגיות לרכבים אוטונומיים. מפתחים טכנולוגיה שנקראת לידאר, שזה למעשה סורק לייזר שסורק את סביבת הרכב ונותן לו תמונה תלת מימדית של כל מה שנמצא סביבו. זה מאפשר לו לקבל החלטות נהיגה בכל תנאי מזג אוויר ותאורה".
הייתי שמח לשבור את הקרח עם אנקדוטה, משהו שלא סיפרת אף פעם, שקשור אליך או לביזנס.
"כשהייתי בן שבע, זכיתי בתחרות כשרונות צעירים בריקוד", ציין כילף. "אני ואחותי רקדנו יחד. איזושהי הצגה כזאת. אמא שלי הייתה מורה לבלט, אז כנראה שזה חלק מהמחיר שאתה משלם בתור בן למשפחה כזו".
פרידמן: Easyway מעצבת את כל החוויה הדיגיטלית בבתי המלון. יש לנו מערכת שמנהלת את כל ההיבט של האורח - מתחילת המסע ועד סופו. כולל כל שירותי הביניים. איזון בין חיים לעבודה הוא משהו שמטריד אותי ואני מניח שעוד הרבה סטארט-אפיסטים אחרים. אנחנו עובדים בסביבה סופר-לחוצה, תמיד יש יעדים, לחץ, להשיג עוד. איך מסתדרים עם זה? אני עכשיו הולך להתחתן וכבר מרגיש את רמת הלחץ עולה ועולה. אני תוהה איך משלבים חיי משפחה, נישואין, ילדים.
"אני יכול להרגיע אותך - זה רק הולך להחמיר", אמר כילף בחצי צחוק. "אין מה לעשות. זה חלק מהמחיר שאתה משלם כמנכ"ל של חברת סטארט-אפ. אבל בוא נסביר את זה שנייה. מהי חברת סטארט-אפ ומה התפקיד שלה בעולם. תפקידה הוא לקחת סיכונים, להיות בצמיחה מתמדת. צמיחה מגיעה מסיכונים שאתה לוקח. ישנה התפלגות הסתברותית שנוצרת סביב איזשהו סיכון שאתה לוקח והתפקיד שלך הוא לנהל את התהליך כדי שאתה תהיה בעלייה ולא בירידה. כי כשאתה לוקח סיכון, הוא יכול ללכת לכמה מקומות. כל עוד אתה מנסה להשאיר את החברה בתהליך צמיחה, אתה צריך להיות בדריכות גבוהה. זה מחיר מאוד כבד שאתה צריך להניח שהוא חלק ממה שאתה הולך לחוות. כשהחברה תגיע לנקודה שבה אתה רוצה להשאיר אותה באותו גודל, היא הופכת למכונה שאתה מנהל בצורה שדורשת ממך פחות תשומת לב ואתה יכול להתנתק ממנה. אני לא חושב שזה משהו שיזמים בתחילת דרכם צריכים להניח, כנראה להרבה זמן. סורי".
פרידמן: מהניסיון האישי שלי, הגעתי בלי שום נטוורקינג לעולם הזה. בלי שום חברים שעובדים בתעשייה. לא שירתי ביחידות טכנולוגיות כאלה ואחרות. נטוורקינג וקשר לטאלנטים, באופן ספציפי, זה משהו סופר חשוב ליזם בתחילת דרכו. איך מגיעים לטאלנט הכי טוב? איך אתה מגיע לאנשים הכי טובים, ואיך אתה עושה את זה עם עוד יותר קשיים שנערמים?
כילף: "אתה נוגע בשאלה מאוד חשובה, כי בסופו של דבר ההצלחה של מיזם מאוד תלויה בצוות שאתה מצליח לבנות. היכולת שלך להגיע לאנשים מאוד טובים היא קשה. יש מלחמה על טאלנט. אם לך אישית אין את זה, יכול להיות שאחת המשימות החשובות שלך היא לבנות לעצמך צוות יזמים מייסדים שפותרים לך את הבעיה הזו. התפקיד של צוות יזמים הוא להשלים אחד את השני. אם זה אחד הפערים שאתה מרגיש שיש לך, אז המשימה הכי חשובה שיש לך בתחילת הדרך היא מציאת שותף שיכול לפתוח לך את הדלת למאגר של טאלנטים, שאולי אין לך. זה יכול גם להגיע דרך משקיעים שאתה פוגש, אבל כנראה שהצעד הנכון הוא דרך השותפים".
פרידמן: אני הייתי דופק על כל דלת, נכנס דרך החלון. זו הדרך שלי. לגבי הגיוס, תמיד יש התלבטות מאיפה לגייס: קרנות בארץ או קרנות בחו"ל. זה מטבע עם שני צדדים. יש יתרונות וחסרונות לכל צד. איך אתה מסתכל על העניין הזה? איך אתה יודע באיזה שלב ללכת לקרנות בחו"ל או בארץ?
"זה נשמע שיש לך המון אופציות ואתה רק צריך לבחור. אני מניח שזה לא תמיד המקרה", ציין כילף. "לרוב יזמים בתחילת דרכם יגייסו איפה שקל להם לגייס. רוב היזמים מגיעים ללא רקע קודם. ההשקעות שנעשות בשלב זה הן בעיקר מבוססות על ניתוח אישי של היזמים. משקיעים בסבב סיד או בסבב A לרוב משקיעים בצוות. משקיע יבוא וינסה להבין האם האנשים שנמצאים מאחורי המיזם הם כאלה שניתן לסמוך עליהם. בשלבים מוקדמים, לא כדאי לבוא ולדבר עם משקיעים שאינם מהסביבה המקומית, מהביצה המקומית. הייתי משוחח עם משקיעים שהשקיעו באנשים מהסביבה שלך. לצורך העניין, משקיעים שהשקיעו בחברה שעבדת בה בעבר; משקיעים שהשקיעו בתחומים שאתה ניגש אליהם. זאת אומרת, בתעשייה שבה אתה עוסק. בסופו של דבר, משקיע, לפני שהוא מחליט, צריך להרגיש בנוח עם תחום העבודה שבו הוא נמצא. הוא צריך להכיר אותו ולהרגיש בנוח איתך. או יכול להיות שאפשר ליצור את החיבור הזה דרך השותפים, שזה חשוב. אם אתה לצורך העניין צריך לייצר ביטחון אצל המשקיע, עליך להביא שותף שמכיר אותו, שיכול להגיע אליו".