כלכלה גלובלית
"אם אנחנו בתור חברות לא נדע לעשות שינויים יצירתיים - אנחנו נידרס"
כך אמר שמוליק בראשי, שותף בפורטיסימו קפיטל, בפאנל שנערך בכנס כלכלה גלובלית של כלכליסט ודיסקונט. לדבריו, "פגיעה בלכידות היא הסכנה הכי גדולה לישראל". יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד שאול שניידר: "בלי נמל אשדוד המדינה לא יכולה לתפקד. אנחנו תשתית קריטית שיודעת לעבוד בכל תרחיש". מנכ"לית תורפז קרן כהן חזון: "אני טסה בכל שנה יותר מ-200 יום כדי שההנהלה והמטה יישארו בישראל"
"בלי נמל אשדוד המדינה לא יכולה לתפקד", כך אמר שאול שניידר, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, בכנס כלכלה גלובלית של כלכליסט ודיסקונט. בפאנל בהנחיית כתבת כלכליסט אורנה יפת השתתפו, פרט לשניידר גם קרן כהן חזון, מנכ"לית תורפז תעשיות, ושמוליק בראשי, שותף בפורטיסימו קפיטל.
קרן, בשנתיים האחרונות העולם חווה תנודות קשות - מלחמה בישראל ובאוקראינה, מלחמת סחר וגם הרבה שינויים טכנולוגיים. תורפז מייצרת תמציות טעם וריח, ודווקא בתקופת המלחמה רכשתם 9 חברות זרות. ספרי על ההחלטה הזאת.
כהן חזון: "תורפז מייצרת תמציות טעם וריח וחומרי גלם ייחודיים לתעשיות הפארמה והמזון. אתם קמים איתנו בבוקר והולכים איתנו לישון. כל דבר שאתם נוגעים בו, אוכלים או שותים - אנחנו איתכם. קנינו 9 חברות בתקופת המלחמה, ואין הרבה חברות שעשו את זה. אנחנו ממשיכים לקיים את האסטרטגיה שלנו - אסטרטגיית צמיחה באמצעות רכישות וצמיחה אורגנית. זה מראה גם על הניהול היומיומי - לא מספיק רק לקנות חברות, צריך לקנות, לנהל ולמנף את הסינרגיה בין החברות, וזו ההתמחות שלנו. לרכוש את החברות, לנהל את ההתמודדויות - פעם יש מלחמה, פעם מכסים, פעם קורונה, פעם אירועים של לוגיסטיקה ומטבעות. אני לא פגשתי ב-56 שנותיי שנה אחת שלא היה בה איזשהו אירוע והכל היה רגוע. אין ספק שההתמודדויות והדינמיקה והתנודתיות מכניסות קשיים".
אתם מאוד תלויים בחומרי אספקה – איך התנודתיות בחומרים הגלם השפיעה עליכם?
כהן חזון: "כל דבר משפיע, ואתה יכול לקחת אותו כאסון או כהזדמנות. אנחנו מקפידים לראות איך להפוך כל אירוע להזדמנות, רק צריך אומץ כדי לראות את זה ולהוביל את כולם באותה דרך. אני בהחלט חושבת שאם אתה מבין את התמונה, אתה Alert כל הזמן, מתכנן את הצעדים הבאים ופועל - אתה יכול להפוך את זה להזדמנות".
שאול, נמל אשדוד הוא מתקן קריטי למשק הישראלי. על רקע המורכבות של השנתיים האחרונות, איך נערכים להתקפות סייבר וסיכונים ביטחוניים?
שניידר: "נמל אשדוד הוא תשתית קריטית שאמורה לשמור על רציפות תפקודית בכל מצב. בשנתיים האחרונות עבדנו תחת מטחי טילים ואזעקות כל הזמן. כולם תקפו את נמל אשדוד כמטרה אסטרטגית משמעותית במדינה, אבל אנחנו המשכנו לתת שירות. כתשתית קריטית אנחנו מחויבים לא רק ברציפות תפקודית אלא גם בפעילות מתמדת עבור מערכת הביטחון. לא היתה בהיסטוריה של העולם כמות כזאת של אוניות ביטחוניות שנפרקו כמו שאנחנו פרקנו בתקופה הזאת - לא הפסקנו לרגע לתת מענה.
"לצד זאת, אנחנו מצליחים בעידן של תחרות מול חמישה נמלים פרטיים להחזיק נתח של 40% מכלל הסחורות האזרחיות שמגיעות לארץ. אתמול פרסמנו דוחות - בתשעת החודשים האחרונים רשמנו גידול של יותר מ-20% בהכנסות, והכרזנו על דיבידנד של 300 מיליון שקל".
שאול, מצד אחד השקעתם בסטארט-אפ של AI ועשיתם פיילוט של רחפנים, אבל מצד שני נקנסתם בשל אי עמידה בתנאי ההסמכה שלכם וציוד לקוי. איך זה מסתדר אחד עם השני?
שניידר: "אנחנו בתוכנית השקעות - בחמש השנים הקרובות נשקיע 2.4 מיליארד שקלים. יש לנו מתקנים מהמתקדמים בעולם, אפשרות לפריקה של האוניות הכי גדולות בעולם שמגיעות לכאן - רציף מים עמוקים 17 מטר שמאפשר לאוניות MSC ואחרות לפרוק פה סחורות. אנחנו כנמל ממשלתי חיים על תזרים שלנו, לא מקבלים השקעות מהמדינה. ביחס לפרסום היום (על הקנס – ח"ג) - כן, נקנסנו, רק חבל שאותם רגולטורים שהחליטו על הקנס לא הסתכלו על ההישגים. עלינו ב-17% במכולות ועד 26% במטען כללי רק בתשעת החודשים האחרונים, וזה כאשר מערכת הביטחון משתמשת בנו באופן שוטף. כל בסיס חיל הים בחיפה, על כל חייליו, היו אצלנו ברציפים התפעוליים במשך ארבעה חודשים. הפאזל שלנו צריך להתחבר ולתת שירות ל-2,200 ספינות ו-4,000 משאיות.
"מהצד השני, הצד של החדשנות - הקמנו אקסלרטור בנמל שנותן פתרון לחברות סטארט-אפ, עברו אצלנו 112 חברות, השקענו אקוויטי ואנחנו מקדמים את החברות קדימה".
שמוליק, פורטיסימו משקיעה בחברות תעשייתיות בצמיחה. איך שומרים על יציבות בעולם סוער?
בראשי: "הקרן שלנו והפרייבט אקוויטי מתמחה בהשקעות בתחומים של צמיחה, אבל הרבה פעמים קשור גם ליציאה ממשברים. ענף שמהווה היום כ-15% מהתעסוקה בחברות מהסוג הזה - 60 אלף עובדים מועסקים תחת קורת הפרייבט אקוויטי, יש זליגה של מקצועיות לענפים אחרים.
"ביחס לשאלה על התמודדות וחסינות, הייתי רוצה לקחת את המסע הקצר הזה דרך החוסן של מדינת ישראל שכולנו רואים אותו ומופתעים אפילו. המדינה, אם אתה מסתכל עליה בפרמטרים של עסק, מופלאה - הוציאה מאות מיליארדים על המלחמה ובכל זאת יש צמיחה של 3%, עודף בתקציב השוטף וגירעון יחסית קטן.
"אסור לנו לשכוח, אנחנו מדינה קטנה ושברירית. איסלנד הייתה עם פרמטרים נהדרים לפני כמה שנים ופשטה רגל. זה מעודד אותנו כחברות עסקיות להיות זריזים ולהיות מאוד יצירתיים. הדבר הנוסף שפחות מודדים אותו הוא נושא הלכידות - הלכידות זו הסכנה הכי גדולה כיום מבחינת היכולת שלנו להתאחד חזרה ולהיות כמו חברה רצינית ודומיננטית".
לדברי בראשי, "כשנוקיה היתה מובילה בתחום הטאבלטים והסמארטפונים היא סירבה להגיד שאולי היא טועה, ואז הגיעה אפל ודרסה אותה. חברות שממציאות דברים מסוימים - הורסות אחרות. את זה צריך להבין. אם אנחנו בתור חברות לא נדע לעשות שינויים יצירתיים אנחנו נידרס".
התנודתיות משפיעה על המשקיעים?
שמוליק בראשי: "הצד של המשקיעים מושפעים בצורה קיצונית. יש לנו הרבה משקל כשגרירים מול אותם משקיעים. בתקופת המהפיכה המשפטית המשקיעים היו מאוד חרדים. בתקופת המלחמה, בגלל שאנחנו שקופים ומשתפים במשברים אבל גם מביאים תוצאות טובות, קיבלנו הרבה חום ואהבה מהם, אבל אסור להתבלבל - העוינות כלפינו בעולם גוברת".
קרן, הדה-גלובליזציה שינתה משהו באסטרטגיה שלכם, העברתם ייצור?
כהן חזון: "יש לי 26 מפעלים בעולם. אנחנו חברה גלוקלית - משרתים שווקים מסוימים כאילו הם לוקליים. אצלנו לא העברנו ייצור מישראל. אני כאדם, מבחינת הערכים שלי, בחרתי לחיות בישראל. בחרתי לבנות תעשייה בישראל ולדאוג שההנהלה והמטה יישארו בישראל ולא יעברו למקומות אחרים. טסה יותר מ-200 יום בשנה בשביל זה. אני בחרתי כי אני חושבת שההנהלה שלנו צריכה להישאר בישראל. אם לא נדאג שלמדינת ישראל תהיה תעשייה חזקה - לא יוכלו להמציא את עצמם מחדש".
שאול, איך אתם מתמחרים את הסיכון הביטחוני? בסוף, כל עיכוב של מכולות עולה כסף ליבואנים והם לא סופגים את זה, אלא מגלמים במחיר לצרכן.
שאול: "זה לא מדויק. נמל אשדוד נותן מענה לשישה מגזרים של סחורות. בעולם המכולות אין עיכובים, נקודה. עיכובים של אוניות קיימות רק במטען הכללי שמהווה 7% מהמטענים שנכנסים למדינה. אנחנו לא אלה שמתעדפים את המטענים, אלא רשות הנמלים והספנות שקובעת את סדר הכניסה של אוניות לנמל. אנחנו חלק משרשרת האספקה, נותנים מענה מצוין והמספרים מעידים על כך".
שאול, בסוף יפריטו את הנמל או לא?
שניידר: "מה שהממשלה תחליט. אנחנו תשתית קריטית. בלי נמל אשדוד המדינה לא יכולה לתפקד, כי כשהנמלים האחרים לא עבדו אנחנו עבדנו. אנחנו תשתית קריטית שיודעת לעבוד בכל תרחיש, כולל עלטה. גוף שלם שיודע לספק את צרכי המשק הישראלי בכל מצב".
























