סגור
כנס מובילאיי משדר ראשון - ד"ר ארנה ברי
(אולפן כלכליסט)

The Hi-Tech Effect
"המשבר יביא את המשקיעים להיות זהירים"

כך אמרה ד”ר ארנה ברי, מבכירות תעשיית ההייטק והמדע, במסגרת המפגש הראשון בסדרת The Hi-Tech Effect של כלכליסט ומובילאיי. "יש תזוזות ענקיות בשוק ושינויים רדיקליים, ויש מיומנויות חדשות שאנשים צריכים להפעיל”, הוסיפה

ד"ר ארנה ברי היא מבכירות תעשיית ההייטק והמדע בישראל. היא היתה המדענית הראשית ומשמשת דירקטורית ב־Google Cloud העולמית. בתחילת השבוע קיבלה את פרס יקירת העיר באר שבע, ובפתח שיחתה עם דיאנה בחור ניר במסגרת המפגש הראשון בסדרת The Hi-Tech Effect של כלכליסט ומובילאיי התייחסה להקמת גב ים נגב, פארק התעשיות המתקדמות בבאר שבע. "האוניברסיטה, העירייה, הממשלה והצוות שלנו ב־EMC, לימים DEL EMC, חברו לקבוצה, וזה מה שאיפשר לגב ים נגב לקבל קו אשראי מהבנקים ולבנות את הפארק".
ברי אישרה שקיומו של מרכז פיתוח גדול תורם משמעותית לכלכלה המקומית: “אוניברסיטת בן גוריון ומכללת סמי שמעון הן המקור השני בגודלו בארץ למהנדסים. לפני שבאנו שאלנו מי מוכן להישאר בבאר שבע אחרי הלימודים ו־40% ענו שאם יש תעסוקה הולמת הם יישארו. זה היה עבורנו בסיס חשוב להתחיל את המהלך".
עד כמה את מודאגת מגלי הפיטורים, מהקשיים בגיוסי הון, מהתכווצות שוויין של חברות?
"אני חוזרת להתפוצצות בועת ההייטק בשנת 2000 ולמשבר הגדול של המשכנתאות ב־2008. חתני, שהוא יזם בתחום הקוונטים, סיפר לי מה קרה בתחום שלפני שלוש שנים היו בו מעט השקעות ובעיקר בתחום התוכנה: בשלוש שנים נכנסו 200 מיליון דולר בהשקעות בחברות, 350 עובדים בתחום הזה והאוניברסיטאות גדלו בתחום ב־25%. אנחנו שומעים כבר הרבה שנים על התנודתיות בשוק המוליכים למחצה, והנה בא תחום חדש שכנראה יתפוס מקום משמעותי, ואלה הדברים שקורים בתעשיות עתירות ידע".
כשנשאלה על השפעת המשבר, השיבה ברי ש”הוא יביא את המשקיעים להיות זהירים, יוריד שומנים מחברות, יגרום לתחושות לא נוחות, אבל התחושות האלה חשובות. יש תזוזות ענקיות בשוק ושינויים רדיקליים, ויש מיומנויות חדשות שאנשים צריכים להפעיל”.
בנושא פערי השכר בין נשים לגברים אמרה ברי: “העובדה הקיימת על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והכלכלנית הראשית באוצר היא שיש פערי שכר. בעיניי זה לא מוצדק. בשירות המדינה זה עניין של דירוג מקצועי. באותה דרגה מקבלים אותו שכר, אבל פחות נשים מגיעות לדרגות בכירות. במגזר הפרטי הטענה היא שנשים אינן דורשות את השכר המגיע להן. אני הייתי מעסיקה הרבה יותר נשים כי הן מאוד מסורות לעבודה, עוזבות פחות - ולכן גם עולות פחות. אבל מקומות העבודה הטובים מכילים סוגים שונים של אנשים, כי זה נותן זוויות ראייה שונות.
גוגל מתעסקת בענן וביג דאטה שאפשר לגזור מהם מסקנות מועילות לחיי היומיום. מה הפוטנציאל שעדיין גלום בתחום הזה ברפואה למשל?
"יש בתחום הזה הרבה מאוד נתונים אישיים. על ידי הענן ניתן לקבל תמונה על אוכלוסיות, לעומת הצורה שהנתונים האלה שמורים כרגע - אתה מסתכל על הנתון של האדם ולא מקבל תמונה כוללת. בקורונה או במחלות סרטן אין תמונה כוללת, אין אפשרות לייצר כלים תומכים בהחלטות רפואיות לרופאים או למטופלים. השימוש בענן והשילוב של הנתונים באופן שמנגיש אותם גם ברמת הפרט וגם ברמת האוכלוסייה יכולים לשפר במידה ניכרת למשל את הבחירה של הטיפול, התרופות והתהליכים הרפואיים".