סגור
(סיני דודפור)

כנס פינטק 2021
"מאגר הטאלנטים מוגבל: 80% מכוח האדם הגיע דרך המלצות של עובדים בחברה"

כך אמר חן עמית, מייסד ומנכ"ל חברת הפינטק Tipalti, בכנס פינטק של כלכליסט, במסגרת פאנל בהשתתפות ארד לברטוב, מייסד משותף ומנכ"ל חברת Sunbit, ואודי זיו, מנכ"ל Earnix, חברת פינטק שהפכה השנה ליוניקורן. לדברי זיו: "לכל חברה יש אישיות שונה. עלינו לחפש את ההתאמה ואת הערך המוסף שהוא משהו גדול יותר ממשכורות"

"אני יכול לומר בהחלט שאנו מחוזרים ויש אצלנו דיון מתי לגייס הון. אנו מסתכלים על נושא גיוס הכסף כנושא שהוא פתור. גיוס הכספים הוא כמובן נדרש אך התזמון שלו צריך להתקיים ולהיות מחושב".
בדברים אלה פתח חן עמית, מייסד ומנכ"ל Tipalti, חברת פינטק שפיתחה מערכת לארגונים המאפשרת אוטומציית תשלומים, את מושב "מפץ היוניקורנים הגדול ואיך מתמודדים עם צמיחה מטאורית" בכנס הפינטק של כלכליסט. עמית אינו לבד: הגיוסים המהירים שהתרחשו לאחרונה גרמו לחברות נוספות להסתכל באופן מעמיק על יכולת הגיוס.
לדברי ארד לברטוב, מייסד משותף ומנכ"ל חברת Sunbit, חברת הפינטק הישראלית-אמריקאית, "בראשית היתה תקופה שאף אחד לא הגיע אלינו, כמו כל סטארט-אפ. כל מי שנמצא כאן בשוק הפינטק בנה תשתית, זיהה את השוק והחל לרוץ מהר. מן הסתם אחרי שמפרסמים מידע אודות החברה ואודות פיתוחיה אז כולם מגיעים, הדבר ידוע וככל שאומרים יותר לא, כך יותר מגיעים. הרעיון שלנו הוא להיות ממוקדי ביצוע ולדעת לגייס אנשים טובים. האתגר הוא שאתה מבין שעליך להשתנות ולרוץ קדימה אבל אתה גם רוצה לשמר את הייחוד של החברה. אנו רוצים להתרכז כמובן בערך".

2 צפייה בגלריה
כנס פינטק 2021 חן עמית מייסד ומנכ"ל Tipalti
כנס פינטק 2021 חן עמית מייסד ומנכ"ל Tipalti
חן עמית מייסד ומנכ"ל Tipalti, כנס פינטק 2021
(צילום: יריב כץ)

אודי זיו, מנכ"ל Earnix, חברת פינטק שהפכה השנה ליוניקורן וגייסה בפברואר 75 מיליון דולר מקרן אינסייט, לפי שווי של מיליארד דולר, אמר כי: "אני מסכים עם קודמי, כלומר הכסף קיים ויש הרבה. השאלה צריכה להיות האם הכסף הוא אמצעי או מטרה, וכאן צריך להיזהר, זה כמו מנוע שמקבל יותר דלק ועלול להיחנק, כלומר יותר מדי כסף זה גם לא בהכרח דבר טוב. אני ממליץ המלצה פשוטה והגיונית: לעשות עם הכסף בדיוק את מה שהיית עושה קודם. זה הכל. ולגבי המשקיעים יש לבחור אותם לפי שני פרמטרים: קודם כל מידת ההתאמה לחברה כי חברה היא צוות אשר עובד עם משקיעים וחייב להיות הרמוני. ומעבר לכך נדרשת התאמה אסטרטגית, כל דבר רוצים למנף לעוד דברים".
"רוב העובדים הגיעו דרך המלצות של עובדי החברה"
אחת הבעיות שעימן מתמודדים המעסיקים בתחום היא מגבלה של כשרונות בשוק מחד, והצורך לגייס מאידך. לדברי עמית: "זה צריך להיות יעד של החברה בשיווק, במכירות וכמובן שגם בגיוס. עלינו להשיג את האנשים הכי טובים, אנו למשל בקמפיין פנימי של החברה שלנו ואנו יודעים ש-80% מן העובדים הגיעו מהמלצות של עובדים בחברה. צמיחה היא חשובה מאוד בכל הקשור ביכולת גיוס כוח האדם, אך יש לזכור שמאגר הטאלנטים בישראל מוגבל. השנה אנו נכפיל את כח האדם בפיתוח ובשנה הבאה נעשה זאת שוב ולא ניתן לעשות זאת רק בארץ".
לדברי לברטוב: "אנו מחזיקים כחמישים עובדים בישראל והם יוכפלו למאה עובדים בשנה הבאה. אנו מנסים להבין את נקודת המיקוד שלנו, להיות רזים, חכמים ומחוברים לאנשים. כעת עלינו לגדול מהר ויש חשש של איבוד זהות ארגונית עם הוספה של אנשים רבים. זה לא עניין של שכר אלא עניין של חיבור למשימה, של יכולת המהנדס להשפיע על הלקוחות".
לדברי זיו: "אני חושב שלא כולם מתחרים על אותם משאבים כי לכל חברה יש אישיות משלה. ולכל חברה יש אישיות שונה מחברתה. בסופו של דבר עלינו לחפש את ההתאמה, את המפתח ואת הערך המוסף שהוא משהו גדול יותר ממשכורות. כאן משנה הצוות הניהולי, כאן משנה יכולת הקידום. אנו מכפילים את עצמנו השנה מכ-200 איש וזו לא פחות עבודה מנושא המכירות. בסוף זה לא נמדד במאסות אלא בהתאמה הספציפית לבן אדם - וכשזה קורה אז אין בעיה לגייס".

2 צפייה בגלריה
כנס פינטק 2021  חן עמית ארד לברטוב אודי זיו
כנס פינטק 2021  חן עמית ארד לברטוב אודי זיו
כנס פינטק 2021 חן עמית ארד לברטוב אודי זיו
(צילום: יריב כץ)

ועם זאת, במשק הישראלי יש כשרונות אשר מחכים להתגלות אם רק יקבלו הזדמנות: ג'וניורים, בוגרי אוניברסיטאות טריים אך חסרי ניסיון אשר משוועים להיכנס לשוק אם רק יקבלו הזדמנות. האם הם מתאימים לפינטק? לדברי עמית: "ג'וניורים הם בוגרי אוניברסיטה טריים וחסרי ניסיון, בגודלנו כיום אנו יכולים להרשות לעצמנו לגייס יותר ג'וניורים. יש לנו מספיק וותיקים שיוכלו להכשיר אותם וזה עוזר מאוד. קל לגייס ג'וניורים ואנו מוצפים בקורות חיים. זהו טאלנט מצוין. אנו גייסנו למשל בוגר אוניברסיטת באר שבע וכיום שבע שנים אחרי הוא מהנדס בכיר. גיוס ג'וניור כולל גם שימוש של הטאלנט בחברה, זה חשוב יותר אפילו מן הגיוס".
"גיוס ג'וניורים הוא הזדמנות. כולנו היינו ג'וניורים פעם"
לפי זיו: "גיוס ג'וניורים אינו אתגר אלא הזדמנות, הזדמנות להביא אנשים איכותיים וללמד אותם ולעצב אותם. כאשר חברה גדולה זוהי הזדמנות מדהימה. כולנו היינו ג'וניורים פעם. יש היצע מאוד גדול ואם חברה יודעת כיצד להביא את האנשים הנכונים אזי זוהי ברכה לשנים רבות". על כך הוסיף לברטוב: "כולנו הינו ג'וניורים, אני התחלתי באינטל. כשהחברה היא קטנה אתה רוצה אנשים מנוסים אך כשאתה הופך לחברה גדולה זו הזדמנות, הזדמנות ללמד שגם מסייעת בשימור עובדים".
ועם זאת, קשה להתעלם מן העובדה שכיום יש לא מעט קופצים על עובדים בתחום, החל בסייבר וכלה בחברות מתחרות. האתגרים, כך טוענים משתתפי הפאנל, אינם טמונים רק בשכר. לדברי לברטוב: "מה שיפה בפינטק הוא שיש לקוחות, לקוחות אמיתיים. כשהמתכנת עושה עבודה אז אפשר לדעת יום אחרי האם הוא הצליח או לא. אחד הדברים הכי חשובים הוא לראות את ההשפעה של העשייה וקל לראות את זה בשטח". לפי זיו: "אנו מגשרים בין גופים פיננסיים ללקוחותיהם. כל אחד יכול להבין אינטואיטיבית מה אנו עושים. כאשר מביאים אנשים ואומרים להם שיש בפניהם בעיה סבוכה אשר נוגעת בכל אחד מהאנשים סביבנו, זה חיבור חזק".