סגור
כנס חוסן ישראל - פאנל חמי פרס, איל וולדמן
(צילום: סיני דוד, יריב כץ)

ועידת החוסן
איל וולדמן: "בנסיבות מסוימות אולי אחשוב להצטרף לפוליטיקה"

כך אמר מייסד מלאנוקס וחתן פרס ישראל בפאנל שהתקיים בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס. מייסד פיטנגו חמי פרס אמר כי "במדינת ישראל צריך שתי מפלגות גדולות. צריך ללכת לבחירות בהסכמה"

"ישנה קונסטלציה מסוימת שבה אולי אחשוב להצטרף לפוליטיקה", כך אמר הבוקר מייסד מלאנוקס וחתן פרס ישראל, איל וולדמן בפאנל שנערך במסגרת ועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס. וולדמן אמר את הדברים בפאנל שהנחתה כתבת "כלכליסט" סופי שולמן, שבו השתתף גם חמי פרס, שותף-מנהל ומייסד פיטנגו ויו"ר מרכז פרס לשלום וחדשנות.
לא חסרים אירועים דרמטיים בחצי השנה האחרונה, אבל השבוע יש תחושה של נקודת מפנה. צה"ל יצא כמעט כולו מעזה, ויש עסקת חטופים שאולי מתקרבת. לפני הכל אשאל – ניצחנו או הפסדנו?
חמי פרס: "אני אדם אופטימי ומאמין בעוצמתו של עם ישראל. אין לי ספק לגבי המשך קיומנו. אין לנו ארץ אחרת, אבל אין לנו גם אופציה אחרת. אני חושב שבעת הזאת צריכים לשים יותר דגש על להנמיך את הלהבות שיש לנו כאן בתוך העם. צריכים לקבל את העובדה שיש אנשים שחושבים אחרת, וצריכים לנהל שיח כי החוסן שלנו בסופו של דבר נובע מהיכולת להיות ביחד ולא להתפורר.
"לצורך העניין צריך חזון, אמונה, הידברות. צריך להפסיק את הריבים, את השנאה, לעבור למאבקים ולוויכוחים לגיטימיים והפגנות לגיטימיות, אבל לכבד אחד את השני. אין דרך אחרת. מה שקרה בתחילת 2023 הוא שהתחלנו ללכת אחרת עם ההפיכה השלטונית.
"יש מקום לעשות תיקון במערכת החקיקה והמשפט, אבל אם רוצים לעשות תיקון צריך לעשות את זה בהסכמה רחבה, בשום שכל ובהידברות. אם מישהו ינסה לכפות על צד אחר משהו ולנסות לגרום לכך שזה יקרה תוך יום – זה ייכשל, ואנחנו נסוגים אחורה".
פרס אמר כי הוא " מציע לימין ולשמאל בישראל להיפרד מהרעיון של ימין ושמאל ולאמץ גישה חדשה של קדימה מול אחורה. הלכנו אחורה מאוד, ואנחנו צריכים לעשות את כל המאמץ ללכת קדימה. צריכים להתחזק, לתקן, לצמוח, בואו נניח בצד את הוויכוחים של ימין ושמאל ונלך קדימה".
איל וולדמן: "לדעתי במלחמה הזאת אין מנצחים. שני הצדדים הפסידו בגדול. המלחמה כבר מאחורינו, בתוך עזה היום יש חלקיק של הכוחות שהיו שם, ואנחנו נמצאים במהלך של בט"ש. עכשיו צריך לעשות הכל כדי לבנות את המזרח התיכון החדש ולהשתמש במשבר הנוכחי כדי לעשות זאת. יש לנו ארבע חזיתות, ואנחנו מתמודדים בכולן טוב מאוד.
"נושא חשוב מאוד כעת הוא נושא השחיתות. השלטון הנוכחי מביא איתו הרבה מאוד צורת עבודה לא נכונה של שחיתות ומינויים ודברים לא ראויים, ולאט לאט מתבצעים הרבה מאוד מינויים והרבה מאוד דברים שנצטרך לתקן ויכאבו לנו לאורך שנים".
הופתעת לאור הסאגה שלך עם פרס ישראל?
וולדמן: "לא חשבתי שיירדו כל כך נמוך. חבל שמכניסים לכל דבר פוליטיקה. היתה לי התלבטות אם לוותר על הפרס או לא אבל אני חושב שהתעסקו עם הבנאדם הלא נכון, והשר קיש ממשיך לשקר".
תבוא לקבל את הפרס?
וולדמן: אני מאוד גאה לקבל את הפרס, המשפחה שלי גאה בזה ואני חושב שגם בתי דניאל ז"ל היתה גאה בזה".
שניכם כבר מסתכלים קדימה, המלחמה כבר נגמרה. הגיע הזמן לבחירות?
וולדמן: "אני חושב שכן, גנץ קרא לקיום בחירות בספטמבר, וזה המועד הכי מאוחר שבו צריך לדעתי לעשות את זה. אני מקווה שרה"מ ייקח אחריות ויתפטר, זה מה שיהיה הכי מכובד לרה"מ לעשות. אני לא תולה בזה יותר מדי תקווה, אבל הבחירות צריכות להיות כמה שיותר מהר. הייתי בכמה מדינות שכנות ואמרו לי – אנחנו עם רה"מ שלכם לא מסוגלים לדבר, עם הממשלה שלכם לא מסוגלים לדבר, איבדנו אמון בהם. גם ביידן אמר את זה. קשה מאוד לעבוד עם הממשלה הנוכחית, ולכן צריך להחליף אותה כמה שיותר מהר".
אז צריך לקיים בחירות עכשיו?
חמי פרס: "התחלה של תיקון היא לקחת אחריות על מה שקרה ב-7 באוקטובר. אני לא מחפש אשמים. קורה שמנהיג של מדינה חושב שקונספציה תעבוד לטובת העניין וטועה. מותר לשגות. את האשמה צריך לבחון בבתי משפט, אבל מנהיג צריך לקחת אחריות על מה שקרה פה".
נתניהו צריך להתפטר?
חמי פרס: "לא אמרתי את זה. הוא קודם כל צריך לקחת אחריות על עצמו, ואז צריכים ללכת לבחירות בהסכמה. מה שחשוב הוא שתקום ממשלת אחדות בלי קיצוניים. אני לא בטוח שאם יהיו בחירות נקבל תוצאה אחרת ממה שכל אחד מאיתנו היה רוצה.
"זה שיהיו בחירות לא אומר שיהיה שינוי. אני רוצה שינוי, להיפרד מהקיצוניים, מהקצוות של ימין ושמאל. רוצה גוש מרכזי שמסוגל לקחת את ישראל קדימה, שסמוגל לעשות את התיקון הזה בהסכמה, כי בסופו של דבר כמו שאבי תמיד אמר – אנחנו עם ברוך כשרונות אבל חסר לנו כישרון אחד – להיות עם, ואת הדבר הזה צריך לתקן בבחירות. מפלגות הימין והשמאל השפויות חייבות לבוא ביחד ולהשאיר בחוץ את בן גביר וסמוטריץ' ואת הקיצוניים מכל הצדדים".
צריכים אנשים כמוכם בפוליטיקה. אתם בדרך לשם?
איל וולדמן: "עקרונית אני פחות מעוניין, אבל ישנה קונסטלציה אחת שאולי אחשוב על זה. אני באמת מקווה שיהיו את האנשים הראויים שיבנו את העתיד שלנו, ויהיו משכמם ומעלה ונוכל לתמוך בהם. את המועמדים שיש כרגע אפשר לשפר".
חמי מה איתך?
חמי פרס: "איל ואני אוהבים את המדינה, רוצים בתיקון ושינוי ורוצים לראות כאן הנהגה אחרת לחלוטין. צריך לחכות שיהיו בחירות בהסכמה. חלק רוצים שזה יקרה השנה, אני פחות מאמין שזה יקרה השנה. באשר אלינו כל אחד יקבל את ההחלטות אם כן להיכנס או לא. אגיד לאלה שכן רוצים להיכנס ואני מחריג אותנו – המערכת הפוליטית במדינת ישראל היא שבורה ומפורקת. אדם שרוצה להיכנס לפוליטיקה צריך להקים מפלגה משלו, או צריך ללכת למפלגות שבהן יש פריימריז, תהליך מאוד שבור ברוב המפלגות, או צריך לדפוק על איזה דלת ולבקש שיקבל אותו. זה לא צריך להיות ככה. במדינת ישראל צריכות להיות שתי מפלגות גדולות. צריך להפסיק עם הסקטוריאליות. מספיק עם הסחטנות הזאת, ובמקום לאחד את מפלגות השמאל צריך לאחד את המרכז שמאל, הימין גם צריך להתאחד, ואת הקיצוניים להשאיר בחוץ. למדינת ישראל מגיעות שתי מפלגות לעם אחד".
איל וולדמן: "כל יום שעובר שאנחנו לא מתקרבים לבחירות, המדינה הזאת ממשיכה להידרדר גם ביחסים הבינלאומיים וגם במה שקורה במדינה. צריך שזה יקרה כמה שיותר מוקדם כדי להציל את מה שנותר. בוא נקרא לבחירות עכשיו".
חמי פרס: "אני רוצה לקרוא לבחירות בהסכמה".
איל וולדמן: "לא יודע איך מגיעים זה, בהתפטרות של רה"מ זה הכי טוב, כמה שיותר מוקדם".
חמי פרס: "צריך רוב פרלמנטרי".
איל וולדמן: "או בהתפטרות של רה"מ".
דיברנו עד עכשיו על חוסן לאומי, אבל לפני סיום אני רוצה לגעת בחוסן האישי. איל, אתה איבדת את ביתך דניאל ב-7 באוקובר וחמי אתה איבדת את בנך גיא לפני שנתיים. איך אפשר להמשיך לחייך ולחשוב על מחר?
חמי פרס: "זאת נקודה מאוד כואבת. הבן האמצעי שלנו גיא קיבל דום לב במפתיע. מי שלא חווה את זה לא יבין דבר ממה שעובר עלי ועל משפחתי וממה שעובר על איל ומשפחתו, ומה שאנשים שנקלעו לסופת השכול של ה-7 באוקטובר עוברים.
"יש לי לא מעט חברים שאיבדו ילדים. הלב שלי נשבר כששמעתי מה שקרה לדניאל. פשוט התפרקתי. אני משתדל להחזיק את הדברים בתוכי מפני שבסוף אף אחד לא יכול להשתתף בכאב ובצער. אני יכול להגיד שמה שאותנו החזיק זה חברים מאוד טובים שלא פחדו להיות קרובים אלינו. חלק פחדו, אבל היו כאלה שהיו all in, ולא נתנו להיות לבד וזה עזר מאוד.
"הדבר השני שאנחנו יודעים זה שהבן שלנו וגם דניאל חיו חיים מדהימים", ממשיך פרס. "אני מאמין שגם איל כמוני, מתגעגע געגועים אין קץ, יודע שלא תוכל לחבק ולדבר עם הבן שלך. רק בגלל הדבר הזה ישראל צריכה לחתור לשלום, להפסיק את ההרג של בנינו ובנותינו, של שכנינו, הגיע הזמן להפסיק עם הדמגוגיה. אם אנחנו רוצים מדינה לבטח אנחנו צריכים לחזור לשלום, לחזון של פתרון הסכסוך. יחד עם זאת, אסור לנו לקבל את הטרור ולהכיל אותו. הניצחון שלנו לא יהיה בקרב אחד אלא בשינוי המדיניות. לא מקבלים טרור לא בצפון ולא בדרום, ובה בעת חותרים לשלום".
איל וולדמן: "הדבר הכי חשוב הוא שנעשה את מה שדניאל היתה רוצה, וזה שנמשיך לחיות ולבנות. אנחנו חייבים את זה לכל מי שנטבחו ונהרגו במלחמה".