סגור
חוסן לאומי משדר יום 1 - יפה בן דויד
(צילום: אוראל כהן)
שבוע החוסן הלאומי

יפה בן דויד: "צוותי הוראה הם העוגן של המערכת"

מזכ"לית הסתדרות המורים סיפרה שצוותי ההוראה מספקים לילדים במערכת החינוך מעטפת רגשית וחברתית, ומעניקים להם חוסן להמשך הלימודים 

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד שוחחה עם עמיר קורץ מכלכליסט במסגרת שבוע החוסן. קורץ פתח בשאלה - כיצד שומרים על החוסן הנפשי של הילדים במערכת החינוך בתקופה קשה זו, אחרי שחוו בשש השנים האחרונות טלטלות רבות?
"צוותי ההוראה הם העוגן של מערכת החינוך, בפרט בשעות חירום. ראינו את זה גם בקורונה וגם במלחמה, שמה שהתלמידים רצו זה לראות את הדמויות הקבועות שהם מכירים ואוהבים ופוגשים ביומיום, וכל צוותי החינוך התגייסו. בתקופות הללו מה שחשוב במיוחד זה המעטפת הרגשית והחברתית. קודם כל לתת לילדים את החוסן כדי שיוכלו להיות קשובים ללמוד".
את מטילה פה את האחריות על משרד החינוך שלא נותן להם את המעטפת הנדרשת?
"בוודאי. משרד החינוך הוא המעסיק והיה צריך להתגייס ולתת גם את המעטפת לצוותי ההוראה שצריכים לתת את החוסן לתלמידים".
אנחנו בתקופה לקראת מאבק של המורים. מה מטרת המאבק?
"אני כמעט 26 שנים בהסתדרות המורים ועד היום לא חוויתי התרסקות של המערכת, ולאף אחד לא אכפת. מי שסובלים הם התלמידים, ההורים והמורים, אז במקום לתגמל את צוותי ההוראה מקצצים להם קיצוץ נוראי. ואנחנו גם מופלים ביחס לעובדי המגזר הציבורי האחר. איפה ההנהגה? איפה הממשלה? אתם נותנים לבנקים להרוויח למעלה מ־30 מיליארד שקל, מתוכם 17 מיליארד זה על ריביות, אז קחו מכל בנק כסף מהרווחים שלהם וכסו את הכל בלי לגעת במגזר הציבורי".
האם בכל פעם מאבק על עוד 3%-2% זה מה שצריך, או שדרוש שינוי אסטרטגי הרבה יותר גדול?
"צריך להתכנס ולהכין תוכנית אסטרטגית שבה משרד החינוך יציב את היעדים אבל את הדרך להגיע אליהם ישאיר בידי צוותי ההוראה. זה כמו לקשור לרקדן את הרגליים והידיים ולהגיד לו לרקוד".
אחת הבעיות היא חוסר אדיר במורים. למרות ההסכמים שנחתמו אנשים לא רוצים להגיע למערכת. מה הפתרון שאת מציעה?
“מקצוע ההוראה מורכב וקשה, ואתה עובד עם המון גופים - הורים, תלמידים, משרד החינוך והרשות המקומית. צריך לעשות אמנה עם זכויות וחובות גם להורים. יש הרבה אלימות של הורים כלפי הצוותים וחייבים שיהיו גבולות. שנית, הגיבוי והאמון של משרד החינוך. לא יכול להיות שמי שרוצה להתלונן על מורה מגיע ישר לשר. צריך לחזק את המורים, שירגישו שיש להם גב".