סגור

כנס בטיחות בעבודה
נשיא התאחדות הקבלנים: "2020 הייתה שנת מפנה בבטיחות בעבודה"

כך אמר ראול סרוגו בפאנל שנערך בכנס בטיחות בעבודה של כלכליסט בשיתוף המוסד לבטיחות וגהות. לדבריו, "חלה ירידה של כ-33% בשיעור ההרוגים בתאונות עבודה לעומת 2019, ואנחנו מקווים שזה ימשיך לרדת עד למספר חד ספרתי בשנה הבאה"

"שנת 2020 הייתה שנת מפנה בבטיחות בעבודה", כך פתח ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ את הפאנל בנושא בטיחות בעבודה של כלכליסט, בשיתוף המוסד לבטיחות וגהות, ובהנחיית צבי זרחיה.
"לעומת השנים 2018-2019 שבהן מספר ההרוגים מתאונות עבודה זינק לשיא (47 הרוגים ב-2019), בהיבט של בטיחות בעבודה שנת 2020 היא שנת מפנה. חלה ירידה של כ-33% ואנחנו מקווים שזה ימשיך לרדת עד למספר חד ספרתי בשנה הבאה", הוסיף סרוגו.

הפאנל עסק בהיבטי בטיחות במגוון תחומים ובהם תחום הבריאות אותו ייצג פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה. מסעד הסביר בפאנל כיצד בשיא הקורונה נאלצו להתמודד עם סכנות בטיחות שלא ידעו קודם לכן, כאשר איום הנגיף גרם לצמצום במספר אנשי הצוות הרפואי.
לדבריו: "אחת המטרות הייתה לשמור על העובדים שלנו ביחידה למניעת זיהומים שעבדה 24/7 בחקירות אפידימיולוגיות, והבעיה הייתה למנוע מהצוותים לחלות או להיות מבודדים כי יש מחסור אדיר בעובדים, זה השפיע על כל בית החולים ולא רק על הצוותים שעובדים בקורונה. בגל השני נכנסו לבידוד מעל 200 אחיות ורופאים, זה מספר עצום. סגרנו מחלקות כדי לפתוח מחלקות של קורונה, ועצרנו ניתוחים כדי להביא מרדימים ולעזור לחולים, במיוחד בגל השני שהיה הכי קשה".

1 צפייה בגלריה
פאנל 2 כנס בטיחות בעבודה מימין מסעד ברהום ראול סרוגו מיטל להבי מיקי וינקלר
פאנל 2 כנס בטיחות בעבודה מימין מסעד ברהום ראול סרוגו מיטל להבי מיקי וינקלר
מימין: מסעד ברהום, ראול סרוגו, מיטל להבי, מיקי וינקלר


ד״ר מיקי וינקלר, מ״מ מנכ״ל המוסד לבטיחות ולגיהות, מחזיק מתוקף תפקידו בראיה רחבה על תחום הבטיחות. וינקלר נשאל כיצד התאימו את הפעילות של המוסד לתקופת הקורונה, והשיב: "ענף הבנייה המשיך לעבוד ואנחנו הגברנו את פעילות ההדרכות כדי לסייע לעובדים ולמעסיקים. הגענו למקומות עבודה שעברו לעבודה בקפסולות והדרכנו אותם על מצבי חירום, וידענו להגיע גם אל עובדים שעברו לעבוד מהבית והדרכנו אותם כיצד לייצר סביבת עבודה מתאימה כך שבעתיד לא יסבלו מבעיות גב ומפרקים. התקופה הזו קידמה והאיצה הרבה פתרונות שלא היו קיימים לפני הקורונה, למשל בתחום העגורנים הגענו למסקנה שעבודה עם סימולטורים תסייע למפעילי עגורנים, מלגזות ומשאבות בטון להתמודד עם הסכנות שבפתח ולדעת לזהות אותן. אנחנו נמצאים כיום בתהליך קליטה של כמה סימולטורים כאלה".

מיטל להבי, סגנית עיריית ת"א ומחזיקת תיק התחבורה והבטיחות בדרכים בעירייה אמרה, כי בשל מיעוט הנסיעות בשנת הקורונה ירדו תאונות הדרכים בעיר בכ-20%, אך עם זאת חלה עלייה של 25% בימי המחלה שנוצלו בתקופה זו. "זה אומר שאנשים דיווחו על יותר ימי מחלה וניצלו את ימי הבידוד. 50% מתאונות הדרכים בעיר ת"א הן בדרך לעבודה וחזרה ממנה וכדי להתמודד עם המצב אנחנו עוסקים בחיזוק מודעות כללית, הגברנו את ההדרכה בנושא בטיחות בדרכים, והרחבנו משמעותית את אפשרויות ההתניידות בעיר, בימי הקורונה עיריית ת"א האיצה את העבודות בעיר בהיקפים של קילומטרים של שבילי אופניים, נתצים שנפתחו, הרשאות שנתנו לנת"ע ולרכבת ישראל והכל כדי שכאשר נצא מהקורונה כמה שיותר פתרונות כאלה יהיו זמינים לתושבים".
במבט לעתיד, סרוגו נשאל כיצד הוא יכול למנוע את התאונה הבאה, "כשמנתחים את התאונות בענף רואים שהסיבה הנפוצה היא נפילה מגובה. יש 3 סיבות שבעטיין נופלים. הענף הוא מסוכן - זו לא עבודה משרדית, חלק גדול מהעובדים מגיע ממדינות שתרבות הבטיחות בהן אינה חזקה ומושרשת וזה משהו צריך ללמד אותם, ויש גם את האופי הישראלי של 'יהיה בסדר' וזה גורם לקבלנים לא לנהוג באחריות ולזלזל בנושא הבטיחות כי לי זה לא יקרה. השילוב של 3 הדברים האלה הוא קטלני. אנחנו מנסים לפתור את זה על ידי שינוי תרבותי, הקמנו את מטה הבטיחות בענף הבניה, אנחנו לומדים ומלמדים ניהול סיכונים ומנתחים כל אירוע בטיחות חמור כדי למזער את הנזקים ואת התאונות הבאות. אחד הנהלים שאנחנו מנסים להשריש הוא תדריך בוקר יומי שבו מדגישים את כל הסכנות וכך מלמדים את העובדים להיות זהירים יותר".