סגור
כנס מיטאפ לאומי 2023 ליאור הנדלסמן
(צילום: סיני דוד)

ליאור הנדלסמן: "המסע של חברות קליימט-טק הוא קשה וארוך"

הנדלסמן, ממייסדי SolarEdge ושותף בקרן Grove Ventures, במסגרת סדרת אירועי Talk & Network של "כלכליסט" ובנק לאומי: "אנו צריכים להגיע לפרויקטים שיורידו לנו בשנה עשרה גיגה טון של פחמן דו חמצני וזה אתגר - אבל היכן שיש אתגר יש הדמנות"

"הקליימט-טק הוא מעט חדש באקוסיסטם הישראלי, אנו מאמינים שחלק לא זניח מהפורטפוליו שלנו צריך להיות חברות שנדרש בהן יותר פיתוח טכנולוגי וקליימט-טק נופל בעולם זה", כך אמר ליאור הנדלסמן, ממייסדי SolarEdge ושותף כללי בקרן Grove Ventures, במסגרת המפגש השלישי בסדרת אירועי Talk & Network של "כלכליסט" ובנק לאומי אשר הוקדש לשוק ה-CLIMATE TECH.
"בעינינו קליימט-טק הוא כינוי לכל מה שמוריד פחמן דו חמצני מהאטמוספרה. קליימט-טק הוא גם טיפול במזון, פליטות שנובעות מגידול מזון, מחומרי הדברה ודשן ועד פוד-טק. עלינו לטפל בטבע שלנו. אנו מאבדים את משאבי הטבע ויש לא מעט פרויקטים כדי לשקם את הטבע ואפילו לייצר משאבי טבע שבולעים פחמן דו חמצני. יש לטפל בתעשיות הברזל והמלט. יש לנו יותר מדי פחמן דו חמצני באטמוספרה ואנו צריכים להגיע למצב בו יש לנו מספיק פרויקטים שיורידו לנו בשנה עשרה גיגה טון של פחמן דו חמצני וזה אתגר - אבל היכן שיש אתגר יש הדמנות - יש דחיפות, יש תמיכה ממשלתית, יש שוק שיש לו שווי אדיר. כיום אפשר לפתור חלק לא זניח מהבעיות ואני מאמין שעוד 20 שנים החברות הגדולות בעולם יהיו חברות בתחום הקליימט- טק. יש כאן הזדמנות מדהימה וזה מסעיר".
לפי הנדלסמן: "אני זוכר את לידת תעשיית הסייבר והענן וזו הזדמנות בסדר גודל כזה. זו הזדמנות מופלאה. אבל יש גם אתגרים. המסע של חברות קליימט-טק הוא קשה וארוך. חברות יוצאות לדרך עם מוצר עובד ומכאן יש מסע. כסף בשלב מוקדם קל יחסית להביא אבל אז יש מוצר וקשה למכור אותו, זה שלב קשה ומסוכן לחברות סטארט-אפ ובחברות קליימט-טק זה שלב ממושך מאוד כי הלקוחות מאוד שמרנים, הבנק לפעמים לא מוכן לממן את הפרויקט הראשון וזה אתגר, שלב ממושך בו חברות עלולות למות".
עוד הדגיש הנדלסמן: "יש למצוא משקיעים שמאמינים בטווח הארוך, יש למצוא מענקים ממשלתיים, יש להשתמש בדרכי מימון יצירתיות - אבל הכי חשוב זה למצוא מוצר מתאים - אני רואה לעתים יזמים שמכוונים למוצר שיש לו היתכנות רק בקנה מידה גדול. זה נורא קשה למצוא לקוח שיביא מימון לפרויקט בסדר גודל ענק.
"אני כיום מסתכל על חברות דווקא במובנים של חברות שיכולות להביא היתכנות לשוק בסקאלה קטנה וכך גם עשינו בסולאר אדג'. זה בעיני סוג של טיפ זהב. מעבר לכך בעולם משקיעי הון סיכון יש דיכוטומיה בה סטארט-אפ מתחיל ומוכר ישירות. זה לא עובד כך בעולמות הקליימט-טק. מודלי המכירה לשוק הם אחרים. צריך שותפים, צריך מפיצים וסטארטאפים לא אוהבים לעבוד עם מפיצים. אבל בקליימט-טק זה הכרחי. בקליימט-טק יש מודלים שונים של הכרה ברווח".
את דבריו סיכם הנדלסמן וציין: "לפני חצי שנה שיוועתי למצוא יזמי קליימט-טק טובים. אנשים עשו בישראל מה שאנו טובים בו - סייבר ופינטק. אנשים רצו לעולמות האלה כי הם טובים ואפשר לעשות בהם כסף טוב. אבל כעת אנו רואים יזמים מצוינים הולכים לעולמות אלה. עולם הקליימט-טק דורש יצירתיות ומציאת אנשים ומשקיעים שילכו עם הפרויקט לאורך הדרך".