סגור
כנס חוסן ישראל פרופ דן בן דוד
(צילום: סיני דוד, יריב כץ)

ועידת החוסן
"מחצית מהילדים בישראל מקבלים השכלה ברמה של עולם שלישי"

כך אמר פרופ' דן בן דוד, מייסד ונשיא מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס. "תלמידים אלו לא יוכלו לתחזק מערכת בריאות, רווחה וביטחון וצבא של עולם ראשון, ואנחנו לא נהפוך למדינת עולם שלישי, פשוט לא נהיה"

"רמת החינוך בישראל בתחומי היסוד נמצאת בתחתית העולם המפותח", כך אמר הבוקר פרופ' דן בן דוד, מייסד ונשיא מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס.
בן דוד הזכיר בנאומו את הכוונה להגדיל באופן משמעותי את הנטל על המילואימניקים, ואמר כי "השאלה היא איזה חברה יכולה לעמוד בכך". לדבריו, "אנחנו זקוקים לחרדים, ורואים בחברה החרדית שיש לא מעט שיכולים לעזור לנו".
מכאן עבר בן דוד לדבר על רמת החינוך העגומה בישראל, אשר מייצרת פערים עצומים בהמשך הדרך ועלולה אף להקשות על קיום המדינה. "כמחצית מהילדים בישראל מקבלים השכלה ברמה של עולם שלישי. ישראל היא המדינה המפותחת היחידה שאינה מחייבת את כל ילדיה בלימודי ליבה".
לדברי פרופ' בן-דוד, הבעיה מתחדדת משום ש"אנחנו רואים בנושא התקצוב עדיפויות סקטוריאליות על פני ממלכתיות ותמיכות לא שוויוניות".
בן דוד הגדיר את הבעיה העיקרית במשק הישראלי: "על כתפיים מאוד מצומצמות יושב משק שלם. בהייטק שמעסיק רק עשירית מכוח העבודה בישראל פריון העבודה גבוה ב-25% מהממוצע של ה-OECD, אבל כל יתר האוכלוסיה עם פריון עבודה על הפנים.
"זו הסיבה שפריון העבודה בישראל נמוך במידה ניכרת מהממוצע של ה-OECD. על כתפיים של מעטים מאוד יש נטל מס עצום. 20% מממנים סדר גודל של 90% ממס ההכנסה בישראל, ו- 50% כל כך עניים שאין להם את הכלים לעבוד במשק מודרני, והם לא משלמים בכלל מס הכנסה".
פרופ' בן דוד הציע למקד את המבט בעיר ירושלים: "אם נשתמש בירושלים כמשל, רואים שהשינויים הדמוגרפים באים לידי ביטוי מהר מאוד. בבתי הספר הממלכתיים בירושלים יש ירידה מהירה בכמות התלמידים, וכשמסתכלים על מי בא לעיר לעומת מי עוזב אותה - על כל 100 שעוברים לירושלים עוזבים יותר ויותר אנשים. לצד ירושלים יש את ישראל. אם מסתכלים על המסים שמתקבלים מירושלים ועל כמה הם גדלים במונחים ריאליים, מבינים שלירושלים יש כעת את ישראל, אבל מה יקרה כשישראל כולה תהפוך לירושלים".
פרופ' בן דוד ביקש לבחון את הכיוון הדמוגרפי של ישראל. לדבריו, הנתונים מראים שהמנהיגים של 5 מתוך 6 מפלגות הקואליציה באים משתי הקבוצות עם פריון הילודה הגבוה בישראל – נשים חרדיות ונשים דתיות מאוד.
"שיעור החרדים בכל דור מכפיל את עצמו, ובעוד 25 שנה בלבד מחצית מהתינוקות במדינת ישראל יהיו חרדים. הם צריכים את הכלים הבסיסיים ואנחנו זקוקים להם.
"למה צריכים לימודי ליבה?", ממשיך פרופ' בן דוד, "עבודה של בנק ישראל מראה כי מאז הכניסה של מעין החינוך התורני לישובים שונים בשנות ה-90, הנשירה עלתה ב-10% ויש ירידה של 15% בזכאות לבגרות.
"כשמדובר בסטודנטים חרדים שהולכים לכיוון של השכלה אקדמית – יש להבין שאין קיצורי דרך. אין איך לעקוף את הבעיה, ושיעורי הנשירה הנובעים מכך שאותם סטודנטים לא למדו לימודי ליבה הם גבוהים מאוד. עבודה שנעשתה בנושא מראה כמה חשוב להגיע לילדים בגיל צעיר, אחרת מתקשים לכסות את החסר. מספרים לנו סיפורים על הצלחות של החרדים באקדמיה – אבל לא דובים ולא יער. זה לא שהם נושרים מהטכניון, הם נושרים ממקומות די גרועים כי אפילו זה יותר מדי עבור מי שלא למד כילד".
"לאן פנינו?", תהה פרופ' בן דוד, והשיב: "על פי תחזית הלמ"ס, בעוד 4 עשורים אם לא נתעשת, פריון הילודה ישפיע, ואז מי שיהיה לא יוכל להחזיק משק של עולם ראשון. אם לא נתחיל לטפל בבעיות השורש של מדינת ישראל – זה לא הולך לקרות לבד.
"אם נתרבה הרבה נהפוך למדינה צפופה – אנחנו המדינה השלישית הכי צפופה ב-OECD אבל פריון הילודה מטורף. אם נסתכל קדימה על הצפיפות שהולכת להיות כאן, מגיעים למחוזות שלא הכרנו בעבר. בתחזית צפיפות על כל מדינות ה-OECD רוב המדינות נשארות עם אותה צפיפות, וישראל עוזבת את העולם המפותח. לאן פנינו? אם מסתכלים על 10 המדינות שצפויות להיות הצפופות ביותר בעוד 40 שנה, הכירו את החברים החדשים – בנלגדש, בורנדי ועוד.
קיימת נקודת אל-חזור דמוגרפית ודמוקרטית בישראל. חוקים שהיום קשה להעביר בכנסת, יהפכו לבלתי אפשריים להעברה.
מחצית מהתלמידים שמקבלים השכלה של עולם שלישי, לא יוכלו לתחזק מערכת בריאות, רווחה וביטחון וצבא של עולם ראשון. אנחנו לא נהפוך למדינת עולם שלישי, פשוט לא נהיה.
מה צריכים לעשות?
צריכים להתמקד בשני תחומים שיכולים לשנותאת התוואי של ישראל, ללא קשר לימין ושמאל - כולנו באותה סירה. פתרון השורש הוא מהפך במערכת החינוך - רמה גבוהה יותר של ליבת לימודים שתהיה אחידה לכולם. התוכנית הזאת חייבת להיות בכל בית ספר בישראל, ואין לממן אף בית ספר שלא מלמד ליבה מלאה. בנוסף יש לערוך שינוי באופן שבו מתגמלים מורים ולערוך רה-ארגון של משרד החינוך מבחינת ביזור סמכויות.
החלק השני והמשלים זה הכסף. לא יכול להיות שנמשיך לכוון את הכסף לכיוונים סקטוריאליים במקום ממלכתיים. אין לנו את הרזרבות לכך. יש להפסיק תמיכות של בתי ספר שלא מלמדים את מה שצריך ולנקוט שקיפות תקציבית מלאה. אם הדברים מעניינים אתכם היכנסו לאתר שורש, אבל הנושא חייב להיכנס לשיח הציבורי של מדינת ישראל. אנחנו עוסקים בדברים שנובעים מבעיות השורש.