סגור
עידן טנדלר, סגן נשיא בכיר בפאלו אלטו ויו"ר מיזם Place IL
(צילום: סיני דוד, יריב כץ)

ועידת החוסן
"הקמנו את הקרן הלאומית להייטק בנגב כדי ליצור מאות משרות באזור"

כך אמר בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס עידן טנדלר, סגן נשיא בכיר בפאלו אלטו ויו"ר מיזם Place-IL המבקש להגדיל את ייצוג הפריפריה בהייטק. טנדלר דיבר בוועידה על הקרן שקמה בחודשים האחרונים, ולדבריו הצליחה כבר לשלב בהייטק עשרות מתושבי הנגב המערבי שפונו מבתיהם: "ציונות עושים ולא מדברים"

"שעה ועשר דקות – זה הזמן שלוקח להגיע מת"א לשדרות. בשבועות האחרונים אני עושה את הדרך הזאת לא מעט פעמים, ובאחת הפעמים האחרונות שאלתי את עצמי איך זה הגיוני ששעה ועשר דקות מגדירים בישראל פריפריה.
"איך ייתכן ששעה ועשר דקות מגדירים את העתיד של הבנאדם, את העתיד של המשק. איך זה יכול להיות ששעה ועשר דקות מפרידות בין שדרות לשדרות רוטשילד, וגורמות לכך שהסיכוי של בנאדם משדרות להגיע להייטק או ללמוד 5 יחידות מתמטיקה נמוך ב-50% מהסיכוי של אדם אחר מת"א".
בשאלה המקוממת הזאת בחר לפתוח את נאומו בוועידת החוסן הישראלי של "כלכליסט" בשיתוף הפניקס עידן טנדלר, סגן נשיא בכיר ב-Palo Alto Networks ויו"ר מיזם Place-IL, המבקש לצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה בהייטק הישראלי ולשלב עוד ועוד כוחות מהפריפריה באקוסיסטם המקומי.
"ההייטק הוא קטר הצמיחה של מדינת ישראל. אז איך זה יכול להיות שכמעט רבע מהאוכלוסיה של מדינת ישראל חיה בדרום ובצפון, אבל רק 12% מעובדי ההייטק באים מהצפון ומהדרום?", תהה טנדלר. "איך יכול להיות הפער הזה, ואם אנחנו כל הזמן מדברים על ההייטק כקטר, אז איפה הקרונות?".
לדברי טנדלר, "מדינת ישראל קטנה מדי להצדיק פער כל כך גדול. אני חייתי 7 שנים בסן פרנסיסקו. בארה"ב ישראל היא סוג של מחוז מבחינת הגודל. בישראל המושג של פריפריה פשוט לא יכול לקרות. איך ייתכן שאנחנו כישראלים לא ממנפים את היתרון של הקוטן כדי לצמצם פערים? את זה באנו לשנות".
טנדלר מציין ש"יש המון מחקרים שעוסקים בזה, אבל השורה התחתונה וזה בטח נכון לישראל, היא שאין דבר שיכול לצמצם פערים כמו הייטק ויצירת משרות חדשות בהייטק, וזה מה שייצור חוסן אמיתי לישראל. פשוט לא הגיוני שיהיה כזה פער בין שדרות ותל אביב".
"יכול להיות שאתם אומרים לי שאני חי בסרט", המשיך טנדלר, "הרי ההייטק במשבר גדול. אבל הוא הולך לצאת מהמשבר. זה ייקח שנה, אולי שנתיים, אבל אם עוד שנתיים נגיע למצב שכל המשרות החדשות מיוצרות בת"א, הרצליה ורעננה, ולא באשקלון, אופקים, נתיבות ושדרות – ניכשל במשימת התיקון שכל כך נדרשת למדינת ישראל".
לדברי טנדלר, "זו אחת הסיבות שהקמנו את place-il – מיזם הייטק חברתי. עומדות מאחוריו עשרות קרנות הון-סיכון וחברות מובילות. המטרה שלנו היא להגדיל את שיעור האוכלוסיות שיש להן ייצוג חסר בהייטק כדי שהוא יהיה יותר מגוון וכדי שניתן הזדמנויות לכולם".
טנדלר מסביר ש"אותנו לא מעניין אם ים או ניקולה באו משדרות או שפרדוס הגיע מרהט. מה שחשוב לנו הוא לתת להם את ההזדמנות הראשונה בהייטק ולהכניס אותם לחברות המובילות. אנחנו רוצים שלכל אחד יהיה את היכולת להיכנס להייטק ולהוכיח את זה".
"איך עושים את זה?", המשיך טנדלר והשיב: "באמצעות פלטפורמה. שיתפנו פעולה עם כל הגופים בישראל, ואנחנו יודעים להגיע לכל האנשים בצפון, בדרום, באוכלוסיה החרדית והערבית ובקרוב גם בקרב נכי צה"ל. לא מעניין אותנו איפה למדת. חשוב לנו העתיד ולא העבר. אנחנו רוצים לראות מה הפוטנציאל של כל אותם אנשים ללמוד ולהתפתח, ואותם אנחנו מכניסים לתוכנית התמחות שנתית מסובסדת בהייטק".
"אלא שאז הגיע 7 באוקטובר, היום הקשה בהיסטוריה הישראלית", אומר טנדלר. "שאלנו מה אנחנו בהייטק יכולים לעשות עכשיו בטווח הזמן הארוך כדי לשפר את החוסן הישראלי. התשובה היתה מאוד ברורה – חוסן זה היכולת שלנו לקום אחרי שנפלנו. אבל לקום זה לא מספיק ואנחנו חייבים לשפר ולתקן את המציאות הישראלית".
מסיבה זו, מסביר טנדלר, החליטו ב-Place-IL להקים את הקרן הלאומית להייטק בנגב, שהושקה במסגרת הכנס. "יצרנו קואליציה גדולה עם משרדי הממשלה, עם מינהלת תקומה, עם עיריות שדרות ואופקים ועם עשרות חברות הייטק. הקמנו את הקרן הזאת מתוך מטרה ברורה לייצר מאות משרות של הייטק בנגב המערבי".
טנדלר ציין שהקרן קמה בפועל רק לפני ארבעה חודשים: "הקמנו אותה, גייסנו כסף וכבר הצלחנו למיין מאות מתושבי הנגב המערבי, שאז היה מפונים. אני גאה להשיק את הקרן הזאת ולבשר שיש לנו כבר שמות ראשונים של חבר'ה שהכנסנו להייטק הישראלי.
"אנחנו מוכיחים שציונות עושים ולא מדברים, ולכן אני קורא לכולם, לכל מי שבנגב המערבי, תצטרפו אלינו. אני קורא לממשלה, תשנו את סדרי העדיפויות, ואני קורא לחברים שלי בהייטק – נקראנו לדגל, עכשיו אנחנו צריכים להכניס את כל האוכלוסייה להייטק כדי ששעה ועשרה יהיה רק זמן הנסיעה ולכל בנאדם בישראל תהיה ההזדמנות להוכיח את עצמו ולא משנה איפה הוא גר. זו המשימה של הדור שלנו, והיא הכי מלהיבה. המשימה שלנו היא שכל אחד בישראל יוכל להוכיח את עצמו. זה אפשרי ואנחנו לוקחים אחריות ועושים את זה".