סגור
ועידת התחזיות נועה תשבי
(צילום: סיני דוד)

ועידת התחזיות
נועה תשבי על ההסברה הישראלית: "הדיבור על החטופים עובד - וגם להראות איך הצד השני מתנהג"

הסופרת, המפיקה ופעילת ההסברה הבינלאומית בוועידת התחזיות של כלכליסט: "לנסות לעצור את ההפגנות הפרו-חמאסיות בעולם ולגרום לאנשים להפסיק לקרוע פוסטרים של חטופים זה לא נכון בעיני. אני רוצה שאנשים נורמלים בעולם דווקא יראו אותם תולשים פוסטרים או דגלים של ארה"ב"

"הנהגת ישראל בפן של ההסברה במצב בעייתי מאוד. 51% אחוז מהצעירים האמריקאים (בגילאי 18 עד 24, לפי סקר שפורסם החודש - ע.ק), חושבים שהפיתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא שצריך לתת את ישראל לידי החמאס, ואלה הבוחרים בארה"ב", כך אמרה הסופרת, המפיקה ופעילת ההסברה הבינלאומית נועה תשבי, בשיחה עם סופי שולמן מ"כלכליסט", בוועידת התחזיות של כלכליסט, בשיתוף בנק הפועלים והפניקס.
לדברי תשבי, "ההחלטה לזנוח את המפלגה הדמוקרטית לטובת המפלגה הרפובליקאית ולזנוח את יהדות ארה"ב לטובת האוונגליסטים, להתמקד במה שקל ולא להתעקש על הקהלים האלה היתה טעות חמורה - ואנו צריכים כעת לחשב מסלול מחדש".
איך את מתמודדת עם הביקורת כלפיך למשל על התליון של ארץ ישראל השלמה או בנוגע למסיבת הוקרה שנערכה לכבודך השבוע שעוררה סערה?
"אני לא מתייחסת לדברים האלה, אלה רעשי רקע, והעיקר שכותבים את השם שלי נכון עם ו'. לגבי התליון - הגבולות הרי עוד לא הוחלטו, ולגבי אירוע ההוקרה, זו לא היתה מסיבה אלא אירוע שקט בלי מוזיקה שארגן בביתו אב שכול (אייל ולדמן - ע.ק), וזה ביזיון וכואב הלב שבזה מתעסקים. אני ממשיכה לעבוד".
איך את מנסה לטפל בחו"ל בפער ההסברתי בין האופן שבו אנו תופסים עצמנו כקורבן ואנדרדוג לבין התפיסה כלפינו ככובשים, קולוניאליסטים?
"אחד הדברים שקרו שלא שמו לב אליו בישראל ובעולם, זה השינוי של השיחה על ישראל שהפכה משיח על מדיניות כזו או אחרת או על פוליטקאי או גבולות כאלה ואחרים לשיח על שלילת זכות הקיום של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי בצורה אקוטית. לליברלים הישראלים היה קשה להפנים את זה. הם לא הבינו שזה מה שקורה. השיחה הרי מתחלקת למי מדכא או מי מדוכא, ואתה לא יכול להכניס את היהודים פנימה".
כלומר, לראות בנו את המקופחים?
"זו לא אולימפיאדה של קיפוח. הרי כיום אנו חופשיים, יש לנו מדינה וכדומה, אז אני לא בעניין של להגיד אני מקופחת, אבל כן לומר 'אל תשללו את הסיבה שאני צריכה להיות פה'. וזה מה שקרה בעולם - שיחה ששוללת את קיומנו פה. והיתה בנושא זה הזנחה (הכוונה בהסברה - ע.ק) של עשרות שנים, כי זה לא נעשה בטעות. היו כספים וזמן שהושקעו בכך בכוונה כדי לערער את מדינת ישראל. של ארגון ה-BDS וארגונים פלסטיניים שמי שעומד מאחוריהם אלה אנשים שקודם היו בארגונים שה-FBI פירק משום ששילמו כסף לחמאס, והם התארגנו מחדש בארגונים חדשים, והיום מובילים את המחאות בקמפוסים בחו"ל".
אבל נכשלנו, כי איך הם מצליחים להיות בקמפוסים של האוניברסיטאות הנחשבות וגם להיות בשיח ברשתות החברתיות ולשכנע?
"הדבר העיקרי שקרה אחרי 7 באוקטובר, שגם ישראלים וגם יהודים בעולם התעוררו וגם הקהל הנורמלי התעורר בעולם. לנסות לעצור את ההפגנות הפרו-חמאסיות בעולם ולגרום לאנשים להפסיק לקרוע פוסטרים של חטופים זה לא נכון בעיני כגישה. אני רוצה שאנשים נורמלים בעולם דווקא יראו אותם תולשים פוסטרים או דגלים של ארה"ב, שיראו שמה זה קורה. עד היום השיחה האנטי-ישראלית הזו היתה מתחת לפני השטח, ועכשיו זה יצא מעל פני השטח - וכעת אנשים יכולים וצריכים להתנהל מול זה, גם העם היהודי וגם מדינת ישראל".
איך את מודדת את ההצלחה של הסרטונים שלך?
"מבחינת רשתות חברתיות זה קל, כי אפשר לראות כמו צפו ושיתפו ועשו לייקים, ואנו רואים מה תופס ומה לא. מבחינת שינוי דעה של אנשים, אז אני שומעת על זה ממקומות שונים, אם אנשים מדברים על זה, ומודדים סנטימנט, למשל באמצעות סקרים שאנו עורכים. יש גם עלייה במכירות הספר שלי מאז 7 באוקטובר".
מה ישראל צריכה לעשות כדי לא לאבד את הצעירים היהודים שהזנחנו ואת הציבור הלא יהודי, כמו האמריקאים הרפורמים למשל?
"זה משהו שיצריך עבודה ואסטרטגיה. למשל ראינו שהשיימינג עובד, למשל כשאתה מצלם אנשים שתולשים פוסטר - ואז הם מאבדים את עבודתם. הדיבור על החטופים גם עובד וגם להראות איך הצד השני מתנהג, כדי שלמשל אם אתה חבר בקהילת הלהט"ב תבין שאין לך מה לחפש למשל בעזה. היום אנו חיים בעידן שאם התבטאת בצורה גזענית ומיזוגנית - תשלם את המחיר. עד היום ככל שזה נגע ליהודים זה לא היה תקף, ולהיות אנטישמי היה כביכול בסדר - ולכן אני עם הסיפור הזה גמרתי. אם אתה מתבטא נגד יהודים וישראל בצורה מסיתה, אז תשלם את המחיר ויפטרו אותך".
אנחנו נראה אותך מתי שהוא בפוליטיקה הישראלית?
"כרגע אני חושבת שאני מועילה איפה שאני נמצאת".