סגור
סיטק פורום היוניקורנס פאנל עירית קאהן, יובל כהן, עידית מועלם, גיא נבון - Panel Irit Kahan, Yuval Cohen, Idit Muallem, Guy Navon Ctech Unicorn Forum

פורום היוניקורנס
"יש הרבה כסף שמוכן להשקעה - זה עניין של תזמון"

כך לפי אירית קאהן, שותפה ב-DTCP, בפורום היוניקורנס של כלכליסט ודיסקונט. לדבריה, "אנשים מחכים לראות איפה השוק יהיה בעוד כמה חודשים". יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בקרן StageOne, "אף אחד לא יוכל לומר מתי השוק הציבורי ייפתח מחדש, אבל יחס האקזיטים יחזור להיות 80/20"

"ראינו הרבה אי ודאות בתקופה האחרונה - ואי ודאות בשוק הציבורי זה רעיל", פתחה ואמרה אירית קאהן, שותפה ב-DTCP, בשיחה עם ג'יימס ספיירו מ-CTech בפורום היוניקורנס של כלכליסט ודיסקונט. "ראינו שינוי טקטוני בהשקעות הון סיכון. אנשים מחכים לראות איפה השוק יהיה בעוד כמה חודשים. אני חושבת שזה בדיוק איפה שאנחנו בשלב הנוכחי. אנחנו מחכים לראות אילו שוויים יתקבעו. אנחנו רואים את נפילת השוק הציבורי וצריך לקחת זמן לראות את האפקט על השוק הפרטי".
"הכותרת צריכה להיות 'חזרה למציאות'", התבדח יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בקרן StageOne. "בשוק הישראלי ב-20 השנים האחרונות, יותר מ-80% מהאקזיטים היו רכישות ומיזוגים ו-20% בלבד היו הנפקות. חלק מהחברות הציבוריות החדשות לא היו חזקות מספיק בשביל להנפיק. השוק חוזר לקדמותו וזה תהליך בריא. אני מאמין שמ-2002 ועד 2010 לא הייתה אפילו הנפקה יחידה של חברה ישראלית בנאסד"ק. אף אחד לא יוכל לומר מתי השוק הציבורי ייפתח מחדש, אבל יחס האקזיטים יחזור להיות 80/20".

3 צפייה בגלריה
כנס פורום היוניקורנס 2022 יובל כהן, מייסד ושותף־מנהל, StageOne
כנס פורום היוניקורנס 2022 יובל כהן, מייסד ושותף־מנהל, StageOne
יובל כהן, מייסד ושותף־מנהל, StageOne
(צילום: אוראל כהן)

עידית מועלם-ידיד, שותפה בקרן פיטנגו Growth הוסיפה: "הרף נעשה גבוה וגבוה להנפקה, אבל גם בכל השלבים, שלבים מוקדמים וצמיחה. אז צריך לזכור את זה".
"האקו סיסטם מאוד רגיש לכלכלה האמיתית ועד לאחרונה לא הייתה אינפלציה, היה הרבה כסף זול וכעת הכלכלה האמיתית משתנה", אמר ד"ר גיא נבון, מנהל דיסקונט טק. "יש אינפלציה במדינות רבות. בנקים מרכזיים סוגרים את דלתותיהם, אז אנחנו רואים שינוי בחברות ציבוריות והתיקון עכשיו נכנס לחברות פרטיות. זה תיקון בריא, כאמור. אנחנו צופים שחברות ינצלו את היתרון הזה ויהפכו להיות בריאות יותר, ויהיו חברות שייסגרו, יתמזגו ויירכשו".
"יש הרבה כסף שמוכן להשקעה", סבורה קאהן. "זה עניין של תזמון. אנחנו לא רואים אותו משבר כמו במשברים הקודמים. אנחנו היינו אז בשיא השוק השורי. אני לא חושבת שיש משבר מהותי בתעשיית ההון סיכון".

3 צפייה בגלריה
כנס פורום היוניקורנס 2022 אירית קאהן שותפה DTCP
כנס פורום היוניקורנס 2022 אירית קאהן שותפה DTCP
אירית קאהן שותפה DTCP
(צילום: אוראל כהן)

"השוק בוגר אפילו יותר מאשר במשבר הקודם", העריך כהן. "אנחנו רואים עוד ועוד מיזוגים של חברות ישראליות עם חברות ישראליות אחרות. אני חושב שאם שוק ההנפקות יפסיק, אנחנו נראה פחות עסקאות כאלה וזה ישפיע גם על שוק ההנפקות המקומי. חברות לא יוכלו לגייס כסף בשוק הציבורי וזה יקשה עליהן לשלם במזומן או במניותיהן על רכישות ומיזוגים".
"ב-2008 לא היה כסף להשקעות, המחויבות של קרנות ההון סיכון היא להשקעה לטווח ארוך", טענה מועלם-ידיד. "הכל הולך לכיוון מומנטום חיובי. אנחנו נראה הרבה הזדמנויות - אולי פחות מאשר בשנתיים האחרונות, אבל עדיין יהיו הזדמנויות, בעיקר להון סיכון בטווח הארוך".
"ראיתי שני משברים עד היום", נזכר כהן. "אני חושב שב-6 עד 8 הרבעונים הבאים אנחנו נראה הרבה קרנות הון סיכון נעלמות. היו הרבה קרנות זרות שנכנסו וגייסו הרבה כסף. אז השחקנים האלה עכשיו במצב קשוח מאוד. אני מאמין שקרנות Early Stage עדיין רגישות למצב, אבל פחות מקרנות צמיחה. לכן נראה פחות חברות מגייסות כסף חדש".
3 צפייה בגלריה
כנס פורום היוניקורנס 2022 עידית מועלם־ידיד שותפה פיטנגו Growth
כנס פורום היוניקורנס 2022 עידית מועלם־ידיד שותפה פיטנגו Growth
עידית מועלם־ידיד שותפה פיטנגו Growth
(צילום: אוראל כהן)

"דיברנו על איך חברות ומשקיעים מתנהגים. אבל אנחנו עוד לא יודעים איך הכלכלה האמיתית תתנהג", העריך נבון. "יש ורטיקלים שיהיו יותר רגישים לשינויים בכלכלה האמיתית. הבעיה הכי קשה תהיה בחצי השני של השנה הנוכחית". נבון התייחס לתפקיד שמגלמים הבנקים בתעשיית ההון-סיכון המודרנית: "בדרך כלל סטארטאפים הולכים תחילה להון סיכון, וזה בסדר. הסיכון מאוד גבוה בשלב הסיד והתמורה מאוד גבוהה. והבנקים לא רוצים להיכנס לזירה הזו. אבל אחרי שיש הכנסות וקצב צמיחה, אז הסיכון נמוך יותר ובנקים יכולים להיכנס פנימה ולתמוך בחברות ובקרנות ההון סיכון. כולנו חברים ותומכים אחד בשני. כולנו רוצים לתמוך בחברות מצוינות לעזור להם לעשות סקייל אפ. כל הדיל פלואו שלנו זה מההון-סיכון, כלומר אנחנו נמצאים מדרגה שנייה כדי לתמוך בחברות. כשחברה מתחילה לעבוד ישירות עם בנק, זה טרום הנפקה, אנחנו עוזרים להם להבין על מה הם צריכים לדווח".