AI Week
מייסד ומנכ"ל פייבר: "אנחנו חד-משמעית בבועה, אבל זה לא יסתיים כמו הדוט קום"
מיכה קאופמן אמר בשבוע ה-AI של כלכליסט ו-Commit כי כרגע יש עודף מיזמים בתחום ה-AI, אך בסוף יהיה "ריסט באסטרטגיית ההשקעות של משקיעים" ו"ההשקעות ילכו לאיפה שיש באמת ערך"
"אנחנו חד-משמעית בבועה", כך אמר מיכה קאופמן, מייסד ומנכ"ל פייבר (Fiverr), בשיחה עם עיתונאי כלכליסט מאיר אורבך, במסגרת שבוע ה-AI של כלכליסט ו-Commit.
ב-15 שנה שפייבר קיימת היא ראתה מובייל, ענן ועכשיו את ה-AI. האם אנחנו עומדים בפני עוד מהפכה דוגמת מובייל וענן, שלמדנו לעכל מהר, או שזה משחק חדש לגמרי?
"זה עוד סוג של גל, אבל הוא יותר דרמטי ומכל מיני סיבות. מה שמאפיין את הגלים הקודמים הוא שהיה זמן להתרגל אליהם. פייבר היתה אחת החברות הראשונות בישראל שקמה על תשתית ענן לפני 16 שנה. הענן רק התחיל, והיו סימני שאלה אם זה נכון לשחרר את הדאטה מהמשרדים למקום לא ידוע, אבל היה למעלה מ-5 שנים להתרגל לזה. לכל מהפכה לקח עשר שנים להגיע לבגרות. ה-AI קיים כבר המון זמן, אבל ההשקה של ה-LLM וה-GenAI - זה היה ברגע. כש-ChatGPT הושק, ועוד בחינם, זה היה מאוד דרמטי, ואני חושב שאחד הדברים הדרמטיים שקורים בעידן הזה הוא המהירות שבה דברים קורים. המהירות מקשה להגיב ולהבין את המהפכה מהר".
אנחנו רואים שהמהירות כל כך גדלה שאנחנו לא מספיקים לקלוט דבר.
"זה נכון גם ברמה האנושית. יש איזה רגע בזמן של אנשים שמנהלים חברות, הוא רגע שיוצר אי נחת עצומה, כי זה מקום שאתה צריך להגיד לעצמך - אני לא יודע. זה קורה כל כך מהר שאני יכול לחשוב על פרשנויות ומה יקרה, אבל יש אינסוף אפשרויות ועתידים אפשריים ורק אחד יתממש. כולם רוצים לנחש מהו, החל מאלון מאסק וסם אלטמן ועד אני הקטן - ואף אחד לא צודק. זה לא שאלה של אמת מוחלטת, אלא לאן יילך העולם המסחרי.
"מה שקורה עכשיו מזכיר לי את שנת 1768, כשהצליחו להקטין את מנוע הקיטור מגודל של קטר ושמו אותו על כרכרה של סוסים במקום הסוסים. זה מה שקורה ל-AI היום. כיום רואים מימושים ראשונים של איך לקחת את הטכנולוגיה ולשלב אותה במימושים הישנים יותר, כמו אמזון שמשתמשת ב-LLM לסכם ביקורות של לקוחות כדי לחסוך לקרוא אותם. זה לא מימוש של AI. אני חושב שאנחנו בתקופת ביינים שמבינים שחייבים להשתמש בזה ויודעים שקיבלנו כח חדש שעושה שינוי משמעותי בדרך שבה אנחנו חושבים על עסקיםן עבודה, ועדיין לא ברור לאן זה יילך".
לפי מה שאתה מתאר, זה יגיע מהר מאוד.
"לקח 100 שנה לרכב להופיע. במונחים של היום זה ייקח הרבה פחות. אני חושב זה לקח מעניין למי שמנהל חברות - המהירות היא אחד המאפיינים המבדילים בין חברות. אם אתה פועל מהר, אתה מקטין את העלות של הטעות. אני חושב שמה שמאפיין חברות מצליחות הוא שהפחד הוא דבר מנוהל, וצריך לדעת להרגיע ולהקטין אותו, כי מי שמפחד לא עושה, ומי שלא עושה לא מצליח. חברה כמו פייבר היא הימור מטורף עם אינסוף סיכון, אבל בלי לקחת אותו לא היתה הצלחה".
האם אנחנו בבועה?
"חד-משמעית. זה בועה, אבל זה לא יסתיים כמו הדוט קום. בגלל המהירות והנגישות, יש עודף מיזמים עם הבדל מאוד מינורי. אין צורך בכל כך הרבה פתרונות. יש פה סוג של בהלה לזהב. רוב המשקיעים ימצאו את עצמן עם חברות שבסופו של דבר ייסגרו, ואלה שהצליחו בהימור יכולים לקבל החזר מטורף על ההשקעה שלהם. זה יעשה ריסט באסטרטגיית ההשקעות של משקיעים. ההשקעות ילכו לאיפה שיש באמת ערך".
























