סגור
ועידת ניו יורק פאנל סיון שמרי דהן, מאיה הנקין, מעין כהן, סער יוסקוביץ׳
(צילום: אוראל כהן, תומריקו)

Mind the Tech NY
"סטארט־אפים צריכים ללמוד לעמוד בתחזיות"

הדברים נאמרו על ידי אורי קרן, מנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, בפאנל של קרן ההון סיכון קומרה שהתקייים בוועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי

פסימיות, צמיחה או רווחיות – אלה הנושאים שבהם דן פאנל שארגנה קרן ההון סיכון קומרה עבור יזמים של חברות סטארט־אפ צעירות ומבטיחות. הפאנל, שהתקיים במבנה של בורסת ניו יורק, נועד לסייע ליזמים בתחילת דרכם להתמודד עם חוסר ודאות שמאפיין את חיי היומיום שלהם באקוסיסטם הטכנולוגי. את הפאנל הנחתה סיון שמרי דהן, שותפה בקרן ההון סיכון קומרה, והשתתפו בו סער יוסקוביץ', מנכ״ל ומייסד משותף באוגורי, שפיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית לבדיקת תפקוד מכונות תעשייתיות, קסנדרה סאייר, ראשת המחלקה לשווקים בינלאומיים בבורסת ניו יורק, ואורי קרן, מנהל השקעות ראשי מור גמל ופנסיה.
בנוגע לתעדוף של צמיחה על פני רווחיות, שאלה שמעסיקה את מגזר ההייטק, הדעות היו דומות: צמיחה רווחית, כלומר יעילות תפעולית. ״התשובה היא שניהם, אך השאלה היא מתי״, אמר יוסקוביץ', ״התפקיד שלנו הוא לשחק לטווח הרחוק ולחשוב במקביל על הטווח הקצר כי אנחנו זקוקים לכסף. האיזון הזה תלוי במצב המאקרו־כלכלי".
״בגלל השינוי המאקרו־כלכלי, זה רווחיות, אבל היא לא חייבת להיות מיידית. הצמיחה צריכה להוביל לרווחיות. גם צריך לראות איך נבנה תזרים מזומנים חיובי", הוסיפה סאייר את נקודת המבט של המשקיעים בשוק הציבורי. לדברי קרן, ״הצמיחה צריכה להיות יעילה. כמשקיע לא אכפת לנו כמה זמן זה ייקח, אבל אנחנו רוצים לראות איך הצמיחה תקרב אותך לרווחיות״.
שלושת המשתתפים שידרו אופטימיות זהירה להמשך 2024 בהתבסס על הרבעון הראשון של השנה. ״אני מקווה שמה שראינו במדדים ב־2023 יורחב יותר למניות נוספות לכיוון התוכנה גם ויש מעין ריח כזה באוויר״, אמר קרן.״השנה יותר אופטימית, מרגישים את זה בשוק ההנפקות שהתחיל חזק את 2024. בינואר ובפברואר כבר גויסו 6.5 מיליארד דולר וזה הרבה יותר מבתקופה המקבילה. אומנם אנחנו בשנת בחירות בארה״ב, מה שלרוב מוסיף חוסר ודאות, אבל אנחנו רואים לא מעט חברות בתהליך, למשל הרשת החברתית רדיט, שנערכת להנפקה. יש אופק ברור יותר מבשנתיים האחרונות. כמו כן, היום מבינים שמה שעובד זה הנפקות ולא ספאקים. למשקיעים יש אפס תיאבון לזה״.
בנוגע לשאלה איך סטארט־אפים צריכים להיערך להנפקה עתידית, אמר קרן: ״כשחברה רוצה לגדול ולצמוח לאורך זמן עם אופק של הנפקה בעתיד אני נותן למנכ״ל שתי עצות: הראשונה להתאמן בניהול תחזיות, מה שאומר בנייה של מחלקה טובה של סמנכ״ל כספים וניהול כספים. זה אומר ללמוד לעמוד בתחזיות כי כחברה ציבורית נענשים חזק על פספוסים. דבר שני זה תכנון של מבנה בעלי המניות. צריך שיהיו שם שם גם גופים מוסדיים וגם קרנות השקעה".