סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מרכז הפצה של פליפקארט ב הודו
מרכז הפצה של פליפקארט בהודו (צילום: בלומברג)
בלעדי

ענקית הסחר האלקטרוני Flipkart סוגרת את מרכז הפיתוח הישראלי; כ-40 עובדים יפוטרו

סגירת המשרדים בישראל היא חלק משינוי גלובלי של פליפקארט, שעוברת תהליך של קונסולידציה וחיתוך בהוצאות תפעול, זאת בנוסף להשפעות המצב הבטחוני בישראל. חלק מהעובדים ימשיכו לעבוד ארבעה חודשים נוספים זאת כדי להעביר את הידע למקבילים בהודו

ענקית הסחר האלקטרוני Flipkart (פליפקארט) שמרכזה בהודו, סוגרת את מרכז הפיתוח הישראלי ומפטרת את כל עובדיה, כך נודע לכלכליסט. בשנת 2018 רכשה וולמארט כ-77% ממניות פליפקארט תמורת כ-16 מיליארד דולר, אחת העסקאות הגדולות בעולם בתחום האי-קומרס. מרכז הפיתוח בתל אביב העסיק כ-40 עובדים שהתמחו באיסוף וניתוח ביג דאטה בזמן אמת על מוצרי המתחרים ובניית אלגוריתמים מורכבים של תמחור דינאמי.
החברה החלה לפעול בישראל בשנת 2018 לאחר רכישת Upstream Commerce הישראלית, שהתמחתה בתמחור תחרותי בזמן אמת וניתוח מגמות שוק. רכישה זו הובילה להקמת מרכז פיתוח וחדשנות בישראל, שהוביל כיום את מאמצי פליפקארט בתחומי AI ואלגוריתמיקה.
פליפקארט הדגישה היום בהודעה שנמסרה לעובדים, שאין שום עניין בין החלטת הפיטורים למקצועיות ויכולות של עובדי האתר הישראל. השותפות עם המרכז בישראל הייתה מבורכת ופעילה, המערכות והטכנולוגיות שפותחו בישראל הן קריטיות וימשיכו לשמש את פליפקארט בליבת הפעילות. עד כ-40% מהעובדים ימשיכו לעבוד כארבעה חודשים נוספים להעברת הידע למקבילים בהודו, זאת תמורת תגמול משמעותי בנוסף לפיצוי של חודשי שכר בתום העסקתם. גם שאר העובדים שאינם נשארים יקבלו פיצוי של שלושה חודשי שכר ויהיו זכאים לבונוס מלא עבור שנת 2025.
לפי גורמים שמכירים את פעילות החברה, סגירת המשרדים בישראל היא חלק משינוי גלובלי של פליפקארט, שעוברת לאחרונה תהליך של קונסולידציה וחיתוך בהוצאות תפעול, זאת בנוסף להשפעות המצב הבטחוני בישראל. החברה נערכת לקראת הנפקה שמתוכננת ל-2026, במסגרת המהלך היא מבצעת קיצוץ הוצאות אגרסיבי שכלל צמצום של 25%-30% מכח האדם העולמי. הקיצוץ פסח על הפעילות בישראל לאורך השנתיים האחרונות, אך מנהל חדש בכיר שהגיע לארגון הבהיר שהוא מסתכל על הדברים רק דרך הפריזמה של הכסף.
העלויות של מרכז הפיתוח הישראלי גבוהות, כאשר מהנדס AI בישראל עולה פי 3 בממוצע ממקבילו בהודו. גורמים המקורבים לחברה הוסיפו כי בהנהלה הראשית התחלפו מנהלים שבשונה מבעבר לא הגיעו לביקור בישראל לאורך תקופת המלחמה. בשנים קודמות ההנהלה הבכירה הייתה מגיעה לביקור 2-3 פעמים בשנה כולל מנכ"ל החברה. המלחמה גרמה לעצירת ביקורים של שותפים ומנהלים בארץ, לכך נוספה פגיעה של אחד הטילים האיראניים לא הרחק מהמשרדים בתל אביב שעוררה חששות כבדים בהודו.
קבוצת פליפקארט היא אחת מהגופים המובילים בתחום המסחר הדיגיטלי בהודו וכוללת חברות בת כמו פליפקארט, מיינטרא, פליפקארט סיטונאות, פליפקארט בריאות+ ו- Cleartrip. החברה נוסדה בשנת 2007 ואפשרה למיליוני מוכרים, סוחרים ועסקים קטנים להשתתף במהפכת המסחר הדיגיטלי של הודו. עם בסיס משתמשים רשומים של למעלה מ-500 מיליון, השוק של פליפקארט מציע יותר מ-150 מיליון מוצרים ביותר מ-80 קטגוריות. כיום ישנם למעלה מ-1.4 מיליון מוכרים על הפלטפורמה. פליפקארט הייתה חלוצה בשירותים כמו תשלום במזומן בעת המסירה, EMI ללא עלות, החזרות קלות ו-UPI. חידושים ממוקדי לקוח אלה המתמקדים בשיפור הצעות התשלום הדיגיטליות לכל הלקוחות תוך הפיכת הקניות המקוונות לנגישות יותר וברות השגה למיליוני הודים.