סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הסמארטפונים המתקפלים של סמסונג גלקסי Z פולד ופליפ 4
הסמארטפונים המתקפלים של סמסונג גלקסי Z פולד ופליפ 4 (רפאל קאהאן)

הסמארטפונים המתקפלים החדשים של סמסונג: קלים וזולים מהדור הקודם

החברה השיקה היום את הדור הרביעי של סמארטפוני הגלקסי Z פולד והפליפ שיהיו זמינים בישראל בסוף אוגוסט. הפולד 4 יימכר ב-6,500 שקל לגרסת הבסיס עם 256 גיגה-בייט, הפליפ 4 יותר זול ומחירו יתחיל ב-3,600 שקל לגרסת ה-128 גיגה-בייט

סמסונג השיקה היום (ד') את סמארטפוני הגלקסי Z פולד ופליפ 4 באירוע שערכה בניו יורק. זהו הדור הרביעי של המכשירים בעלי המסך המתקפל של היצרנית הקוריאנית ונראה שהיא סומכת עליהם כדי לשכנע את הלקוחות שכבר לא מדובר בגימיק או במכשירים שדורשים כפפות של משי בשימוש יומיומי. הפולד והפליפ מייצגים שתי תצורות משלימות, הפולד הוא סמארטפון שנפתח לטאבלט קטן והפליפ הוא סמארטפון מסורתי שמתקפל באמצע לחצי - מה שאמור להפוך אותו להרבה יותר נוח לנשיאה. זכינו להתנסות קלה במכשירים והם מרשימים מאוד - אם כי השינויים בינם לבין הדור הקודם מזעריים.

גלקסי Z פולד 4
הדגם הבכיר הוא גם המרשים ביותר ויזואלית, הוא מצויד בשני מסכים, חיצוני בגודל 6.2 אינץ' בעל קצב רענון דינמי של עד 120 הרץ ומסך פנימי גדול בן 7.6 אינץ'. המסכים לא גדלו אבל השטח שהם תופסים על פני המכשיר כן, כלומר המכשיר עצמו קטן יותר כך שהמסך הפנימי מכסה כמעט 91% משטח הפנים לעומת כ-88% בדור ה-3. כך גם המסך החיצוני אם כי סמסונג לא ממש מציינת את הנתון הזה. המעבד הוא הסנאפדרגון 8 Gen 1 פלוס - כלומר הדור האחרון של מעבד הדגל של קוואלקום שמעניק ביצועים מצוינים תוך שמירה על צריכת חשמל סבירה. עוד משהו שהשתנה עם הקטנת גוף המכשיר הוא המשקל שאיבד כ-10 גרם בשנה ועבר ל-263 גרם. המכשיר כולל שלושה נפחים למרחב האחסון - 256 גיגה-בייט, 512 ג''ב ו-1 טרה-בייט. זכרון הפעולה בכל הדגמים הוא 12 גיגה-בייט.
המצלמה הראשית עשתה צעד אחד קדימה ושניים אחורה. החיישן הראשי הוא כעת בן 50 מגה-פיקסל אבל הם קטנים יותר - 1 מיקרון לעומת 1.8 בדור היוצא. יש גם חיישן זום בן 10 מגה-פיקסל לעומת 12 מגה-פיקסל במצלמה של שנה שעברה אבל מנגד היא כעת יכולה להגדיל פי 3 וגם גודל העדשה עבר ל-67 מ''מ. מצלמת הזווית הרחבה נשארה אותה אחת בת 12 מגה-פיקסל.

2 צפייה בגלריה
הסמארטפונים המתקפלים גלקסי Z פולד ופליפ 4 במבט מלמעלה
הסמארטפונים המתקפלים גלקסי Z פולד ופליפ 4 במבט מלמעלה
הסמארטפונים המתקפלים גלקסי Z פולד ופליפ 4 במבט מלמעלה
(רפאל קאהאן)

גם מערך מצלמות הסלפי נשאר אותו הדבר. מצלמה חיצונית בת 10 מגה-פיקסל ומצלמה פנימית שמוטמעת מתחת למסך בת 4 מגה-פיקסל. בסמסונג טוענים שהשינוי העיקרי הוא בעיקר בתוכנה ובדרך בה המצלמה מנצלת את היכולות שלה. אגב, המצלמות של סמסונג מפותחות כאן בישראל בחלקן הגדול. זאת בזכות בין היתר רכישת הסטארט-אפ הישראלי קורפוטוניקס לפני כמה שנים. מרכז הפיתוח שלה שוכן בתל אביב והוא נפרד מהמרכזים ביקום ובפתח תקווה.
יש גם תמיכה בסטיילוס כמו במכשירי הנוט והגלקסי S אולטרה. והסוללה בת 4,400 מילאמפר שעה אמורה להחזיק את המכשיר לפחות ליום מלא. בהתחשב שכנראה רוב השימוש יהיה במסך החיצוני - כפי שיצא לנו להתנסות בדורות הקודמים - זו בהחלט צפויה להחזיק מספיק. בהתנסות הקצרה שהיתה לנו עימו ניכר היה שרוב השינויים היו דווקא בתוכנה. זו קיבלה מספר שדרוגים שאמורים לנצל את התצורה הייחודית של הפולד - כמו למשל סרגל פתיחת אפליקציות שמופיע בתחתית המסך בכל מצב ומשפר את יכולת פתיחת האפליקציות. בנוסף, ניתן לפתוח מספר חלונות במקביל בצורה שמקרבת את הפולד למחשב כיס. עם זאת לא התנסינו מספיק בתכונות האלה כדי לגלות אם הן אכן שימושיות או רק נראות טוב על הנייר.

גלקסי Z פליפ 4
כמו אחיו הגדול, גם הפליפ לא זכה לשינוי מהותי בתצורה שלו. אבל אם הפולד רזה - הפליפ דווקא השמין וכעת הוא שוקל כ-187 גרם. 5 יותר משנה שעברה. גם כאן המסך הוא אותו אחד, בן 6.7 אינץ' אבל הוא תופס מעט יותר שטח פנים מאשר הדגם היוצא. מבחוץ יש עדיין מיני מסך בן 1.9 אינץ' שכולל תמיכה בצילום עצמי וגישה לכל מיני פקדים של אפליקציות כדי שלא תצטרכו לפתוח את הטלפון כדי להפעיל אותן. המעבד הוא אותו אחד שתמצאו בפולד. גם כאן ישנם שלושה נפחי אחסון, 128 גיגה-בייט, 256 ו-512 ג''ב. הסוללה כאן לעומת זאת גדלה ל-3,700 מיליאמפר שעה, זה לא משתווה לסוללות של מכשירי הדגל עם מסך זכוכית בגודל מקביל, אבל בסמסונג מקווים שזמן השימוש במסך יהיה קטן יותר, מה שאמור לחפות על השרידות שלה בשימוש שוטף.
גם המצלמה לא שונה מהותית מהדור ה-3. החיישן הראשי בן 12 מגה-פיקסל זוכה לפיקסלים מוגדלים ל-1.8 מיקרון. מה שיסייע לביצועים משופרים בתנאי תאורה קשים. חיישן הזווית הרחבה הוא לעומת זאת אותו אחד שהיה כאן בשנה שעברה. גם מבחינת גודל השינויים לא מאוד גדולים. מילימטר אחד לכאן או לשם והעובי אפילו נשאר על 6.9 מ''מ כשהוא פתוח ו-17.1 מ''מ כשהוא מקופל. ועדיין מדובר במכשיר שלטעמנו היה הרבה יותר שימושי מאשר הפולד בזכות טביעת הגוף הקטנה יותר שלו מה שהופך את השימוש בו לנוח ביותר.

2 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי פליפ 4
סמסונג גלקסי פליפ 4
סמסונג גלקסי פליפ 4
(רפאל קאהאן)

תכונות משותפות
לשני המכשירים יש מספר תכונות משותפות. העיקרית שבהן היא זכוכית המסך מסוג גורילה ויקטוס פלוס שאמורה לספק עמידות משופרת. מניסיוננו מדובר בזכוכית מאוד עמידה. אבל לצערנו המסכים המתקפלים אינם מוגנים בה, שכן רוב המבנה שלהם מבוסס על פלסטיק עם יריעת זכוכית דקיקה. אנו מקווים שהמסכים זכו לשיפור בהגנה עליהם מפני שריטות ותלאות היום-יום - אך את זה נדע לומר בסקירה. מנגד יש כאן הגנה מפני מים בתקן IPX8. הגנה מפני אבק וחול אין מסיבות מובנות אבל בסמסונג אומרים שהמכשירים אטומים יותר מהדורות הקודמים בזכות שיפור בהגנה על מנגנון הפתיחה והציר שמפעיל אותו. יש גם שריון אלומיניום פנימי שמחזק את הגוף ואמור למנוע נזק מבני במקרה של נפילות. עוד תכונה משותפת לצערנו היא עצמת הטעינה הנמוכה בת 25 וואט שכבר ראינו במכשירי הגלקסי הקודמים. סמסונג אומרת שזה מאפשר לטעון 50% מהסוללה בחצי שעה. שזה נתון קצת מעליב בהתחשב במהירות שזמינה למשתמשי סמארטפונים של יצרנים אחרים.
השקת המתקפלים החדשים לוותה גם בהשקת הדור החדש של השעונים החכמים - הגלקסי ווטש 5 והבאדס פרו 2. בסך הכל לא היו הפתעות יוצאות דופן בהשקה הזו. מדובר במכשירים שצפויים לתפוס את הבמה המרכזית מעתה ואילך באסטרטגיית המכירות שלה. היא התגאתה במכירות של כ-10 מיליון מכשירים מתקפלים מהדור הקודם למרות התמחור הגבוה מאוד שלהם. הפעם יש בשורה מהכיוון הזה. החברה הודיעה על ירידה קלה במחיר. הפולד 4 יימכר ב-6,500 שקל לגרסת הבסיס עם 256 גיגה-בייט, 6,850 שקל לגרסה בת 512 ג''ב ו-7,700 שקל לגרסה הבכירה שלא תימכר בכל החנויות - אלא רק במיקומים מסוימים. הפליפ 4 יותר זול ומחירו יתחיל ב-3,600 שקל לגרסת ה-128 ג''ב, 3,850 שקל לגרסת ה-256 ג''ב ו-4,300 שקל לגרסת 512 ג''ב. הפליפ זוכה למספר צבעים חדשים כגון סגול, שחור אבל כעת גם זהב, ורוד וכחול - מה שכנראה מצביע על כך שהוא מיועד יותר לכאלה שהנראות חשובה להם. יבואנית סמסונג בישראל - סאני - מסרה לנו שהמכשירים יהיו זמינים בישראל בסוף אוגוסט. עם זאת ניתן כבר כיום להזמין אותם ברכישה מוקדמת אצל כל המפיצים והחנויות.