סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

תביעת ענק נגד פייסבוק על חלקה ברצח העם במיאנמר

עשרות פליטים, בני רוהינגה ממיאנמר, הגישו תביעה בגובה 150 מיליארד דולר נגד מטא בארה"ב ובבריטניה; לטענתם, לחברה היה "תפקיד משמעותי" ברצח העם, כאשר אפשרה לביטויי שטנה והסתה נגדם להתפשט ללא הפרעה ברשת החברתית. התובעים: "פייסבוק החליטה לסחור בחיינו לטובת חדירה משופרת למדינה קטנה"

עשרות פליטים בארה"ב ובבריטניה, בני רוהינגה ממיאנמר, הגישו תביעת ענק בסך 150 מיליארד דולר נגד פייסבוק (כיום מטא), בטענה שהרשת החברתית שיחקה תפקיד משמעותי בג'נוסייד שבוצע בבני האוכלוסייה במיאנמר ב-2017. "פייסבוק החליטה לסחור בחייהם של בני הרוהינגה לטובת חדירה משופרת למדינה קטנה בדרום-מזרח אסיה", נכתב בכתב התביעה, שהוגש לבית משפט בקליפורניה.
לפי הערכות, כעשרת אלפים איש, בני הרוהינגה, מיעוט מוסלמי במדינה בודהיסטית ברובה, נרצחו בג'נוסייד שבוצע בהובלת צבא מיאנמר. עוד רבבות עונו ונאנסו, וכ-700 אלף איש הפכו לפליטים. "גברים, נשים וילדים נשרפו בחיים בבתיהם ובבתי הספר שלהם", נכתב בכתב התביעה. "בני משפחה עונו, נאנסו ונרצחו זה לעיני זה. יותר מעשרת אלפים איבדו את חייהם, בשעה שמאות אלפים הותקפו באלימות והיו עדים לאלימות ולסבל בלתי ניתנים לתיאור. משפחות הושמדו, ילדים אבדו, חיים נהרסו וקהילות שלמות נמחקו מעל פני האדמה".
תפקידה של פייסבוק בג'נוסייד תועד היטב, כאשר החברה אפשרה לביטויי שטנה והסתה נגד הרוהינגה להתפשט ללא הפרעה ברשת החברתית שלה. זאת, בין השאר, בגלל כישלון של פייסבוק לפתח יכולות לנטר פוסטים בשפות ובניבים מקומיים, ולהגיב במהירות וביעילות לפרסומים שהסיתו לאלימות נגדם.
לפי כתב התביעה, כניסת פייסבוק לפעילות במיאנמר ב-2011 תרמה מהותית להתפתחות ולתפוצה של שיח שנאה והסתה נגד הרוהינגה, שכלל מיסאינפורמציה והסתה לאלימות. שיח זה, נטען, "תרם תרומה מהותית לג'נוסייד הרוהינגה". "החדירה של פייסבוק לחיי היומיום בבורמה (לאורך כתב התביעה, משתמשים התובעים בשם 'בורמה' במקום 'מיאנמר', ע"כ) ותפקידה בהפצת תוכן אנטי-רוהינגה היו כל כך מרכזיים, שיו"ר כוח המשימה של האו"ם למיאמנר, מרצוקי דארוסמן, אמר שפייסבוק שיחקה 'תפקיד מכריע' בג'נוסייד. גרוע מכל, במשך שנים היא אפשרה הפצה של מיסאינפורמציה מסוכנת ורוויית שנאה, זמן רב אחרי שיודעה על ההשלכות המחרידות והקטלניות של חוסר המעש שלה".
2 צפייה בגלריה
פליטים בני רוהינגה מ מיאנמר שברחו לבנגלדש
פליטים בני רוהינגה מ מיאנמר שברחו לבנגלדש
פליטה מבני הרוהינגה
(גטי)
בכתב התביעה מצוטט עובד פייסבוק לשעבר, שאמר כי "בכירי פייסבוק ידעו היטב שפוסטים שמורים לממשלת מיאמנר להתנקש במיעוט הרוהינגה המוסלמי מתפשטים בפראות בפייסבוק... התקיפות של הרוהינגה בפייסבוק היו יודעות היטב בחברה במשך שנים. אני, בעצם זה שעבדתי בפייסבוק, הייתי שותף לג'נוסייד".
לדברי התובעים, התוכן המסית תיפקד כ"חמצן בדם החברה". "ככל שהתוכן מחריד יותר, כך הוא יוצר יותר מעורבות. פייסבוק קבעה על סמך שנים של מחקר וניתוח: שנאה ורעילות מתדלקים צמיחה ביעילות גדולה הרבה יותר מאשר סוג הקפה שהשמתמש מעדיף. פייסבוק קיבלה החלטה תאגידית להישען לתוך השנאה. האלגוריתם שלה עוצב כדי לנצל בצורה פעילה את ההזדמנות הזו, ולתעדף תוכן מפלג ומקטב".
מאז כניסת פייסבוק למיאמנר, נטען, החל השלטון הצבאי במדינה להעסיק מאות אנשים, חלקם מתחזים לסלבס, שהפעילו חשבונות פייסבוק מזויפים ויצרו תוכן נגד בני הרוהינגה. תוכן זה הופץ בפלטפורמות השונות של פייסבוק במשך שנים, וארגוני זכויות אדם אספו אלפי דוגמאות של פוסטים שמשווים בני רוהינגה לחיות, קוראים להריגתם, מתארים אותם כפולשים זרים ומאשימים אותם בצורה שקרית בפשעים מחרידים. "פייסבוק ידעה שתיעדוף ותגמול משתמשים שמפרסמים תוכן זה – וכן המלצה על קבוצות קיצוניות ומתן אפשרות לחשבונות מזויפים לשגשג – מקצין משתמשים בבורמה, וגורמת להם לתמוך או להתנהג באופן מסוכן ופוגעני בעולם הלא מקוון", נכתב.
2 צפייה בגלריה
פליטים בני רוהינגה מ מיאנמר שברחו לבנגלדש
פליטים בני רוהינגה מ מיאנמר שברחו לבנגלדש
פליטים בני רוהינגה שברחו ממיאנמר לבנגלדש
(גטי)
"למרות התראות חוזרות ונשנות בין 2013 ל-2017, פייסבוק בקושי הגיבה והקדישה משאבים זעומים לסוגיה. כתוצאה, נוצר סטנימנט אנטי-רוהינגה, שתודלק על ידי פייסבוק, ושאפשר לממשל הצבאי לנהל קמפיין טיהור אתני נגד הרוהינגה. רק ב-2018 – אחרי שהנזק נעשה – בכירי פייסבוק, כולל המנכ"ל מארק צוקרברג וסמנכ"לית התפעול שריל סנדברג, הודו שפייסבוק היתה צריכה והיתה יכולה לעשות יותר".
מה שלפי התובעים מעצים את הכישלון של פייסבוק הוא החשיבות הזניחה יחסית של מיאמנר לפעילות החברה: "להגעה למרבית אזרחי בורמה והמשך הפעילות שם היתה השפעה זניחה על השווי והשורה התחתונה של פייסבוק. בלי השוק הבורמזי, פייסבוק עדיין היתה שווה טריליון דולר, מארק צוקרברג עדיין היה אחד מ-10 האנשים העשירים בעולם, ומחיר המניה עדיין היה ברמות אסטרונומיות. בסופו של דבר, לפייסבוק היה כל כך מעט להרוויח מנוכחותה בבורמה, אך ההשלכות בעבור בני הרוהינגה לא יכלו להיות חמורות יותר. ואולם, לאור ידע זה, וכשיש לה את הכלים לעצור זאת, היא פשוט המשיכה לצעוד קדימה. פייסבוק עיוורה את עצמה לכל חישוב אמיתי של ההטבות שהיא מקבלת ביחס להשפעה השלילית שיש לה על כל אחד אחר. פייסבוק היא כמו רובוט שתוכנת למשימה יחידה: לצמוח. המציאות הבלתי ניתנת להכחשה היא שהצמיחה של פייסבוק, שתודלקה על ידי שנאה, פילוג ומיסאינפורמציה, השאירה אחריה מאות אלפי חיים הרוסים".