מיכאל גבאי משיק את Gain: עובדי AI לניהול רכש ושרשראות אספקה
גבאי, מייסד שותף ולשעבר מנכ"ל טריגו, גייס 12 מיליון דולר לסטארט אפ החדש Gain, שמציע עובדים וירטואליים מבוססי AI לניהול רכש ושרשראות אספקה. גבאי: "עובדי ה־AI שלנו לוקחים על עצמם משימות שלא מקבלות מענה היום, כמו לנהל מו"מ עם 7 ספקים במקביל"
מיכאל גבאי, מייסד שותף ומנכ"ל לשעבר של חברת טריגו, חושף סטארט־אפ חדש בשם Gain, שמפתח עובדים וירטואליים מבוססי AI למחלקות רכש ושרשראות אספקה. לצד ההשקה מודיעה החברה על גיוס סיד של 12 מיליון דולר, בהובלת קרן The Garage ובהשתתפות BlueRed Partners וקבוצת בזן, שגם לוקחת חלק בפיילוטים עם המערכת.
Gain מציעה מודל חדש: לא כלי תוכנה או צ’אטבוט, אלא "עובדי AI" בעלי שם ותפקיד מוגדר. כל עובד ממלא פונקציה ייחודית בתהליך הרכש, החל מבניית אסטרטגיה וניהול מו"מ, דרך ניסוח חוזים ועד עדכון מערכות ERP. כך למשל, העובדת "נטלי" מתפקדת כאסטרטגית מומחית לניתוחים ולניהול מו"מ מורכב מול ספקים; "בוב" אחראי על חוזים, עסקאות יומיומיות וניהול חריגים; ובמהלך 2026 תצטרף גם "סופי", שתתמחה באיתור ספקים וקליטתם תוך ניהול סיכונים.
החברה מציינת כי עובדי ה־AI עוברים תהליך הכשרה: הם מותאמים מראש לענף שבו הם פועלים, מתאמנים בסימולציות ומקבלים משוב עד שמגיעים לביצועים הדומים לעובדים ותיקים. הם פועלים באופן אוטונומי ומלא, אך כל פעילותם שקופה לעובדים האנושיים, שיכולים לפקח ולהתערב בכל שלב.
המודל העסקי של Gain מבוסס על תשלום לפי משימה, ולא לפי מספר משתמשים. לדברי גבאי, "אנחנו לא רואים בעצמנו תוכנת SaaS. תשלום לפי משימה זה מודל הרבה יותר הוגן, וגם אנחנו משלמים לספקי הענן לפי השימוש". החברה כבר מנהלת פיילוטים עם חברות גלובליות בתחומי הקמעונאות, ייצור מזון, אנרגיה וכימיקלים, ובישראל עם טמפו וקבוצת בזן.
את Gain הקימו גבאי יחד עם דור ישראלי, יוצא תוכנית תלפיות ודירקטור טכנולוגיה לשעבר ב־Quantum Machines, אלון הייט, מנכ"ל לשעבר של חברת הדיפנס Artemis, וג’ייסון בוש, מייסד SpendMatters. החברה מעסיקה כיום כ־15 עובדים בישראל ובארה"ב.
לדברי גבאי, "אוטומציה בסיסית כבר לא מספיקה היום. עובדי ה־AI שלנו לוקחים על עצמם משימות שלא מקבלות מענה היום, כגון לנהל מו"מ עם 7 ספקים במקביל. הם משתלבים בצוותים הקיימים ויוצרים ערך מיידי בלי לאיים על כוח האדם האנושי". הוא הוסיף, כי "האתגרים בתחום הרכש ושרשראות האספקה גדלו מאוד בשנים האחרונות. מלחמות סחר, מתיחויות פוליטיות ושינויי מיסוי הפכו את הניהול לבלתי יציב ומורכב".
חברת טריגו, אותה ייסד גבאי ב-2018 יחד עם אחיו דניאל גבאי, פיתחה מערכת חנויות אוטונומיות ללא קופות, בדומה למודל Amazon Go. טריגו, שגייסה יותר מ-100 מיליון דולר, חתמה על שיתופי פעולה עם רשתות קמעונאות גדולות באירופה, בהן טסקו הבריטית ורווי (Rewe) הגרמנית, ונחשבה לאחת החברות המובילות בעולם בתחום.
בשנים האחרונות עברה טריגו למודל של מערכות ניהול חנויות היברידיות, כלומר לא להחליף את כלל הקופות, אלא לשלב טכנולוגיות מבוססות מצלמות ובינה מלאכותית בסניפים קיימים. היום טריגו פועלת בעיקר עם רשתות באירופה, מתמקדת בפיילוטים גדולים בחנויות קיימות ומנסה למצב את עצמה כספקית טכנולוגיה שמאפשרת אוטומציה הדרגתית במקום מהפכה כוללת.































