סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

תקלה עולמית נרחבת: ווטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם נפלו

משעות הערב המוקדמות משתמשים ברחבי העולם לא מצליחים להתחבר לרשת החברתית ולווטסאפ ואינסטגרם שבבעלותה; דיווחים גם על תקלות באמזון, גוגל, טוויטר, טיקטוק, טלגרם ורשתות הסלולר בארצות הברית. עובדים בצוות האבטחה של פייסבוק ל"ניו יורק טיימס": לא סביר שמדובר במתקפת סייבר

תקלה עולמית משביתה משעות הערב המוקדמות (ב') את הפלטפורמות של פייסבוק, כולל ווטסאפ ואינסטגרם. משתמשים מדווחים על תקלה שלא מאפשרת להיכנס לרשתות, מהאפליקציות או מהאתרים. האפליקציות עצמן עובדות, אך לא מציגות תוכן חדש. טרם התבררה הסיבה לתקלות הנרחבות והממושכות.
בשעה 20:00 דווח על תקלות עולמיות גם בטוויטר, גוגל, אמזון וברשתות סלולריות בארצות הברית. ככל הידוע, בישראל לא נרשמו תקלות מעבר לרשתות פייסבוק. מאוחר יותר דווח גם על תקלות בטלגרם, שהפכה למקום המפלט של משתמשי ווטסאפ, ובטיקטוק.
התקלה בפייסבוק משליכה גם על אוקולוס, זרוע הבינה המלאכותית שלה. לפי דיווחים, המשתמשים אמנם יכולים להעלות ולהשתמש במשחקים שכבר מוטענים במערכת - אולם לא ניתן להשתמש בחלק מהפיצ'רים שמקשרים בין המשתמשים ולא ניתן להטעין משחקים חדשים.
בקבוצות שונות ברשת הושמעו הערכות כי ייתכן שמדובר במתקפת סייבר, שבאה בתגובה לחשיפה של פרנסס האוגן, עובדת פייסבוק לשעבר, על מדיניות החברה. עובדים בצוות האבטחה של פייסבוק אמרו ל"ניו יורק טיימס" שאין זה סביר שהתקלה היא תוצאה של מתקפת סייבר. זאת, לדבריהם, מכיוון שהטכנולוגיה מאחורי האפליקציות השונות נבדלת מספיק כדי שלא ניתן יהיה להשבית את כולן במתקפה אחת. מומחי סייבר אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ככל הנראה מדובר בטעות בהגדרות תצורה, וסביר להניח שזוהי טעות אנוש, אם כי אי אפשר לפסול לחלוטין את האפשרות שמדובר בחבלה מכוונת של עובד - אולי בעקבות החשיפה של האוגן.
תקלה בהיקף כזה, שבה נופלות פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם, היא אירוע נדיר, אבל כשהיא מתרחשת - בפייסבוק נוהגים לקמץ בהסברים גם לאחר מעשה. הפעם פייסבוק צייצה בחשבון הטוויטר שלה שבחברה "מודעים לכך שמשתמשים סובלים מתקלות, ועושים ככל שביכולתם לתקן אותן בהקדם".
ג'ון גרנהאם-קאמינג, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת תשתיות הרשת קלאודפלייר, העריך בטוויטר שהבעיה קשורה דווקא לשרתי DNS. שרתים אלו משמשים כמעין ספר טלפונים שממיר את כתובת האתר, דוגמת facebook.com, לכתובת ה-IP - רצף הספרות שמהווה את הכתובת האמיתית של שרתי האתר. תקלה בשרתים אלו מונעת גישה לאתרים. אפשרות אחרת היא שמדובר בשיבוש כלשהו בפרוטוקול BGP של פייסבוק, שלדברי בכיר אחר בקלאודפלייר "הורד מהאינטרנט".
"זה הפרוטוקול הבסיסי ביותר של הרשת", הסביר ל"כלכליסט" חוקר אבטחת המידע העצמאי נעם רותם. "זו הדרך של הרשת להחליט מהו הנתיב הקצר והיעיל ביותר בין נקודה לנקודה. נניח שאתה רוצה להגיע לפייסבוק, אתה מבקש מספק הרשת שלך, והוא משתמש בפרוטוקול הזה כדי לתכנן את הנתיב של החבילות שלך. אם יש שיבוש בפעילות שלו, זה מה שקורה".