סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
לא שמח ולא מבדח: מאז תחילת המלחמה טיקטוק מספקת תוכן חדשותי רציני

הריקודים, הטרנדים, פעלולי העריכה והפילטרים עדיין שם, אבל בימים אלה טיקטוק מוכיחה, באמצעות האלגוריתם החכם שלה, שהיא הרשת החברתית הנכונה ביותר לכולם, ולא רק לדור ה-Z. לירן פרידמן, Head of Creative בחברת Artlist, מזהה שינוי מגמה עמוק בפלטפורמה הבוערת

רובנו מכירים את הרשת החברתית טיקטוק כפלטפורמה בידורית עם תוכן המשלב ריקודים, טרנדים, יכולות עריכה ופילטרים, המשמשת יוצרי תוכן מכל העולם, בעיקר בגילאי 10-25. למען האמת, עד לפני מספר שבועות טיקטוק אכן לא הייתה רחוקה מההגדרה הזאת, אלא שעם פרוץ המלחמה במזרח אירופה בין רוסיה ואוקראינה הרשתות החברתיות הפכו לכלי נוסף בארסנל כלי הלחימה של שני הצדדים - סיטואציה שנתקלנו בה מזווית מסוימת גם כאן, אצלנו, במבצע "שומר החומות", אבל כאן מדובר במלחמה הגדולה הראשונה שמציפה את הרשתות החברתיות.
איך הופך תוכן מלחמתי רציני לתוכן השולט בפלטפורמות בידוריות? ובכן, רבים מצביעים על נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ כעל מי שהחל את התהליך בכך שהביא לשולחן גישה חדשה, במסגרתה תקשר עם ציבור תומכיו באמצעות הרשתות החברתיות, תוך שהוא מתאים את התוכן והמסרים העוברים לקהלים השונים. גם אצלנו ניתן היה לראות מגמה דומה שבאה לידי ביטוי באסטרטגיה של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, ולאורך כל מערכות הבחירות שהתנהלו בשנים האחרונות. שינוי גישה זה הפך את היוצרות: במקום שהרשתות החברתיות יקחו תוכן שסוקר באמצעי התקשורת המסורתיים, הפלטפורמות הללו הכתיבו את סדר היום ואמצעי התקשורת המסורתיים עקבו אחריהן וסיקרו את שעלה בהן.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מגרש גולף סקוטלנד
דונלד טראמפ מגרש גולף סקוטלנד
דונלד טראמפ. הביא לשולחן גישה חדשה
(צילום: רויטרס)
בנוסף, שנתיים של מגיפה עולמית הגבירו את תחושת חוסר אמון של הציבור בתקשורת, שלא הצליחה תמיד לספק תשובות בזמן אמת לאזרחים ונתפסה באי דיוקים ובדיווחיים חלקיים בכל הנוגע למשבר הקורונה. כך, עוד בטרם הכריזו ערוצי התקשורת על תחילת הפלישה הרוסית, הופצו ברשתות החברתיות סרטונים של צנחנים רוסים שמתעדים את עצמם בזמן הצניחה. הציבור כבר לא ניזון ממערכות התקשורת המסורתיות גם בעת חירום, אלא פונה לרשתות החברתיות שהפכו לכלי מרכזי בכל הנוגע להפצת תוכן אותנטי ולמיצוב התודעה.
הרשתות החברתיות קיבלו מעמד של פלטפורמה חדשותית לכל דבר ועניין ברגע שגם המנהיגים בעצמם החלו לתפוס אותן ככאלה: רוסיה חסמה גישה לתושביה לרשתות החברתיות השונות, בכירים בממשל האוקראיני פנו למשפיעני טיקטוק כדי שימנפו את ההשפעה שלהם באמצעות סרטונים העוסקים במלחמה ומסרים רבים לאזרחים עוברים אך ורק ברשתות החברתיות, בצורה ישירה של המנהיג לאזרחיו, ללא תיווך של אמצעי התקשורת.
בתוך כל השינויים הללו בתוך הרשתות החברתיות, קל לפעמים לשכוח שאחד הדברים שהכי חשובים לדור ה-Z, ולכולנו בעצם, הוא היכולת לראות ולהיראות באופן שווה. כולנו דורשים דמוקרטיזציה מיטבית לעולם התוכן וברשתות החברתיות כולם באמת יכולים לקחת חלק ולדחוף את הדמוקרטיזציה של התוכן שלב נוסף קדימה.
@nbcnews A Russian woman burns her passport at a vigil in Edinburgh in protest of her home country’s invasion of #Ukraine. #Russia #world #news ♬ original sound - nbcnews
כך למשל, בשבועות האחרונים ראינו יוצרי תוכן מובילים בטיקטוק שהחליטו בעצמם למנף את סיקור המלחמה אצלם בפרופיל (valerisssh, dylanpage.ning, mikekruzich) כלומר, אם מדברים על דמוקרטיזציה של תוכן - הנה זה כאן לפנינו, במלוא מובן המילה. דור ה-Z מוצא את עצמו צורך ומייצר תוכן - חדשותי ובידורי כאחד - בפלטפורמה חברתית.
טיקטוק, באופן ספציפי, מהווה פקטור מרכזי בשינוי התודעה העולמי נוכח הייחודיות של האלגוריתם שלה, שמביא לכך שגם אם אינכם עוקבים אחרי דמויות שקשורות ללחימה, עדיין תראו בפיד שלכם תכנים שקשורים לכך כיוון שהם אקטואליים וטרנדיים. כתוצאה מכך, טיקטוק הופכת כעת לכלי משמעותי ביותר, שכן הצופה לא בהכרח בוחר לראות את התוכן המוצג בו - הוא מקבל אותו בדחיפה, כמו בדרך הישנה והטובה של אמצעי התקשורת המסורתיים מחד, אבל בשילוב עם הדמוקרטיה של הרשתות החברתיות. נראה שהרשת פיצחה את הנוסחה הנכונה ביותר לדור ה-Z, ובכלל, בכל הנוגע לצריכת תוכן.
2 צפייה בגלריה
לירן פרידמן
לירן פרידמן
לירן פרידמן
(צילום: ארטליסט)
יש כאן עוד נקודה חיובית שכדאי לשים אליה לב: דור שמכור לאותנטיות, מיידיות ומסרים מהירים, סופג כעת תוכן אחר, נוסף, דרך אותם ערוצים. מעמד הרשתות החברתיות עולה ומביא עמו לא רק הצפה בתוכן שמעלה כל מי שחפץ בכך, אלא גם שילוב מעניין של עולמות תוכן חדשותיים, רציניים, אחרים, במסגרת הפילטר הבידורי.
@mikekruzich

Ukraine VS Russia | Part 11

♬ Violin - Grooving Gecko