סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
דמויות מתוך פורטנייט
דמויות מתוך פורטנייט (Epic)

פרשנות
ההפסד של גוגל למפתחת פורטנייט הוא הסנונית הראשונה לתקן את האינטרנט

פסיקתם החד-משמעית של חבר המושבעים בתביעה מבטאת את האופן שבו הציבור הרחב רואה את התנהגותה של הענקית גוגל – דורסנית. על כך אין אלא לציין – הגיע הזמן

זה לקח רק כמה שעות של התדיינות עד שחבר מושבעים חזר פה אחד עם פסיקה חד משמעית חתרנית בהחלט לפיה גוגל מנהלת את חנות האפליקציות שלה כמונופול לא חוקי לכל דבר. במה שיתכן ויתברר כאחת מתביעת ההגבלים העסקיים המכוננות עבור מפתחים ברחבי העולם, הצליחה חברת גיימינג אחת לשים על גוגל אות קין משפטי, במה שמרבית הציבור לא יכול היה אפילו לדעת. גוגל, החברה שטוענת שכל תכליתה הוא להוביל חדשנות, למעשה משתמשת בעוצמה הפיננסית שלה כדי לחנוק אותה. את המחיר, כמובן, כולנו משלמים.
המשפט התרכז במעמדה הדומיננטי של גוגל בשוק האפליקציות במכשירים סלולריים מבוססי אנדרואיד. במסגרתו כעת נקבע ששורת מהלכים מכוונים מצידה של גוגל נועדו לשמר את הדומיננטיות שלה בשוק באמצעות מניעת יצירתן של חנויות אפליקציות אחרות. כדי להשיג זאת היא סגרה עסקאות לא חוקיות עם יצרניות סמארטפונים ומפתחי משחקים גדולים שכלל חלוקת הכנסות בתמורה שאלו לא יתחרו נגדה ויקימו חנויות מתחרות. בין היתר 360 מיליון דולר לכ-20 מפתחי משחקים בפרויקט ששמו Project Hug.
עוד נקבע כי גוגל אילצה חברות שמשתמשות בחנות האפליקציות שלה (Google Play) להשתמש גם בשירות החיוב שלה. במשפט אף נמצא כי גוגל השמידה ראיון רלוונטיות למשפט. שיטות אלו אפשרו לגוגל לדרוש עמלות מופרזות של עד 30% תמלוגים עבור כל רכישה מאפליקציה, משחק או מוצר אחר במשחק, ולמפתחים לא הייתה ברירה אלא לשלם עמלות אלו. התוצאה – מחירים גבוהים יותר ופגיעה ישירה בצרכנים.
המאבק של אפיק (Epic Games) היה ארוך ודו-ערוצי. בשלוש השנים מאז פתחה את מאבקה המשפטי כמעט כל אחת מהחברות שהיו שותפות לה פרשו אחרי שסגרו עסקאות שונות עם גוגל בתמורה לסילוק האשמות. לא רק זה היה מרפה, אלא גם שתביעה מקבילה שניהלה אפיק מול אפל על אותו הנושא בדיוק, שהוגשה באותו יום בדיוק, הוכרעה לטובת אפל. גם אצלה השאלה סביב חנות האפליקציות (אפסטור) היה מרכזי, אך במקרה זה עמד הבדל מרכזי שהכריע את הכף. אפל, היא לא רק דומיננטית בתחום חנות האפליקציות, אלא גם יצרנית מכשירים ענקית כל כך שלא היה לה הצורך לסגור עסקאות עם יצרניות מכשירים אחרות כדי להבטיח את היתרון העסקי שלה. בעוד שגוגל שילמה לחברות כמו סמסונג ומפתחי משחקים סכומי כסף גדולים כדי שישתמשו בחנות שלה, ולא להתחרות בה.
משמעותו של המשפט גדול הרבה יותר מאפיק, כפי שחברת הגיימינג תמיד רצתה. הוא המאמץ הראשון המוצלח לתקן את האינטרנט שהיה אמור להיות פתוח ומבוזר, והפך סגור ומונופוליסטי. הוא משפט ההגבלים העסקיים הראשון שבו גוגל מפסידה באופן כזה, צפוי לתת את הטון, להוות התקדים ולאפשר התייחסות אמיצה יותר ליתר תביעות ההגבלים העסקיים שגוגל מנהלת בימים אלו ובזירות רבות בעולם.
לא רק זאת אלא שהמשפט לא היה אחד שנוהל על ידי ממשלה או ארגון מדינתי אחר, אלא נקבע במסגרת תביעה פרטית על ידי חבר מושבעים, שבמובנים מסוימים מופשטים מפלפולים משפטיים בין צבאות עורכי דין יקרים ושופטים בכירים. פסיקתם החד-משמעית מבטאת את האופן שבו הציבור הרחב רואה את התנהגותה של הענקית גוגל – דורסנית. על כך אין אלא לציין – הגיע הזמן. למרבה הצער כלל לא ברורה המשמעות של הפסיקה באופן מיידי. אין מסלול ברור לאופן שבו השופט יעניק סעד לאפיק, ואיך סעד זה יכול לסייע לתיקון ההתנהגות של גוגל לטווח הארוך. כמו כן גוגל כבר הודיעה כי תערער על פסק הדין, כך שבין כה וכה התנהגותה שנקבעה כפסולה ואנטי-תחרותית תישאר איתנו עוד תקופה ארוכה. ככה הם גלגלי הצדק, נעים בקצב של הענקיות.