סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חנות אפל בפריז
חנות אפל בפריז (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)

הערב זה קורה: אייפון 15 יושק ויהפוך, כנראה, ללהיט מיידי

האייפון החדש צפוי להגיע עם מעבד מהיר יותר ועם מצלמה משופרת, אבל גם עם עליית מחיר של בין 100 ל-200 דולר - מה שקרוב לוודאי לא ישפיע על המכירות, שכן הנאמנות של הלקוחות למותג חזקה מתמיד. בינתיים, נתח שוק של אפל רק ממשיך לצמוח

הערב ב-20:00 שעון ישראל יחל אירוע ההשקה שבו תחשוף אפל את דגמי האייפון 15. כצפוי, המכשירים החדשים יכללו שלל יכולות ותכונות חדשות: מעבד מהיר יותר ומצלמה משופרת (עם יכולת זום אופטי של עד x6), כמובן, אבל ההערכות מדברות גם על חיבור USB-C סטנדרטי, ברזלים דקים יותר, מסגרת טיטניום בדגמי הפרו ועוד. ויהיה כנראה גם עוד חידוש אחד, כזה שהמעריצים פחות מצפים לו: עליית מחיר של בין 100 ל-200 דולר. ואולם, עדכוני המחירים לא צפויים לפגוע במכירות הדגמים החדשים. כי אם יש משהו שאפל מוכיחה שוב ושוב זה שכשמדובר באייפון האפיל של המכשיר והנאמנות של הלקוחות כל כך חזקים, שכמעט שום דבר לא ימנע מהם לפתוח את הארנק עבור הדגם העדכני.
אפל תחשוף את דגמי האייפונים החדשים כשמעמדה בשוק הסמארטפונים מבוסס במיוחד. לפי נתונים שמביא הניו יורק טיימס, בחמש השנים האחרונות חלקו היחסי של האייפון בהיקף מכירות הסמארטפונים העולמי נמצא בעלייה, במיוחד הודות לעלייה במכירות בסין, ביפן, בהודו ובאירופה. גם בארה"ב - השוק הגדול ביותר של אפל - מצבו של האייפון חזק ונתח השוק שלו עומד על 50%, לעומת 41% ב-2018.
כל זה קורה בשעה ששאר השוק סובל מנסיגה חריפה. בשנתיים האחרונות, לפי נתונים של חברת המחקר Counterpoint, מכירות מכשירי אנדרואיד סובלות מצניחה משמעותית ועתידות לגרור את כל שוק הסמארטפונים לירידה של 6.1% בהיקף המכירות. מספר הסמארטפונים שיימכרו השנה - כ-1.15 מיליארד יחידות - צפוי להיות הנמוך ביותר מזה עשור. אפל, בינתיים, סבלה מירידה צנועה בלבד בהיקף מכירות האייפונים. זאת, בשעה שמדובר במכשירים מהיקרים ביותר בשוק ועל רקע משבר כלכלי עולמי מתגלגל.
לפי ניתוח של הניו יורק טיימס אפל עשתה זאת לא רק בזכות איכות המכשירים שהיא מייצרת. חברות אחרות כמו גוגל וסמסונג מנפקות סמארטפונים מוצלחים לא פחות, וחלקם, כמו המכשירים התקפלים של סמסונג, אף יכולים להיחשב לחדשניים ונועזים יותר מהאייפון. מה שאפשר לאייפון לשמר את מעמדו זה דווקא הצד העסקי שנלווה אליו. שוק בריא לאייפונים יד שנייה מאפשר לרוכשים רבים למכור את המכשיר הישן שלהם וכך להוזיל את עלות הרכישה של מכשיר חדש. במקביל, הנחות ותוכניות תשלומים שמציעות ספקיות הסלולר עוזרות גם הן להמתיק את גלולת המחיר.
אפל יצאה נשכרת גם מאירועים חיצוניים שהשפיעו על המתחרות שלה, כשהמקרה הבולט ביותר הוא זה של וואווי. בסוף העשור הקודם היתה היצרנית הסינית בנסיקה משמעותית והדיחה את אפל מהמקום השני ברשימת יצרניות הסמארטפון הגדולות בעולם. ואלם, סנקציות שהטיל על החברה ממשל טראמפ ב-2020 פגעו משמעותית ביכולתה לייצר מכשירים מתקדמים וחסמו בפניה לחלוטין את הגישה לארה"ב. אמנם לאחרונה הציגה וואווי מכשיר מתקדם שמבוסס על שבבים שפותחו ויוצרו בסין - מה שמאפשר לה לשוב ולהתחרות בגזרת מכשירי הפרימיום - אבל ארה"ב ושווקים מערביים אחרים עדיין חסומים בפניה והיא תתקשה מאוד לשחזר את היקפי המכירות שלה מהעשור הקודם.
הישג אחר של אפל היה כיבוש המגזר הנחשק ביותר על מותגים – משתמשים צעירים. לפני נתונים של בנק ההשקעות פייפר סנדלר, ל-90% מהמתבגרים בארה"ב יש אייפון. המכשיר למוצר צריכה מחייב בקרב רבים מהם. עד כדי כך, שיש סטיגמה חברתית בעבור משתמשי אנדרואיד.
אפל יצרה גם אקוסיסטם סגור של מכשירים ושירותים, שקשה מאוד להתנתק ממנו לטובת פלטפורמות אחרות. אייפון פשוט עובד טוב יותר בצמוד למק או אייפד (אפשר, למשל, להעביר משימות כמו כתיבת אימיילים בין המכשירים, או לענות לשיחות טלפון על המחשב או האייפד), ויש מוצרים כמו אוזניות איירפודס שמגיעים למלוא יכולותיהם רק עם האייפון. זה מבטיח שמשתמשים צעירים שקונים עכשיו אייפון יהיו נעולים לפלטפורמה של אפל שנים או עשורים קדימה, כאשר כל מעבר לאנדרואיד יהיה כרוך בוויתורים משמעותיים.
זה נכון גם למשיכת צרכנים חדשים. דייב סטורס היה במשך שנים משתמש אנדרואיד גאה, עד שמשפחתו קנתה לו אוזניות איירפודס ב-99 דולר. כל פעם שרצה לחבר אותן למכשיר האנדרואיד שלו נאלץ סטורס לבצע סינכרון ידני ובסופו של דבר נשבר והמיר את האנדרואיד באייפון 13. לדבריו, אין לו כוונה לחזור לאנדרואיד כי הוא נהנה מהיכולת להשתמש בהן להוציא שיחות בקלות. "זה פשוט נוח", אמר לניו יורק טיימס.
על היציבות של אפל, עם זאת, מאיימות התרחשויות בסין. הסמארטפון החדש של וואווי אולי לא ינגוס בנתחים ממכירות האייפון במדינות מערביות, אך בהחלט יכול לצמוח על חשבונה בסין – אחד השווקים החשובים של החברה לא רק למכירות מוצרים אלא גם כבסיס ייצור עולמי.
במקביל, שינוי יחס מצד השלטונות יכול להוות איום מוחשי יותר. הממשל המרכזי בבייג'ינג הורה לאחרונה לסוכנויות ממשלה להנחות עובדים שלא להשתמש במכשירי אייפון בעבודה ולעודד אותם במקום זאת לרכוש ולעשות שימוש במכשירים של יצרניות מקומיות. אף שלא מדובר בחרם או באיסור גורף, זהו איתות ברור מצד בייג'ינג על שינוי אפשרי ביחס לאפל ויכולת להפעיל שרירים שיפגעו בפעילות החברה במדינה.
אפל עצמה אינה המטרה כנראה, וסביר להניח שהמהלך הוא חלק ממלחמת הסחר שמוביל ממשל ביידן נגד סין בשנה האחרונה במטרה להגביל את הגישה של המדינה לטכנולוגיות שבבים ובינה מלאכותית מתקדמות. מהלכים כמו איסור על ייצור שבבים עתירי ביצועים לסין פגעו משמעותית בגישה של סין למוצרים אלה, שחיוניים למכשירים מתקדמים, מערכות נשק מודרניות ועוד. סין הגיבה, בין השאר, בהטלת מגבלות על ייצוא מחצבים חיוניים לייצור שבבים מתקדמים, כמו גליום וגרמניום.
המהלך נגד אפל הוא חלק מהחלפת מהלומות הדדית זו. ייתכן שהוא נועד לאותת לממשל ביידן שאם לא יוריד את הלחץ יש לסין יכולת לפגוע משמעותית באחת החברות האמריקאיות החשובות בעולם וייתכן גם שנועד להפעיל לחץ על אפל עצמה על מנת שתנצל את קשריה בבית הלבן ובקונגרס על מנת לשכנע את הממשל לבלום או לרכך את המגבלות על סין.
במקביל, יש לאפל שווקים אחרים שאותם היא יכולה למנף על מנת לקזז ירידה במכירות בסין, כשהודו היא כנראה הבולטת שבהם. מזה קרוב לעשור שאפל משקיעה מאמצים רבים ומגוונים על מנת לחזק את מכירותיה במדינה, בהם פתיחת מרכזי פיתוח מקומיים, הקמת חנויות אפל, העברת יכולות ייצור למדינה ולובינג בקרב הממשל. לפני נתוני קאונטרפוינט, מאמצים אלה נושאים פירות: נתח השוק של אפל במכירות הסמארטפונים בהודו עלה מ-1% ב-2019 ל-5% כיום, ויכול להגיע ל-10% בשנה הבאה.
כל אלו חוברים יחד על מנת להבטיח שגם דגמי האייפון 15 יהפכו לרבי מכר, גם אם מחירו של הדגם היקר ביותר יכול להגיע ל-1,200 דולר.