סגור
גג עמוד techtalk דסק
רון עצמון, יו"ר אותנטיקס
רון עצמון, יו"ר אותנטיקס (צילום: אותנטיקס)

TechTaik
מה שלא הורג: תעשיית הקריפטו ספגה זעזוע נחוץ ביותר

היום שאחרי הקריסה של בורסת הקריפטו FTX והתנפצות פולחן האישיות ע"ש סם בנקמן פרייד מדכדך, מלחיץ ועתיר אי ודאות, אבל לא בהכרח מעיד על סופה הקרב של התעשייה. רון עצמון, יו"ר חברת אותנטיקס, סבור שאם הלקח מההתרסקות יטופל ברצינות, הקריפטו ימשיך לחיות ולבעוט

לא צריך להיות מבקר טלוויזיה כדי להמר שקריסתה של בורסת הקריפטו FTX הולכת להיות הלהיט הבא של נטפליקס או HBO. מיקס מנצח בין "מיליארדים" ל"בית הנייר": עלייתו ונפילתו של סם בנקמן-פריד – האיש ששרף 40 מיליארד דולר עד גיל 30. מבחינת התסריט יש פה לכאורה הכל: טכנולוגיה חדשנית ולא-ממש מובנת, יזם צעיר ואקסצנטרי, כסף ענק, אגו, תאוות בצע וטיפשות בכמויות בלתי נתפסות.
לבנקמן, (בעל השם הסמלי כל כך) היו את כל התנאים להצליח במסלול החיים הרגיל והמשעמם של צעיר יהודי אמריקאי: הוא נולד בקמפוס של סטנפורד להורים פרופסורים למשפטים והיה בן 8 בלבד כשפקעה בועת ההייטק הראשונה בשנת 2000. כתיכוניסט הוא השתתף במספר תוכניות קיץ למחוננים במתמטיקה, כשברקע (2008) התפוצצו ברעש גדול הונאת הענק של ברני מיידוף ומשבר הסאב פריים. לאחר שהשלים תואר בפיזיקה ומתמטיקה ב-MIT, בחר ללכת בנתיב המעניין יותר שמחבר בין טכנולוגיה לפיננסים.
במשך מספר שנים הוא עסק בסחר ארביטראז' בביטקוין וב-2019 הקים את בורסת מטבעות הקריפטו FTX בסיוע גיליון אקסל ומצגת מרושלת, וגייס כ-2 מיליארד דולר מ-80 משקיעים. המשקיעים המנוסים והקשוחים ביותר, בהם קרנות ההון סיכון סקויה ולייטספיד, וסופטבנק, עמדו בתור כדי להשקיע בצעיר מגודל השיער, ללא משא ומתן, בתנאים שערוריתיים ומבלי לקבל כיסא אחד במועצת המנהלים של החברה. בנקמן לא ספר את הספונסרים שלו ועל פי עדויות נהג לשחק משחקי מחשב במהלך שיחות הזום איתם.
FTX, שהוערכה בכ-40 מיליארד דולר בתחילת השנה, הודיעה החודש על פשיטת רגל בשל קשיי נזילות. ההערכות הן ש-FTX העמידה לרשות החברה האחות אלמדה כספים ונכסים של הלקוחות בצורת אסימון ה-FTT שלה, וזו איבדה אותם באפיקי השקעה מסוכנים. למעשה, בנקמן העביר כסף לא שלו מכיס לכיס. ההשפעה של החשיפה הזו גרמה למשקיעים להיכנס לפאניקה ו-FTX רשמה משיכות של לפחות 6 מיליארד דולר - מה שדרדר אותה לכדי פשיטת רגל.
בענף הקריפטו טוענים שבנקמן הוא שילוב קטלני בין ברני מיידוף לקריסת ליהמן ברדרס. FTX הזינה בשיאה תעשייה שלמה וההערכות הן שגל ההדף יתפשט למעגלים רחבים יותר ויביא לסגירתן של חברות רבות ולפיטוריהם של אלפי עובדים שהתפרנסו מההייפ שהיא יצרה. גם האמון בתעשיית הקריפטו קרס בימים האחרונים לשפל חסר תקדים: הביטקוין ירד ב-20% והאת'ריום ב-24%. הסולאנה, בו השקיעה אלמדה בין הראשונות בשנת 2021 בהיקפים של כמה מיליארדי דולרים, ירד בלא פחות מ-54%.
האם זהו סופו של ענף הקריפטו? יש לקוות שלא. במקורו, הביטקוין שכבר איתנו 14 שנה, קרא תיגר על המטבעות המסורתיים המדינתיים והציע אלטרנטיבה חדשנית המבוססת על אינטראקציה ישירה עמית-מול-עמית, ללא צורך במתווכים ובמפקחים. טכנולוגיית הבלוקצ'יין אומצה על ידי תעשיות רבות אחרות כאמצעי הצפנה פורץ דרך.
הבעיה היא בחוסר המשילות. למעשה, מבחינה רגולטורית, תעשיית הקריפטו נמצאת היום במקום שבו תעשיית הגיימינג הייתה לפני כשני עשורים. בעבר נדרשו גולשים רק להצהיר שגילם מעל 18 כדי להיכנס לאתרי הימורים, אולם כיום הליך הכניסה מסורבל יותר מכיוון שהתעשייה מחויבת לעמוד בכללים שנועדו להגן על המשתתפים מפני האפשרות שיאבדו את כל הונם.
לעומת זאת, בענף הקריפטו המגלגל כסף גדול בהרבה, יש היום כמה מנגנונים בשלב הרכשת הלקוח שנועדו למנוע הלבנת הון, אבל מעבר לשלב זה הכל "שכונה", ללא רגולציה ובקרה. מאז השקת הביטקוין בסוף 2008 לא ניתנה הדעת לנושאים כגון הלימות הון, מסחר בנגזרות, מנגנוני הגנה ועוד, ובמציאות של לחץ לייצר תשואות עם ריבית אפס ובמינוף גבוה כל יזם אופורטוניסט דוגמת בנקמן יכול להיכנס ולחגוג.
ג'ון קאנליף, סגן נגיד Bank of England לענייני יציבות פיננסית, העריך באוקטובר האחרון את שווי נכסי הקריפטו ביותר מ-2.3 טריליון דולר - פי 2 מהחוב במשבר הסאבפריים - וקרא לקידום הסדרת ענף זה בדחיפות.
מירווה אנטילה, מנהלת מחקר לתחום נכסים דיגיטליים ב-SeekinAlfa סבורה שלמרות קריסת FTX יש עדיין פוטנציאל רב בקריפטו לאחר הסדרתו. הבלוקצ'יין והביטקוין לא קרסו, והטכנולוגיה עובדת לפי הציפיות. לדבריה, מה שיצר את הכשל הן הפלטפורמות הריכוזיות שאינן מוסדרות כראוי ולכן יש צורך בכמה שינויים מהותיים שיהפכו את התעשייה לשקופה ואמינה יותר, עם פחות תלות בכמה שחקנים.
הרגולטורים, שהשכילו לאחר כמה משברים לשפר את השליטה במוסדות הפיננסיים המסורתיים, עדיין משלמים את שכר הלימוד בהתמודדות עם הקריפטו. גם פלטפורומות המסחר בקריפטו לא השכילו להפוך את עצמן לסוג של בנק ולהעניק, בסיוע של הרגולטור, שירותי בנקאות מעבר לפלטפורמת המסחר הרגילה.
לאחר ששני הצדדים יתאוששו מהטראומה הנוכחית, יגיע הזמן המתאים להסדרה שתוביל את ספינת הקריפטו בדרך לחוף מבטחים כי אין כל סיבה שתפוח רקוב אחד בתעשייה פורצת דרך זו יוריד את כולה לטמיון.
רון עצמון הוא יו"ר חברת אותנטיקס