סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

התעשייה האווירית מתניעה מחדש את פס הייצור לכנפי אף-16

קיבלה מלוקהיד מרטין הזמנה במאות מיליוני דולרים, למאות כנפיים, בעקבות הזמנות חדשות למטוס הקרב שמתקרב כבר לגיל 50

בעוד חודשיים ייצאו מפס הייצור של חטיבת התעופה בתעשייה אווירית זוג כנפיים ראשון לאף-16 בלוק 70/72. לראשונה מזה כעשור חוזר המפעל בלוד לספק כנפיים למטוס הקרב האמריקאי, לאחר שלוקהיד מרטין הזמינה מהתע"א מאות כנפיים בשווי מאות מיליוני דולרים.


התעשייה האווירית החלה לספק כנפיים למטוס עוד בשנות ה-80, כחלק מחבילת הפיצויים על ביטול פרויקט מטוס הלביא, שהיה אמור להתחרות באף-16. בשנים האחרונות היא התמקדה בייצור כנפיים לאף-35, שנועד לרשת אותו, אך ממשיך להיות מיוצר במקביל. תע"א היא כיום אחת משלוש ספקיות כנפיים למטוס, שמיוצרות גם בהודו ובארה"ב, והתוצרת שלה תוטס לקו ההרכבה הסופי למטוס בגרינוויל, דרום קרוליינה, שבארה"ב.

3 צפייה בגלריה
פס ייצור כנפי ה-F16 בתעשייה האווירית
פס ייצור כנפי ה-F16 בתעשייה האווירית
פס ייצור כנפי ה-F16 בתעשייה האווירית
(צילום: התעשייה האווירית)

האף-16 שהמריא לטיסת הבכורה שלו ב-1974 (עם אב טיפוס) כבר לא נרכש עוד בידי חילות אוויר מתקדמים כמו של ארה"ב וישראל, אך עדיין מוצא לקוחות בקרב מדינות שאין להן את התקציבים לרכוש מטוסי קרב חמקנים, שארה"ב אינה מוכנה למכור להן, או שאינן זקוקות לכאלה. המטוסים המיוצרים כיום שונים מאוד מהמקוריים, ומצוידים במנועים חזקים יותר, בטווח טיסה ארוך משמעותית, ובמערכות מכ"ם, לוחמה אלקטרונית וכושר נשיאה שלא היו למטוס בעבר.

3 צפייה בגלריה
פס ייצור כנפי ה-F16 בתעשייה האווירית
פס ייצור כנפי ה-F16 בתעשייה האווירית
פס ייצור כנפי ה-F16 בתעשייה האווירית
(צילום: התעשייה האווירית)
מאז החל ייצור האף-16 ב-1978 נבנו כ-4,700 מטוסים, והוא מטוס הקרב הסילוני המערבי הנפוץ ביותר. ללוקהיד יש כיום 174 הזמנות שטרם סופקו למטוס, בין השאר לטייוואן, בחריין, מרוקו ובולגריה, והיא במו"מ עם ממשלת הודו על עסקה ל-114 מטוסים נוספים, שאם תצא לפועל תביא להקמת פס ייצור למטוס במדינה.

3 צפייה בגלריה
מטוס F-16
מטוס F-16
מטוס F-16
(צילום: לוקהיד מרטין)