סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מנכ''ל אינסטגרם: אנחנו כבר לא אפליקציית תמונות, מעכשיו הכל סרטונים

אדם מוסרי פרסם אמש סרטון עם ההצהרה המעניינת והחשובה מבחינת האסטרטגיה של האפליקציה - להיות שער הכניסה לצעירים למתחם שירותי פייסבוק, בזמן שאלו מתרחקים כיום מהאחרונה כמו מאש. המהלך אינו מפתיע, אך רבים תוהים למה לשנות לגמרי מודל שעבד כל כך טוב עם המשתמשים עד כה

אינסטגרם עומדת בחוד החנית של ניסיונותיה של פייסבוק להכות בסנאפצ'ט, יוטיוב ובעיקר טיקטוק. את ההדגמה לכך ניתן לראות בסרטון שפרסם אמש (ד') אדם מוסרי, מנכ''ל האפליקציה מטעם פייסבוק, ובו הסביר שמעתה אינסטגרם "אינה אפליקציית שיתוף תמונות או צילומים מרובעים". הצהרתו של מוסרי מעניינת וחשובה מבחינת האסטרטגיה שמובילה כעת את אינסטגרם: להיות שער הכניסה לצעירים וצעירים ברוחם למתחם שירותי פייסבוק, בזמן שאלו מתרחקים ממנה כיום כמו מאש - או לפחות לא ששים להיות בה כמו הוריהם.
מוסרי הוסיף שהחברה תתחיל לנסות ולמצוא את הדרך שלה ליצירה, שיתוף ופרסום סרטונים. "אתם צפויים לראות מספר ניסיונות", אמר מוסרי, "אנחנו ננסה לראות כיצד אנו מתחברים יותר לתוכן וידאו - מסך מלא, סרטונים סוחפים, מבדרים ובפורמט מובייל תחילה". בשורה התחתונה הכוונה היא בעיקר להתחיל להציג סרטונים במסך מלא בפיד של המשתמשים. האפליקציה תחליט עבורכם אילו סרטונים יוצגו לכם, כולל מחשבונות שאתם אפילו לא מכירים. הניסויים האלה צפויים להתחיל בחודשים הקרובים, כך לפי מוסרי.
כאמור המהלך אינו מפתיע, אך רבים מהמגיבים תהו למה לה לאפליקציה לשנות לגמרי את המודל שלה שעבד כל כך טוב עם המשתמשים עד כה. עם זאת נראה שמדובר גם בהחלטה מבוססת על נתונים ואלה לא ממש לטובת אינסטגרם. טיקטוק לא גדולה כמו אינסטגרם. לאפליקציית הסרטונים הסינית היו כ-730 מיליון משתמשים בסה''כ באפריל 2021 לעומת 1.28 מיליארד משתמשים לאינסטגרם, אבל יוטיוב עוקפת את שתיהן ומתהדרת בכ-2.2 מיליארד משתמשים מה שהופך אותה הלכה למעשה למדיה החברתית השנייה בגודלה אחרי פייסבוק. ולחשוב שגוגל בזבזה מיליארדים כדי להיות יותר כמו פייסבוק בשעה שהיה לה את האווזה וביצי הזהב מתחת לגג.
https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
אבל טיקטוק מכוונת למספרים של פייסבוק ויוטיוב כבר מהשנה הבאה ולפי קצב הגידול שלה, היא עשויה להגיע לזה מהר יותר אולי אפילו מכפי שהיא ציפתה. היא גם מאוד מנסה לפתות יוצרי תוכן ומובילי קהל באמצעות חבילות פרסום מותאמות ובעלות נמוכה יחסית. מנגד היא עדיין לא גדולה כמו אינסטגרם ובעיקר היא נמצאת בעין הרגולטורים המערביים בגלל החשדנות הרבה שמעוררות ענקיות הטכנולוגיה הסיניות. ואם לא די בכך היא גם בבדיקת רשויות סין כדי לוודא שהיא לא מהווה גורם מתסיס.
פייסבוק בחרה באינסטגרם מתוך הנחה שהצעירים יבינו טוב יותר את המהלכים המתוכננים. מוסרי עצמו הודה שהתחרות בתחום מאוד אגרסיבית. הוא גם ציין שישנם סטארט-אפים נוספים שמנסים להתחרות בעולם התוכן מבוסס וידאו. אם כי לא פירט מיהם. עד כה הנשק העיקרי של אינסטגרם נגד טיקטוק ויוטיוב היה שירות Reels, שמדמה את הפיד של טיקטוק. אבל האפשרויות שיש ליוצרי תוכן מוגבלות יותר ולא מדובר בתכנים שהיו מקודמים באגרסיביות - משהו שכנראה הולך להשתנות בחודשים הבאים.
מנגד נראה שיוטיוב די נחה על זרי הדפנה ולא ממש משנה את הנוסחה שלה, שעובדת כל כך טוב כבר 15 שנה. היא אמנם הוסיפה גם מעין פיצ'ר של סטטוסים מוסרטים אך הגישה אליהם לא ממש ברורה והיא לא באמת מנסה לקדם אותם. ההרגשה היא שזה משהו שנחמד שיש כדי שהמשקיעים לא יבואו בטענות. אבל אי אפשר להתווכח עם ההצלחה של יוטיוב עד כה. היא מפיצת תוכן הווידאו הגדולה בעולם - אפילו ללא משתמשים סיניים - וזה כנראה לא הולך להשתנות בקרוב.
אינסטגרם, לעומת זאת, תידרש להשקיע הרבה מאמצים כדי לשכנע שהיא יכולה להיות טיקטוק ויוטיוב יותר טובה - ואת זה לא בטוח שהיא תצליח להשיג כל עוד היא מזגזגת כדי למצוא מודל חדש שיספק מענה יעיל. אולי כדאי שתיקח דוגמה מיוטיוב וגוגל ופשוט תתמקד במה שהיא יודעת לעשות, ותשאיר את השאר לאפליקציה חדשה מבית פייסבוק.