סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

ההערה של טים קוק על סין עלתה לאפל חצי מיליארד דולר

אפל תשלם 490 מיליון דולר פיצויים במסגרת עסקת טיעון בתביעה ייצוגית שהגישו משקיעים נגד החברה, בטענה שהסתירה מהם את הירידה בביקוש לאייפון בסין ב-2018

אפל תשלם 490 מיליון דולר פיצויים במסגרת עסקת טיעון בתביעה ייצוגית שהגישו משקיעים נגד החברה, בטענה שהסתירה מהם את הירידה בביקוש לאייפון בסין ב-2018 – כך לפי הודעה שמסרו הצדדים לבית משפט פדרלי מחוזי בקליפורניה.
במרכז התביעה עמדה אמירה של מנכ"ל אפל, טים קוק, במהלך שיחה עם אנליסטים בנובמבר 2018, לאחר פרסום דו"ח רבעוני של אפל. בדבריו, סיפר קוק על האתגרים שעומדים בפני מכירות האייפון במדינות כמו טורקיה, הודו, ברזיל ורוסיה, והוסיף: "לא הייתי שם את סין בקטגוריה הזו. הפעילות העסקית שלנו בסין היתה חזקה מאוד ברבעון האחרון".
באותו דוח רבעוני עמדו הכנסות אפל בסין על 11.41% - צמיחה של 16% לעומת הרבעון המקביל, הקטנה ביותר מבין כל אזורי הפעילות הגיאוגרפיים של אפל. ואולם, רבעון מאוחר יותר (אוקטובר-דצמבר 2018) הכנסות אפל בסין צנחו ב-26.7% לעומת הרבעון המקביל ל-13.17 מיליארד דולר. במקביל, לראשונה זה 15 שנה, הנמיכה אפל את תחזיות ההכנסות שלה.
תגובת השוק לדו"ח זה היתה חריפה במיוחד: המניה צנחה ב-10% ושווי השוק של החברה ירד ב-75 מיליארד דולר. לטענת התובעים, אפל ידעה שהיא סובלת מביצועים חלשים בסין והיתה צריכה לדווח על כך מוקדם יותר. "המדדים העסקיים והתחזיות הפיננסיות של אפל לא היו חזקים כמו שהיא גרמה לשוק להאמין", נטען בתביעה.
ביום שישי, אפל והתובעים הגיעו להסדר טיעון, במסגרתו התחייבה החברה לשלם פיצויים בסך 490 מיליון דולר. במסגרת ההסדר, אפל מכחישה שפעלה שלא כדין, ואומרת שהסכימה לו רק על מנת להמנע מקרב משפטי ממושך ויקר. עו"ד שון וויליאמס, שייצג את התובעים, כינה את ההסדר "תוצאה נהדרת" בעבור בעלי המניות.
היום, כשש שנים אחרי התקרית שבלב התביעה, שווי השוק של אפל עומד על 2.67 מיליארד דולר – 256% יותר לעומת שווי השוק בינואר 2019. עם זאת, החברה עדיין סובלת מקשיים תקופתיים בפעילותה בסין. לפי הדו"ח הרבעוני העדכני שפרסמה החברה, ברבעון שהסתיים בדצמבר 2023 עמדו הכנסותיה במדינה על 20.82 מיליארד דולר, 58.1% יותר לעומת הרבעון המקביל ב-2018, אך 12.9% פחות לעומת הרבעון המקביל ב-2022. בנוסף, לפי נתונים של חברת המחקר Counterpoint, מכירות האייפון בסין צנחו ב-24% בשש השבועות הראשונים של 2024, בין השאר על רקע התחזקות של וואווי שמכירותיה זינקו ב-64% באותה תקופה.