סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
צילומי מסך מתוך אפליקציית GAS
צילומי מסך מתוך GAS. אסטרטגיית שיווק שמזכירה את ימיה הראשונים של פייסבוק

הרשת החברתית שמנצחת את פייסבוק בארה"ב עם אהבת חינם

הפלטפורמה החברתית Gas, הפופולרית ביותר באפסטור בארה"ב, מבוססת על דירוג חיובי של משתמשים. עם מודל עסקי מקורי, יש לה סיכוי להפוך לכוח משמעותי בשוק

פלטפורמות חברתיות הפכו כיום לשם נרדף לפייק ניוז, הסתה, גזענות, שטנה ותגובות מלאות בקללות. זו אולי הסיבה להצלחה המפתיעה של Gas, רשת חברתית צעירה שזמינה בימים אלו רק בארה"ב (ואפילו לא בכל ארה"ב), וזוכה לפופולריות הולכת וצומחת במהירות בקרב משתמשים מדור ה־Z. בניגוד לפלטפורמות חברתיות אחרות שמתמקדות בשיח ויצירה חופשיים, וכך פותחות את הפתח לכל ההיבטים השליליים שלהן, Gas מגיעה מזווית אחרת לגמרי: דירוגים חיוביים. וביחד עם אסטרטגיית שיווק שמזכירה את זו של פייסבוק בימיה הראשונים ומודל עסקי מקורי באמת, יש לה אפילו סיכוי להפוך לכוח משמעותי בתחום המדיה החברתית.
נכון ליום שני, Gas מדורגת כאפליקציה הפופולרית ביותר באפסטור בארה"ב, מעל כל הפלטפורמות החברתיות הקיימות — הן ותיקות כמו פייסבוק ואינסטגרם והן חדשות יותר כמו טיקטוק או BeReal. הקונספט שלה פשוט להדהים וקל להתחברות: משתמשים מקובצים לפי התיכון שבו הם לומדים, ועונים על סקרים שמבקשים מהם להכריע מי המתאים ביותר לתואר חיובי בסגנון המקובל בספרי מחזור בארה"ב, כמו "האדם היפה ביותר שפגשת", “רוצה לגנוב אותו.ה מהחבר.ה שלו.ה", או "לא מפחד להסתבך בצרות". משתמשים שזוכים במרבית הקולות בסקר מקבלים "להבות" (Flames) שהודיעו להם שנבחרו.
הרעיון של Gas לא חדש לחלוטין. לפני כחמש שנים הושקה אפליקציה דומה בשם TBH (ראשי תיבות של To Be Honest), שצברה 5 מיליון משתמשים ששלחו מיליארד הודעות לפני שנרכשה על ידי פייסבוק (כיום מטא) כשלושה חודשים אחרי השקתה. שנה מאוחר יותר סגרה פייסבוק את האפליקציה, כשהיא מציינת "היקף שימוש נמוך" (גם זו שיטה לחיסול תחרות). מאחורי Gas עומד אחד מהמייסדים של TBH, ניקיטה ביבר.
נראה שביבר (33), שמכהן כנשיא החברה שפיתחה את האפליקציה, Find Your Crash, למד כמה לקחים, לשיפור ולשימור, ממערכת היחסים שלו עם פייסבוק. לשימור הוא בחר להעתיק את המודל של פייסבוק בימיה הראשונים, כשהגבילה במכוון את הפריסה וההתרחבות שלה: תחילה פעלה רק בקולג'ים נבחרים, שאת מספרם הרחיבה בצורה מדודה, רק אחרי שהגיעה למסה קריטית מסוימת ונוצר לחץ ציבורי פתחה את הרשת החברתית לכולם.
Gas, בדומה, זמינה רק בכתריסר מדינות בארה"ב, ובהן אילינוי, פנסילבניה ואוהיו. בשיחה עם "הוול סטריט ג'ורנל" אמר ביבר שהוא ושני המייסדים האחרים החליטו לבחור בהשקה מדורגת כדי שלא ליצור עומס שיגרום לקריסת האפליקציה, ובחרו במדינות ששנת הלימודים בהן נפתחת מוקדם. העובדה שהאפליקציה זוכה לכזו פופולריות (חצי מיליון הורדות מאז הושקה בסוף אוגוסט), חרף הזמינות המוגבלת שלה, מעידה על הצורך הציבורי במוצר מסוג זה, וצפויה לסייע לה בהמשך ההתרחבות.
ואילו המסקנה לשיפור שלקח ביבר מפייסבוק קשורה למודל העסקי שלה. פייסבוק מייצרת הכנסות מפרסומות מותאמות אישית. זה מחייב אותה להפוך, בפועל, לחברת ריגול שפוגעת באופן עקבי בפרטיות המשתמשים.
ב־Gas המשתמשים הם גם הלקוחות. ההצבעות מתבצעות בצורה אנונימית, כאשר אנשים יכולים לראות רק את המגדר ואת השכבה של מי שהצביע להם. ואולם, משתמשים יכולים לשלם כדי לצפות בשמות אלו שהצביעו להם, או לחלופין כמצביעים לשלם על מנת להסתיר את שמותיהם.
יש משהו לא נעים קצת בגביית כסף על חשיפת או הסתרת זהות. אבל בהתחשב בכך שמדובר באפליקציה שמעצם אופייה עוסקת בפרגון ומסרים חיוביים, ושהבחירה האם להצביע בסקר נתונה לחלוטין בידיו של המשתמש, נראה שמדובר במודל עסקי לגיטימי. בוודאי כזה שפחות פוגע במשתמשים מאשר המודל העסקי של פייסבוק או כל שירות אחר מבוסס פרסומות.
Gas גם מטפלת בעוד נקודות בעייתיות שמאפיינות רשתות חברתיות היום: משתמשים יכולים להצביע רק למשתמשים שלומדים אותם באותו תיכון, ולאפליקציה יש מערכת שנועדה לזהות משתמשים שמשקרים לגבי התיכון שבו הם לומדים (למשל, אם הם לא נמצאים ברשימת אנשי הקשר של איש מהתלמידים באותו תיכון). האפליקציה גם לא תומכת במסרים אישיים, ובקשות חברות מוצגות רק אם שני המשתמשים ביקשו חברות זה מזה (חברות ב־Gas מאפשרת לצפות בדירוג של משתמש בסקרים השונים). אלו מצמצמים משמעותית את הסיכון שבניצול לרעה לבריונות רשת.
"כל כך הרבה אנשים אמרו ש־Gas משפרת את ההערכה העצמית שלהם, שהם קרובים יותר לחברים, שהם מרגישים אהובים", אמר ביבר ל”וול סטריט ג'ורנל”. "מבחינתנו, להיות מספר 1 זו הבעת אמון בכך שאנחנו עושים משהו טוב בשביל מתבגרים".
בלתי אפשרי להעריך את סיכויי ההצלחה העתידיים של Gas. ההצלחה הראשונית יכולה להתפתח לתופעה אמיתית, או לדעוך אחרי זמן קצר. אבל לצד האפליקציה עומדים כמה גורמים שיכולים לסייע לה להמשיך ולהצליח. הבאזז הראשוני וצורת ההפצה המוגבלת יכולים ליצור מתח וציפייה שיסייעו לה לפרוץ בקלות לשווקים חדשים, בארה"ב ובהמשך בשאר העולם. אולי חשוב יותר: היא מציעה משהו שאין כיום לאף שחקנית אחרת, ושאף אחת לא יכולה לשכפל בקלות על הפלטפורמה הקיימת שלה. ואם למשהו הזה – התמקדות בחיובי ובמקדם במקום בשלילי ובשנאה – יש מספיק ביקוש, יש סיכוי אמיתי שהיא תהפוך לדבר הגדול הבא.