סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
המלחמה באוקראינה: הרשתות החברתיות שולטות - אך המידע האמין יגיע מהמדיה המסורתית

בעוד המדיה המסורתית מציגה שקט יחסי באוקראינה, המדיה החברתית כבר מוצפת בתמונות מלחמה. ייתכן כי הדיווחים על השיבושים בתשתית הרשת באוקראינה מעידים על רצונה של רוסיה למנוע דליפת מידע דרך הרשתות ולעצב את הנרטיב. רצון זה הוא מתכון בטוח למתקפת פייק ניוז, משני הצדדים, וכדי לגלות מה קורה באמת נצטרך להתאזר בסבלנות

הפלישה הצבאית של רוסיה לאוקראינה, המלחמה הראשונה על אדמת אירופה זה יותר מ-20 שנה, אולי המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, לווותה כצפוי בשיבושים של תעבורת הרשת באוקראינה ובמתקפות סייבר על תשתיות חיוניות כמו בנקים. לפי דיווח של אתר Netblocks, משתמשים בחרקוב, העיר השנייה בגודלה במדינה, מדווחים על אובדן הקישוריות באינטרנט קווי, זמן קצר אחרי שנשמעו בעיר פיצוצים אדירים. ניטור נתונים של האתר מצביע גם הוא על ירידה חדה בתעבורת הרשת באזור.


מתקפות מסוג זה נועדו לבלבל את האויב ולזרוע פאניקה בקרב האוכלוסייה, להקשות על רשויות המדינה לתקשר ביניהן ולתאם מהלכים כמו שליחת סיוע הומניטרי או פינוי אזרחים ולייצר ערפל קרב שמשרת את הצד התוקף.
1 צפייה בגלריה
הרס ברחובות קייב אוקראינה לאחר הפצצה
הרס ברחובות קייב אוקראינה לאחר הפצצה
הרס ברחובות קייב לאחר הפצצה
(צילום: רויטרס)
סביר להניח שעם התפשטות המתקפה הצבאית, נראה גם התפשטות של המתקפות הפיזיות והמקוונות על תשתיות הרשת. אולם, אין סיבה שרוסיה תהיה היחידה שמשבשת את תשתית הרשת של הצד היריב. אמנם נכון לעכשיו מדינות המערב אינן מתכוונות להתערב צבאית במלחמה, אבל תגובת סייבר מתואמת על תשתיות רוסיות יכולה להיות צעד אפשרי, כזה שלא מסכן חיי חיילים ומאפשר גם לפעול תחת מעטה של הכחשה מסוימת.

מלחמה בעידן המדיה החברתית

אולי הדבר המדהים ביותר בשעות הראשונות של המלחמה החדשה שלנו הוא עד כמה הכל נראה נורמלי, לפחות בשעות הבוקר. שידורים חיים שמעבירים בסקיי ניוז מרחובות קייב מראים עיר שמתנהלת כשגרה. תמונות מלחמה כמעט שלא נראות. המלחמה יצאה לדרך, אבל עדיין לא מרגישה אמיתית מספיק כדי לשבור את שגרת היום כפי שהיא משתקפת בשידורי המדיה המסורתית, לפחות בשעות הבוקר של יום חמישי.
אולם במדיה החברתית המצב שונה - תמונות המלחמה כבר מציפות את הרשתות. זו אולי המלחמה הגדולה הראשונה, בוודאי המלחמה הגדולה הראשונה באירופה, שמתרחשת בעידן המדיה החברתית. בשנות ה-90 של המאה הקודמת, כתבי וצלמי CNN תיווכו לעולם את המבצע הצבאי הגדול מול עיראק וסדאם חוסיין באמצעות צילומים מחזית הקרבות. 30 שנה מאוחר יותר, השידורים של CNN ורשתות החדשות הבינלאומיות האחרות נראים מיושנים, תקועים בעבר. פרשנים וכתבים מלהגים מול המצלמה, מפות דו-ממדיות של אוקראינה, צילומים גנריים מרחובות קייב.
למרות שהפלישה היתה צפויה חודשים רבים, נראה שהיא תפסה את הרשתות לא מוכנות, בלי צלמים או כתבים בחזית, משדרות במתכונת של רדיו מצולם. האקשן האמיתי נמצא במדיה החברתית, שם התמונות והסרטונים מהחזית מופיעים בזמן אמת. בציוץ אחד נראה טיל פוגע בשדה תעופה במערב אוקראינה, באחר הבזקים והדי פיצוצים, וכן ניתן לראות ברשתות שיירות צבאיות של טנקים ומשאיות שחוצות את הגבול לאוקראינה.
(טנקים ומשאיות רוסיים חוצים את הגבול לאוקראינה)
התמונות הראשונות האלו מנפצות את אשליית הנורמליות שמשקפת המדיה המסורתית, ומבהירות: המלחמה החלה, וכבר יש לה קורבנות. הן גם שבות ומדגישות את התפקיד שיש למדיה החברתית בגיבוש תמונת העולם שלנו. התפקיד הזה הוא גם סיבה מרכזית למאמצים הרוסיים לשבש את תעבורת הרשת באזורי הקרבות. בחסות המלחמה מבוצעים פשעים נוראיים, וקרבות תמיד יהיו מלווים בדימויים גרפיים מזוויעים. עם מדיה חברתית, כל המראות האלו יוצאים מיד לכל העולם ומשפיעים על דעת הקהל העולמית נגד רוסיה. שיבוש התעבורה יכול להגביל או אפילו לבלום דליפה של מידע כזה, ולסייע לרוסיה לעצב את הנרטיב סביב המתרחש באזורי הקרבות בהתאם לצרכים שלה.

פייק ניוז

אגב הרצון לעצב את הנרטיב, יחד עם הבלבול והכאוס שקיים בשטח והקושי לגשת למידע אמין בזמן אמת, מדובר במתכון בטוח למתקפת פייק ניוז שכמוה לא ראינו מעולם. כבר הבוקר קיבלנו טעימה לכך, כשאוקראינה טענה שהפילה מטוס קרב רוסי, רוסיה טענה שלא היו דברים מעולם. צד אחד בטוח לא דובר אמת, אבל לנו אין דרך לדעת באיזה צד מדובר. כל סרטון שמתפרסם ברשת צריך לקחת בערבון מוגבל, כיי יתכן שמדובר בסרטונים ישנים שלא קשורים למלחמה הנוכחית.
הפייק ניוז, משני הצדדים, רק יתגבר בשעות ובימים הקרובים, יציף את הרשתות החברתיות ויחדור גם למדיה המסורתית. דיווחים על מעשי זוועה, הישגים או כישלונות צבאיים, כיבושים או שחרורים של אזורי מפתח – נראה את הכל ואף יותר ונצטרך להתייחס להכל בספקנות. מה קורה באמת, מי ניצח ומי הפסיד, לזה לא תהיה תשובה מיידית בטוויטר, פייסבוק או טיקטוק. המדיה החברתית מגיבה מהר וביעילות, אבל כדי לגלות מה קורה באמת נצטרך להתאזר בסבלנות. המידע האמין יגיע, כנראה, דווקא מהמדיה המסורתית.