סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

דיווח: גוגל שילמה לאלפי עובדים זמניים פחות מהקבוע בחוק

לפי תחקיר של הניו יורק טיימס והגרדיאן, ענקית הטכנולוגיה לא פעלה על פי החוק הקיים במדינות רבות המחייב לשלם לעובדים זמניים שכר זהה לזה שמרוויחים עובדים קבועים שעושים עבודה דומה. פערי השכר שלא שולמו נאמדים ב-100 מיליון דולר. גוגל: "נבין מה השתבש, ונתקן זאת"

מסמכים חדשים חושפים שגוגל שילמה לאלפי עובדים זמניים בעשרות מדינות שכר הנמוך מהמצוין בחוק, ודחתה את תיקון שיעורי השכר במשך שנתיים בניסיון לטשטש את הבעיה, כך לפי תחקיר של הגרדיאן הבריטי והניו יורק טיימס.
לפי המסמכים והמיילים הפנימיים שהגיעו לידי העיתונים, בכירים בגוגל היו מודעים מאז מאי 2019 לכך שהחברה לא מצייתת לחוקים המקומיים בבריטניה, באירופה ובאסיה המחייבים לשלם לעובדים זמניים שכר זהה לזה שמרוויחים עובדים קבועים שעושים עבודה דומה. אולם, בחברה לא מיהרו לתקן את הטעות והמשיכו בכך שנתיים נוספות, בעיקר בשל החשש מהעלויות הגבוהות יותר שיתווספו למחלקות שנסמכות בעיקר על עובדים זמניים, חשיפה לתביעות ופחד מיחסי הציבור השליליים כתוצאה מכך.
בגוגל הודו בשגיאות ומסרו כי יקיימו חקירה בנושא. "מרבית העובדים הזמניים מרוויחים משמעותית יותר מהשער שנקבע", מסר ספיירו קרסוס, אחראי הרגולציה בחברה. "עם זאת, ברור כי התהליך לא טופל בסטנדרטים הגבוהים המאפיינים את החברה. אנחנו מבצעים בדיקה מקיפה ומחויבים לזיהוי ופתירת פערים בשכר שעוד לא טופלו... בקצרה אנחנו נבין מה השתבש, מדוע זה קרה ונתקן זאת".

2 צפייה בגלריה
מטה גוגל אופניים עובדים מאונטיין וויו קליפורניה
מטה גוגל אופניים עובדים מאונטיין וויו קליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: youtube)

חושף שחיתויות המיוצג על ידי Whistleblower Aid הגיש תלונה נגד גוגל ברשות ניירות ערך האמריקאית (SEC). הפרות של חוקי עבודה בינלאומיים אמנם אינם נמצאים תחת תחום השיפוט של הרשות, אך הטענה בתלונה היא שהכשלון של גוגל בחשיפת פערי השכר, שלפי ההערכות עומדים על 100 מיליון דולר, הובילו להצהרות לא מדויקות בדיווחים הפיננסיים, וזו כן הפרה של חוקי ניירות ערך בארה"ב. "החשיפה מבהירה שגוגל לא רק הפרה חוקי עבודה ברחבי העולם, אלא הוליכה שולל את המשקיעים לגבי חבויות משפטיות ופיננסיות", הגיב ג'ון טיי, מייסד Whistleblower Aid. "אנחנו קוראים ל-SEC לפעול נגד גוגל ולהגן על זכויות המשקיעים לקבלת מידע שלם ומדויק".

יותר מ-100 אלף עובדים זמניים

גוגל מחזיקה בכח עבודה של יותר מ-100 אלף עובדים זמניים, ספקים ועובדי קבלן שאינם מועסקים ישירות על ידי החברה, אך מבצעים עבודות עבורה - החל משירותי מזון ועד לאבטחה וניתוח נתונים. מרבית העובדים הללו מכונים "ספקים" שעובדים על פרויקטים ארוכי טווח שמנוהלים לגמרי על ידי הספקית, כמו ניטור תכנים וכמעט אין להם שום קשר ישיר עם עובדי גוגל. במקביל, גוגל מעסיקה גם עשרות עובדים זמניים, שאמנם מקבלים שכר דרך חברות ההשמה אך כפופים ישירות למנהלים בגוגל. המחלקות שמסתמכות הכי הרבה על עובדים זמניים הן מחלקות הגיוס, השיווק ו-Waymo - חטיבת המכוניות האוטונומיות של גוגל. החברה מוציאה בסביבות 800 מיליון דולר בכל שנה על עובדים זמניים.

2 צפייה בגלריה
רכב אוטונומי של וויימו waymo
רכב אוטונומי של וויימו waymo
הרכב האוטונומי של גוגל, וויימו
(צילום: Waymo)

ביותר מ-30 מדינות, בהן בריטניה, חברות האיחוד האירופי, הודו וטייוואן, החילו חוקים שמחייבים להעניק לעובדים זמניים שכר והטבות באופן שווה לעובדים הקבועים שעושים את אותה העבודה. עם זאת, בארה"ב, שם פועלים מרבית העובדים הזמניים של גוגל, אין חובה כזו.
במדינות שבהן חלים החוקים הללו, האחריות מוטלת על חברת ההשמה והמעסיקה, שהיא במקרה הזה גוגל. המעסיקה אף צריכה לספק לחברת ההשמה את הנתונים המדויקים בנוגע לשערי השכר.

גם ישראל בתמונה

בהתחשב בשיעורי התחלופה הגבוהים בקרב עובדים זמניים, מספר העובדים שהושפעו מהמהלך של גוגל עלול לעמוד על עשרות אלפים. לפי אחד המסמכים שנחשפו, נכון ל-16 בפברואר 2021 היו לגוגל 1,030 עובדים זמניים במדינות עם חוקים המחייבים שוויון בשכר. מרביתם בבריטניה (343), הודו (222), אירלנד (207) וגרמניה (59). המסמך, שהוכן על ידי פירמת רואי החשבון דלויט מצא שחוקי השוויון חלים ב-16 מדינות שבהן גוגל מעסיקה מעל 350 עובדים זמניים מבלי לספק להם יחס שווה, ביניהן ארגנטינה, אוסטרליה, ברזיל, קנדה, שוויץ, טייוואן וישראל.
בגוגל כאמור היו מודעים לבעיה, אך השוו את השכר רק לעובדים חדשים. מיילים פנימיים חושפים כי החשש היה שאם יפעלו יחשפו את הבעיה. כך למשל, אלן בארי, מנהל בגוגל באירלנד כתב במייל שאם יבצעו העלאה דרמטית בשכר, "העובדים עלולים לחבר את הנקודות" וזה ייצור תסכול. "אני גם לא נלהב להזמין האשמה שאפשרנו למצב הזה להימשך זמן רב כל כך שהתיקון הנדרש הוא כל כך משמעותי", הוסיף.